Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Motor start niet, maakt verontrustend geluid
#11
(03-04-2023, 22:24)Splitrazor schreef: Ik heb het beluisterd maar ik vind t te moeilijk om er wat over te zeggen. Ik hoor inderdaad wat afwijkends maar het is te kort/te ‘digitaal’ om te beoordelen. Sorry! Heb je niet iemand in de buurt met verstand van auto’s?

Hoi Splitrazor,

Eg bedankt voor je moeite Big Grin
Ik heb voor aankomend weekend waarschijnlijk een kennis die tijd heeft. Ook heb ik de monteur van mijn vader om raad gevraagd.
Antwoord
#12
Top, laat het ff weten ben erg benieuwd!
Antwoord
#13
Nog een snelle test  die je kan uitvoeren..

Duw de kever eens aan..
Dus met contact aan en in de eerste versnelling met een of twee man hen op snelheid brengen en dan mbv het oplaten van de koppeling starten.
"start" hij dan wel zonder bij geluid dan licht het echt aan de startmotor of startkrans op het vliegwiel.  Maakt hij dan ook dat geluid dan direct stoppen en verder (laten) kijken.
Antwoord
#14
Goede avond,

Ik heb de afgelopen paar dagen helaas geen tijd gehad door werk en school om bezig te kunnen met de auto. Nu is dat vanmiddag wel gelukt. Wij hebben de kever laten trekken achter een andere auto om vervolgens het met de koppeling te laten starten. En inderdaad hij deed het weer zonder het "nare" geluid.
Ik denk inderdaad dat het de startmotor of startkrans op het vliegwiel is. Nu ff uitzoeken hoe ik het ga dubbel checken.

Maar verder allemaal een vrolijk Pasen toegewenst!
Antwoord
#15
Mooi.
Startmotor demonteren.
Let wel op dat je eerst de accu loskoppel voor je hem demonteert!
Na demontage kan je door het gat in het vliegwielhuis waar de startmotor uitkomt de start krans controleren!

De startmotor kan je niet gedemonteerd testen.(of je moet een automaat kever startmotor hebben) Maar als je een automaat kever hebt dan had je hem niet kunnen aanslepen Rolleyes
Antwoord
#16
Kijk ook even naar het bronzen busje in de versnellingsbak waar de startmotor in valt, die zijn vaak ook slecht. Gelukkig is het niet iets groots waarschijnlijk.
Antwoord
#17
Goede middag,

Top ontzettend bedankt ik ga er mee bezig en naar kijken Big Grin
Antwoord
#18
Hoi Ruben

heb net het geluid beluisterd. 
 
Geluid is idd erg kort maar het lijkt er op of de startmotor niet goed op toeren komt!
Te langzaam/zwaar draait.
Drie mogelijke oorzaken
 
*Legen/slechte accu..
maar dan zou hij na twee/drie keer starten nog slechter gaan draaien of zelfs geheel stoppen. Dus lijkt me niet het geval
 
*Slechte massa kabel naar de versnellingsbak waardoor er te veel weerstand ontstaat bij de hoge stroom die de startmotor draait.
Deze massa kabel (brede blanke vlechtscherm) gaat van af de linker poot waar de versnellingsbak op ligt naar de versnellingsbak.
Heb je startkabels? Klem eens een startkabel op de minpool van de accu en de andere kant direct op een blank stuk van de versnellingsbak.
Zelfde geld overigens ook voor de dikke rode kabel die rechtstreeks van de accu naar je startmotor gaat. Als die slecht is dan krijg je het zelfde. (4e mogelijkheid Rolleyes)
 
*startmotor zelf slecht.
Ga eens op zoek naar een goede gebruikte of nieuwe startmotor (soms lukt het om er een te lenen van iemand uit de buurt)
 
Succes met je zoektocht.
Antwoord
#19
(11-04-2023, 20:47)scrapheap schreef: Hoi Ruben

heb net het geluid beluisterd. 
 
Geluid is idd erg kort maar het lijkt er op of de startmotor niet goed op toeren komt!
Te langzaam/zwaar draait.
Drie mogelijke oorzaken
 
*Legen/slechte accu..
maar dan zou hij na twee/drie keer starten nog slechter gaan draaien of zelfs geheel stoppen. Dus lijkt me niet het geval
 
*Slechte massa kabel naar de versnellingsbak waardoor er te veel weerstand ontstaat bij de hoge stroom die de startmotor draait.
Deze massa kabel (brede blanke vlechtscherm) gaat van af de linker poot waar de versnellingsbak op ligt naar de versnellingsbak.
Heb je startkabels? Klem eens een startkabel op de minpool van de accu en de andere kant direct op een blank stuk van de versnellingsbak.
Zelfde geld overigens ook voor de dikke rode kabel die rechtstreeks van de accu naar je startmotor gaat. Als die slecht is dan krijg je het zelfde. (4e mogelijkheid Rolleyes)
 
*startmotor zelf slecht.
Ga eens op zoek naar een goede gebruikte of nieuwe startmotor (soms lukt het om er een te lenen van iemand uit de buurt)
 
Succes met je zoektocht.

Hoi scrapheap,

Ontzettend bedankt hier kan ik zeker wat mee! Ik hou jullie op de hoogte, nogmaals bedankt!

Groet,
Ruben
Antwoord
#20
Vanochtend alles nagekeken, de startmotor is helaas op. Nu opzoek naar een nieuwe of 2de hands.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)