Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Controle lampjes gaan niet aan bij contact, maar knipper relais wel
#1
Hallo allemaal,

Vandaag heb ik een paar kleine, cosmetische, klusjes gedaan. Na een paar uur rommelen wilde ik mijn kever weer starten, maar hij had er geen zin in. Zodra ik de contact sleutel omdraai zie ik normaal een rood en groen controle lampje, deze gaan nu niet meer aan. In plaats daarvan gaat het knipper relais wel tikken en knippert de indicator vrolijk mee. De startmotor gaat wel rond, maar de motor slaat niet meer aan. De knipperlichten zelf knipperen niet mee, en functioneren nog normaal als ik ze wel aan zet.

Ik heb vervolgens een tijd naar het bedradingsschema zitten kijken, en naar de bedrading (welke er niet meer super netjes uit ziet), maar ik kom er geen wijs uit. 

Omdat de 2 controle lampjes niet aangaan, vraag ik me af of ik dan wel stroom krijg bij de ontsteking. Wat is de eenvoudigste manier om te controleren of ik inderdaad een vonk krijg?

Heeft iemand nog andere ideeën/suggesties wat dit vreemde elektrische probleem zou kunnen veroorzaken?

Edit:
Het gaat om een 62'er, omgebouwd naar 12v
Antwoord
#2
Hoi André, wat heb je precies aan je kever gedaan? Misschien geeft dat een richting.. Je weet zeker dat je accu nog voldoende vol is? Gaat de startmotor normaal rond?
Antwoord
#3
Hoi Andre

Om te beginne vervelend dat je kever nu dit probleem heeft.
Maar om te beginnen.. je opmerking  "normaal gaat er een rood en groen lampje branden" ..
Weet je ook welke lampjes dat zijn?  Lijkt me vrij belangrijk mocht er tijdens het rijden er een lampje gaan branden!

Maar ik kan je nu al vertellen dat dit het laadstroom en oliedruk lampje zullen zijn.  ij kevers voor dacht 1967 zij dit een rood en groen lampje er na twee rode.

Deze lampje zijn alle twee via de +12volt spanning gevoed en via de bedrading en de dynamo en oliedrukmeter aan massa gekoppeld.
Bij olie druk opent de oliedruk schakelaar en verbreekt dus de aansluiting met maas en gaat het lampje uit.
Bij de het laadstroomlampje gaat er en spanning naar je dynamo (waar deze spanning een begiin magnetisch veld opwekt wat er voor zorgt dat je dynamo spanning kan gaan geven)  en gaat uit zodra de dynamo spanning gaat geven dan komt er van twee kante een +12 volt op dat lampje te staan en dan kan het dus niet branden.

Dus mij conclusie is dat er ergens iets is los gegaan waardoor er geen spanning meer op dat aansluitcontact van je km/u teller staat en ik vermoed dat daarom ook geen spanning op de ontsteking komt.

Controleren of er een vonk is....
Trek een bougiekabel los. Stop er een lossen bougie in of als je die niet heb een metalen staafje (stuk dikkere stroomdraad of zo) Hou het uiteinde van dat stuk metaal dicht tegen een blank stuk metaal aan en laat iemand de kever starten.. dan moet er een vonkje overspringen  
wel alleen de bougiedop  vasthouden niet dat stuk metaal/draad.  hoewel als je dat vasthou... dan voel je wel of er en vonk zou zijn Big Grin Cool
Antwoord
#4
(07-09-2024, 22:14)Splitrazor schreef: Hoi André, wat heb je precies aan je kever gedaan? Misschien geeft dat een richting.. Je weet zeker dat je accu nog voldoende vol is? Gaat de startmotor normaal rond?

Ik heb niet echt aan de elektra gezeten (handgreep op het dashboard, raamslingers, bumpersteunrubbers). 1 van de knipperlichten voorop deed het niet, maar dat bleek meteen het lampje te zijn.

Initieel ging de startmotor normaal rond. Na een aantal keer proberen merkte ik wel dat de accu een probleem begon te worden.

