Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ruitwissermotor vs dashboard schakelaar
#1
Hoi, ik heb hier een lastig punt.

Ik heb een kever 1975 waar een ruitenwissermotor in zit, zonder aansluitmarkering of codes, maar de draden zitten er wel op vast gesoldeerd.
Het lijkt wel een 2-speed motor. 
Nummer op de motor is: 113 955 113 G
Nummer op de aansturing is: 0 390 246 057    (CHP 12V Bosch)
Van links naar rechts: zwart/wit, koperstrip gepuntlast op de behuizing, zwart, zwart/geel, groen 
(zwart en zwart/geel gaan beide met een zwarte draad in de motorbehuizing)
Bruin lijkt onder de kabel trekontlasting met de behuizing kontakt te maken.
12V op bruin en zwart aansluit lijkt dit low speed
12V op bruin en zwart/geel lijkt high speed
Tussen bruin en zwart zit 20 ohm
Tussen bruin en zwart/geel zit 10 ohm
Tussen zwart en zwart/geel zit 10 ohm

Schakelaar op de dashboard heeft nummer: 111 955 517 C, met alleen aansluitingen 31, 31B, 54 en 54D, bij demontage zijn er 2 draden aan blijven zitten, namelijk: zwart op 54 en zwart/paars op 54D
De schakelaar is een rotatie Aan Uit schakelaar (geen trek), verder kun je deze indrukken om dmv luchtdruk uit het reserve wiel, de sproeier te bekrachtigen.
Lijkt uit de jaren 1966

Omdat er allerlei verschillende types zijn en andere kleur markeringen gebruikt zijn, ben ik het spoor bijster.
Ik wil graag weten of er een parkeerstand op zit, waar de draadkleuren op de motor voor staan, waarom ik de kleuren niet kan matchen (bv groen en zwart/paars) en hoe ik dit het beste vooraf kan testen met een voeding en welke zekering ik het beste kan hanteren

Hopelijk hebben jullie een link naar een website of foto's van iets identieks
[Afbeelding: 20241021-193603.jpg]

[Afbeelding: 20241021-193628.jpg]

[Afbeelding: 20241025-082308.jpg]

[Afbeelding: 20241025-082338.jpg]

[Afbeelding: Ruitenwisser-1-speed-park.png]
Antwoord
#2
Bruin is massa

Zwart        op 53

Zwart/grijs op 53a

Zwart/geel op 53b

Groen       op 53e



[Afbeelding: schema-2.jpg]


[Afbeelding: schema-1.jpg]
Antwoord
#3
Bedankt, maar hier heb ik iets meer uitleg bij nodig.
Op mijn schakelaar zitten namelijk andere coderingen. 54, 54D, 31 en 31B
Als je deze doormeet, schakelt hij hetzelfde als mijn foto met single-speed wiper wiring
Dus 31B met 31 (massa) en bij schakelen 54 met 54D (dan verbreekt 31B met 31)

Is bij uw schema de WIS de wiper switch en WI de wiper motor?
DSW.R, HM en HS hoef ik niet naar te kijken?
Ik rijm het nog niet met mijn situatie!
Antwoord
#4
Ja WI is motor
WIS is schakelaar

stond ook boven de lijst met keurcodes die ik geplaatst had  Wink
Antwoord
#5
Even verder gezocht een wel een schema gevonden waar in jou schakelaar in voorkomt en waar ook de draadkleuren mee overeenkomen.


[Afbeelding: schema-1200-kever-spaar.jpg]

Jou ruitenwismotor en schakelaar komen dus niet overeen.
Je moet dus of opzoek naar een juiste ruitenwissermotor of schakelaar of deze twee op een of andere manier aan elkaar knopen.
En dan zou ik  het op de volgende manier proberen.

+12 volt op contact 54 ( zit nu die zwarte draad aan) van de schakelaar en op 53a van de motor (de zwart/grijze)

Van de schakelaar 54d (zit nu die zwart/paarse aan) op de 53 van de motor (de zwarte) als je kies voor de low speed stand
Of op 53b (zwart/geel) voor de high speed stand.
Eventueel kan je tussen die aansluiting van de schakelaar en motor een wisselschakelaar zetten zodat je daarmee tussen low en high speed kan kiezen. 
Aansluiting 53a op de motor (permanent 12volt) is voor de nul stand na uitzetten van de schakelaar.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)