![]() |
Ruitwissermotor vs dashboard schakelaar - Afdrukversie +- Kever Forum Site (https://www.keverforum.nl) +-- Forum: Luchtgekoelde Chat (https://www.keverforum.nl/forumdisplay.php?fid=46) +--- Forum: Type1 (Kevers) (https://www.keverforum.nl/forumdisplay.php?fid=6) +---- Forum: Elektrisch (https://www.keverforum.nl/forumdisplay.php?fid=35) +---- Topic: Ruitwissermotor vs dashboard schakelaar (/showthread.php?tid=409) Pagina's:
1
2
|
Ruitwissermotor vs dashboard schakelaar - Behindcorner - 28-12-2024 Hoi, ik heb hier een lastig punt. Ik heb een kever 1975 waar een ruitenwissermotor in zit, zonder aansluitmarkering of codes, maar de draden zitten er wel op vast gesoldeerd. Het lijkt wel een 2-speed motor. Nummer op de motor is: 113 955 113 G Nummer op de aansturing is: 0 390 246 057 (CHP 12V Bosch) Van links naar rechts: zwart/wit, koperstrip gepuntlast op de behuizing, zwart, zwart/geel, groen (zwart en zwart/geel gaan beide met een zwarte draad in de motorbehuizing) Bruin lijkt onder de kabel trekontlasting met de behuizing kontakt te maken. 12V op bruin en zwart aansluit lijkt dit low speed 12V op bruin en zwart/geel lijkt high speed Tussen bruin en zwart zit 20 ohm Tussen bruin en zwart/geel zit 10 ohm Tussen zwart en zwart/geel zit 10 ohm Schakelaar op de dashboard heeft nummer: 111 955 517 C, met alleen aansluitingen 31, 31B, 54 en 54D, bij demontage zijn er 2 draden aan blijven zitten, namelijk: zwart op 54 en zwart/paars op 54D De schakelaar is een rotatie Aan Uit schakelaar (geen trek), verder kun je deze indrukken om dmv luchtdruk uit het reserve wiel, de sproeier te bekrachtigen. Lijkt uit de jaren 1966 Omdat er allerlei verschillende types zijn en andere kleur markeringen gebruikt zijn, ben ik het spoor bijster. Ik wil graag weten of er een parkeerstand op zit, waar de draadkleuren op de motor voor staan, waarom ik de kleuren niet kan matchen (bv groen en zwart/paars) en hoe ik dit het beste vooraf kan testen met een voeding en welke zekering ik het beste kan hanteren Hopelijk hebben jullie een link naar een website of foto's van iets identieks ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() RE: Ruitwissermotor vs dashboard schakelaar - scrapheap - 28-12-2024 Bruin is massa Zwart op 53 Zwart/grijs op 53a Zwart/geel op 53b Groen op 53e ![]() ![]() RE: Ruitwissermotor vs dashboard schakelaar - Behindcorner - 29-12-2024 Bedankt, maar hier heb ik iets meer uitleg bij nodig. Op mijn schakelaar zitten namelijk andere coderingen. 54, 54D, 31 en 31B Als je deze doormeet, schakelt hij hetzelfde als mijn foto met single-speed wiper wiring Dus 31B met 31 (massa) en bij schakelen 54 met 54D (dan verbreekt 31B met 31) Is bij uw schema de WIS de wiper switch en WI de wiper motor? DSW.R, HM en HS hoef ik niet naar te kijken? Ik rijm het nog niet met mijn situatie! RE: Ruitwissermotor vs dashboard schakelaar - scrapheap - 29-12-2024 Ja WI is motor WIS is schakelaar stond ook boven de lijst met keurcodes die ik geplaatst had ![]() RE: Ruitwissermotor vs dashboard schakelaar - scrapheap - 30-12-2024 Even verder gezocht een wel een schema gevonden waar in jou schakelaar in voorkomt en waar ook de draadkleuren mee overeenkomen. ![]() Jou ruitenwismotor en schakelaar komen dus niet overeen. Je moet dus of opzoek naar een juiste ruitenwissermotor of schakelaar of deze twee op een of andere manier aan elkaar knopen. En dan zou ik het op de volgende manier proberen. +12 volt op contact 54 ( zit nu die zwarte draad aan) van de schakelaar en op 53a van de motor (de zwart/grijze) Van de schakelaar 54d (zit nu die zwart/paarse aan) op de 53 van de motor (de zwarte) als je kies voor de low speed stand Of op 53b (zwart/geel) voor de high speed stand. Eventueel kan je tussen die aansluiting van de schakelaar en motor een wisselschakelaar zetten zodat je daarmee tussen low en high speed kan kiezen. Aansluiting 53a op de motor (permanent 12volt) is voor de nul stand na uitzetten van de schakelaar. RE: Ruitwissermotor vs dashboard schakelaar - Behindcorner - 04-01-2025 Heb vandaag test gedaan met 12V/5A labvoeding, dus