(07-09-2024, 22:56)scrapheap schreef: Maar om te beginnen.. je opmerking  "normaal gaat er een rood en groen lampje branden" ..
Weet je ook welke lampjes dat zijn?  Lijkt me vrij belangrijk mocht er tijdens het rijden er een lampje gaan branden!

Maar ik kan je nu al vertellen dat dit het laadstroom en oliedruk lampje zullen zijn.  ij kevers voor dacht 1967 zij dit een rood en groen lampje er na twee rode

Dat is zeker handig   In mijn geval rood en groen inderdaad. De rode is oliedruk en de groene voor dynamo en ventilator (aldus de Haynes Owners workshop manual).

(07-09-2024, 22:56)scrapheap schreef: Dus mij conclusie is dat er ergens iets is los gegaan waardoor er geen spanning meer op dat aansluitcontact van je km/u teller staat en ik vermoed dat daarom ook geen spanning op de ontsteking komt.

Ja, dat was mijn gedachte ook. Ik heb al lopen zoeken wat er dan los zou kunnen zijn, maar in de kabel spaghetti valt dat niet mee.

(07-09-2024, 22:56)scrapheap schreef: Controleren of er een vonk is....
Trek een bougiekabel los. Stop er een lossen bougie in of als je die niet heb een metalen staafje (stuk dikkere stroomdraad of zo) Hou het uiteinde van dat stuk metaal dicht tegen een blank stuk metaal aan en laat iemand de kever starten.. dan moet er een vonkje overspringen
wel alleen de bougiedop vasthouden niet dat stuk metaal/draad. hoewel als je dat vasthou... dan voel je wel of er en vonk zou zijn Big Grin Cool

Bedankt voor de suggesties. Ik hoop dat ik er vandaag nog aan toe kom om het e.e.a. na te lopen.
Antwoord
#5
(07-09-2024, 22:56)scrapheap schreef: Bij de het laadstroomlampje gaat er en spanning naar je dynamo (waar deze spanning een begiin magnetisch veld opwekt wat er voor zorgt dat je dynamo spanning kan gaan geven) en gaat uit zodra de dynamo spanning gaat geven dan komt er van twee kante een +12 volt op dat lampje te staan en dan kan het dus niet branden.

Betekend dit ook dat als ik het contact aan zet, dat ik ergens op de dynamo 12v zou moeten kunnen meten? Ik heb tussen de 3 kabels op onderstaande foto allemaal 0v.
[Afbeelding: 20240908-095404.jpg]

@splitrazor: vanmorgen ook nog even met startkabels geprobeerd, maar ook daarmee sloeg de motor niet aan.
Antwoord
#6
Dat klopt, je hebt D+, D- en Df. Daar meet je niks op met contact aan. Ik vind het vreemd dat je niet aan de elektra hebt gezeten en het probleem is ontstaan. Als je startmotor wel draait maar de motor niet aanslaat heb je waarschijnlijk geen vonk. Wellicht een zekering? Die eerst allemaal doormeten en dan, als dat goed is, je contactpunten checken. Daarna aan de hand van het schema gaan meten.
Antwoord
#7
Balen dat het even tegen zit.

Maar je schijf dat je aan het handvat op het dashboard gewerkt hebt. vermoed dat je daar toch ergens bij iets los gestoten hebt.

Maar meet eens op je ontsteking/carburateur of dat daar wel spanning op staat als je contact aan staat.

Makkelijkste als je kijk naar die foto van je dynamo, daar boven zit een zwarte draad die naar een blauwe AMP stekker gaat. ( elektrische choke element) Daar moet +12volt op staan als je contact aan staat. Staat daar geen spanning op dan heb je zeker geen vonk.
Als daar wel spanning op staat 
Dan kan je nog kijken of aan de ander kant van je carburateur het stationair ventiel nog wel werkt.  Even controleren of dat hier ook idd +12volt op staat.
Trek dat stekkertje daarop los en dan moet je dat ding horen klikken. Stekkertje er weer op en hij klik opnieuw.
Geen klik dan is dat ding defect en zal je motor idd niet starten.

