Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Spaarkever 1975
#1
Hallo,

Ik ben nieuw en net aangemeld.
Ik heb een kever 1200 uit 1975, die ik aan het opknappen ben.
Hij is reeds uit elkaar gehaald, bodemplaat gezandstraald, rotte delen vervangen, helemaal kaal gemaakt en inmiddels gespoten.
Het betreft een spaarkever.
Echter hierdoor loop ik ook tegen een aantal problemen op, omdat ik er geen info over kan vinden.

Probleem waar ik nu tegen aan loop:
De toerenteller-kabel (vanaf het voorwiel) en de electrische bedrading voor o.a. de koplampen moet door de carrosserie, ergens langs de benzine tank, naar boven, richting toerenteller en zekeringkast. Maar er zit niet zo'n gat(en), waar een doorvoerrubber heen past.
Wat ik wel zie is een soort indeuking, naast de benzine tank (zie rode pijl), met daaronder een soort rechthoekige opening.
Ik vermoed dat dit voor, zowel de toerenteller-kabel en de electrische bedrading bedoeld is, maar welk doorvoerrubber moet er gebruikt worden, want ter bescherming zal dit toch nodig zijn (en afsluiting).

Verder twijfel ik of ik nog een 2e doorvoerrubber moet monteren bij de ingang van de stuurkolom door het carrosserie (zie groene pijl).
Er moet nog een plaatje op de gemonteerd worden, zodat de kolom nooit verder naar binnen kan schieten.
Aan de binnenzijde van de carrosserie zit reeds een doorvoerrubber (dacht dat dit voldoende is, maar vraag het toch even).

[Afbeelding: IMG-20240127-143544.jpg]

[Afbeelding: Rubber-stuurkolom.png]

 
Hoop dat jullie me kunnen helpen en een foto kunnen sturen, hoe het er uiteindelijk uit hoort te zien.

Als iemand weet of er sites zijn waar meer technische informatie staat over de VW spaarkever 1220A (volgens mij A), hoor ik het graag.

Vriendelijke groet
Antwoord
#2
Welkom en hoop dat je een topic start van de resto van deze spaarkever. en niet alleen een vraag stel en daarna niets meer..

Om te beginnen die toerenteller kabel is je snelheidsmeterkabel.. (we weten allemaal wat je bedoel maar zoekt wat makkelijk op als ooit iemand dat wilt)

Die brede gleuf waarvan je die foto's hebt geplaatst is niet voor die snelheidsmeterkabel en eventuele verlichtingskabekls.
Die gleuf is voor de aluminium leidingen van af je remvloeistof reservoir naar je hoofdremcilinder (HRC) 
Als je op de website cab bv Parruzzi kijkt naar onderdeel 03353 dan staat daar bij foto's eeen afbeelding van die leidingen. 
Let er ook op dat je die leidingeng ook echt met de juiste blauwe slangen aan elkaar koppel.. remvloeistof heeft speciale slangen nodig!

Verder die snelheidsmeterkabel. die gaat normaal iets verder richting het stuur door een rond gat in het binnenscher,m.
Daar hoort onderdeel 02699 als rubber te zitten ook hier van zijn op die site foto's van te vinder bij dit onderdeel.

Kan zelf helaas geen foto's hiervan laten zien omdat dit bij mijn Baja niet meer als origineel zit.

Op de buis waar de stuurstang door loopt zit aan de buitenkant geen extra rubber.

en de elektra kabels naar het knipperlicht en koplampen gaan door aparte gaten die weer verder naar voren in de wielkast horen te zitten.


Succes met je kever en hou ons aub regelamtig op de hoogte van de vorderingen.
Antwoord
#3
Succes met je mooie klus!
Antwoord
#4
zo loopt de teller kabel aan de buitenkant!
   
Antwoord
#5
Welkom!
Antwoord
#6
Bedankt voor de reaktie. sleuf zal inderdaad zijn voor de 2 metalen remleidingen vanuit het reservoir, bedankt.
Gat voor de electrische bedrading direkt recht naar beneden naar de remschakelaar op de remcilinder, zie ik niet.
Zelfde voor de snelheidskabel, ondanks dat de ovale rubber nog wel om de kabel zit.
Begin te denken dat het gat is dichtgestreken met strijkkit bij de spuiter, probeer nog eens te zoeken middels kloppen.

Als er mensen zijn met een spaarkever omstreeks 1975, dan zou ik daar graag mee in kontakt komen.
Antwoord
#7
Probeer het ipv met kloppen eens met een klein magneetje (van bv een memobord) waar het gat eventueel die strijkkit zou kunnen zitten blijft dat magneetje niet plakken.
De draden naar de remdrukschakelaars gaan ook via dat ovalen gat waar die aluminium remvloeistof pijpjes door heen gaan.

[Afbeelding: remdrukschakelaar-bedrading.jpg]

rode pijl wijst bedrading aan
Antwoord
#8
Hoi, bedankt voor de foto. Kom zo weer een stapje verder.
Ik heb een foto toegevoegd van voor het kaal maken en spuiten. Het grijs/zilver dat je ziet was eerder kaal gestript en tijdelijk met epoxy bedekt, dit is later opnieuw 100% gebeurd. Wat er echter niet te zien is, is een gat voor de snelheidskabel, die ik op de foto wel zie (onder het witte reservoir)
Misschien iemand nog een idee of foto van hoe het bij de spaarkever zit?
Trouwens een goed idee, met die magneet, ga die zeker toch nog uitvoeren.
[Afbeelding: 20211211-140018-kopie.jpg]
Antwoord
#9
[Afbeelding: doorvoeren.jpg]

Bij die rode pijl zou het gat voor de snelheidsmeterkabel moeten zitten
Bij de blauwe pijl de doorvoer van het knipperlicht 
En verder naar beneden, de bandebak in, de doorvoer voor de koplamp
Antwoord
#10
In overleg met Hotrod, ga ik de snelheidsmeter door de sleuf met de metalen remleidingen doorvoeren. De kabel naar de remschakelaar gaat er ook door.
Dit past, heb ik geprobeerd (zonder knik). Ga alleen wel een iets langere snelheidsmeter kabel aanschaffen, dit funktioneert, zelfde connector en spoed (info Paruzzi).
Ik heb 3 gaten zitten in de zijkant v/d carrosserie, bovenste is voor de knipperlicht op het spatbord, middelste voor de koplamp en de onderste is waarschijnlijk voor de knipperlicht in de bumper (deze heb ik)
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)