niet in de auto. 12V op de 54 van de schakelaar en op de zwart/grijs van de motor schakelaar 54d verbonden met zwart/geel van de motor Bruin van de motor (behuizing) naar de min van de labvoeding Bij aanzetten van de schakelaar draait de motor in de hoge snelheid. Als ik 54d naar de zwarte draad van de motor verbind geeft deze een lage snelheid. Er is geen "park" stand als de schakelaar uit staat, blijft dus random staan waar je hem uit zet. Heb geprobeerd als ik de 12V verplaatst van zwart/grijs naar de groene aansluiting op de motor. Als de schakelaar in de uit stand staat en zet er spanning op, is alles OK. Draai je de schakelaar in de aan stand dan lijkt het dat deze naar een vaste positie gaat, maar dan ook in een harde sluiting terecht komt. Spanning eraf, en weer aan en dan is de sluiting weg. RE: Ruitwissermotor vs dashboard schakelaar - Behindcorner - 04-01-2025 Correctie bij de laatste zin: als hij in een vaste stand staat en gaat over in sluiting, en ik haal de 12V van de groene dan gaat de sluiting weg en draait de motor weer. Totdat ik de 12V weer op de groene zet, dan gaat hij weer naar de vaste positie en vervolgens in een sluiting. Verder meet ik tussen zwart/grijs en groen 0,5 ohm, maar die vaste stop positie gaat alleen bij 12V @ groen op, niet bij 12V op zwart/grijs. RE: Ruitwissermotor vs dashboard schakelaar - scrapheap - 11-01-2025 Ben je er al uit met de ruitenwissermotor en die schakelaar? Zo ja dan ben ik benieuwd hoe je het nu aangesloten hebt. Heb er de afgelopen dagen en paarkeer naar gekeken en schema's bekeken en dan kom ik op de volgende schakeling.. Dus is het je nog niet gelukt... probeer dan eens op die laatste manier zoals je omschreef met de groene op de 12volt. En dan de bruine niet rechtstreeks naar de massa maar via de 31b en 31 van de schakelaar.. 31 rechtstreeks aan massa en de bruine van de motor naar 31b van de schakelaar. Ben benieuwd wat er dan gebeurd. RE: Ruitwissermotor vs dashboard schakelaar - Behindcorner - 19-01-2025 Helaas niet. Heb geprobeerd wat je aangaf, maar ook dit werkt niet, want je hebt dan geen massa. Als de schakelaar in stand aan gezet word, schakel je de massa via de schakelaar juist uit (31 en 31B). Zo heb ik het aangesloten: 12V voeding op schakelaar 54 en op Motor groen Schakelaar 54D naar Motor zwart/geel Min voeding op schakelaar 31 Schakelaar 31B naar Motor bruin Dit zie ik: als ik de motor stand ergens halverwege zet en dan spanning eraf. Ik laat groen op 12V en 54, maar sluit bruin direkt op de voeding aan (dus niet via schakelaar 31 en 31B) Als de schakelaar dan op stand uit staat, en schakel de voeding in, gebeurd er niets. Pas als ik de stand in stand aan zet, gaat de motor aan tot een bepaalde stand en gaat dan over in sluiting. Als ik dan de groene van de 12V afsluit, gaat de motor gewoon verder (in stand aan). Vervolgens 12V op groen en Bruin aan min v/d voeding, gebeurd er niets. Ik heb het gevoel dat de bruine aan de massa (min voeding moet) en dat er een andere draad van de motor via de schakelaar geschakeld 31B en 31 geschakeld moet worden naar massa (min voeding) De huidige bruine draad zit geklemd onder de trekontlasting aan de behuizing van de besturing. Waar dient zwart/wit dan voor? Groen lijkt iets met de Park-stand te doen hebben, ivm de vaste stand. RE: Ruitwissermotor vs dashboard schakelaar - scrapheap - 19-01-2025 Sorry had er bij moeten zetten dat het ruitenwisserframe permanent aan massa moet liggen! kijk maar naar die twee schama's die je eerder gepost hebt. Daar staat dat de motor permanent aan massa ligt en de bruine draad naar de schakelaar 31b en dan contact zonder nr aan massa. Massa wordt verbroken als je de schakelaar aanzet en dan worden 54+ en 54D met elkaar verbonden dan zou het wel moeten werken. de Bruine draad werkt dan in deze schakeling als motorrem op het moment dat deze aan de massa ligt (technische verhaal waar ik je niet ongevraagd mee lastig zal vallen) Dus probeer het nog een keer zoals ik omschreef maar dan ook een permanente massa aan het metalen frame van het ruitenwis mechanisme. |