Maar ik verwacht niet dat dat het probleem is. 

Heeft weinig/Niets met het niet gaan branden van dat rode en groene lampje te maken!

Ergens voor onder de kofferklep is iets los gegaan verwacht ik. Geen zekering vermoed ik.. Het ontstekingsdeel is niet gezekerd bij een Kever!!! |Dus let wel een beetje op!
Antwoord
#8
(08-09-2024, 22:24)Splitrazor schreef: Wellicht een zekering? Die eerst allemaal doormeten en dan, als dat goed is, je contactpunten checken. Daarna aan de hand van het schema gaan meten.
Thanks! Ga ik zeker eens even checken. Ik heb ze wel visueel gechecked, maar nog niet gemeten.

(08-09-2024, 23:00)scrapheap schreef: Balen dat het even tegen zit.
Ach ja, het is oud spul en er is altijd wel wat te doen  Wink onderdeel van het charme zullen we maar zeggen.

(08-09-2024, 23:00)scrapheap schreef: Maar je schijf dat je aan het handvat op het dashboard gewerkt hebt. vermoed dat je daar toch ergens bij iets los gestoten hebt.

Maar meet eens op je ontsteking/carburateur of dat daar wel spanning op staat als je contact aan staat.

Makkelijkste als je kijk naar die foto van je dynamo, daar boven zit een zwarte draad die naar een blauwe AMP stekker gaat. ( elektrische choke element) Daar moet +12volt op staan als je contact aan staat. Staat daar geen spanning op dan heb je zeker geen vonk.
Als daar wel spanning op staat 
Dan kan je nog kijken of aan de ander kant van je carburateur het stationair ventiel nog wel werkt.  Even controleren of dat hier ook idd +12volt op staat.
Trek dat stekkertje daarop los en dan moet je dat ding horen klikken. Stekkertje er weer op en hij klik opnieuw.
Geen klik dan is dat ding defect en zal je motor idd niet starten.

Maar ik verwacht niet dat dat het probleem is. 

Heeft weinig/Niets met het niet gaan branden van dat rode en groene lampje te maken!

Ergens voor onder de kofferklep is iets los gegaan verwacht ik. Geen zekering vermoed ik.. Het ontstekingsdeel is niet gezekerd bij een Kever!!! |Dus let wel een beetje op!

Bedankt voor de suggesties! Ik ga deze week zeker nog eens het e.e.a. doormeten om te kijken of ik dichter bij de oplossing kan komen.
Antwoord
#9
Vandaag ben ik weer aan het meten geslagen.

- Alle zekeringen zijn intact.
- op de bobine (nr 15 op het schema) meet ik geen 12v (afwisselend 0,1 / 0,2 op het tempo van het knipper relais.

Ik ben voorin nog eens op zoek gegaan.

[Afbeelding: 20240915-154041.jpg]
Dit zijn de 3 contacten van de controle lampjes en het knipperlicht. Dat kleine schroefcontact daar onder, zou daar 12v op moeten staan als het contact infeschakeld is? Is dat de zwarte lijn die hier ter hoogte van K4 binnenkomt?
[Afbeelding: Screenshot-20240915-154333-Chrome.jpg]

Deze draad lag er nogal opmerkelijk bij, en lijkt d.m.v. een andere draad aan de massa te zitten.

Edit:
Dat kabeltje was dus inderdaad van de geschakelde plus los gekomen. De andere mysterieuze draad bleek de geschakelde plus van de bobine te zijn. De kabel richting bobine is echter een aangestripte kabel die nogal bijzonder aan de amp stekker van de plus van de km teller zit. Hier heb ik dus nog wel wat aan te doen.

Hiermee lijkt het mysterie opgelost. De accu had er niet zo veel zin meer in, dus die ligt nu aan de lader.
Antwoord
#10
Top gedaan Andre! Zo zie je maar, een kever zit best simpel in elkaar haha.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)