Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mijn spijlbus uit Brazilië
#31
29-3-2021

Zo, maar weer ff bijwerken hier..
Afgelopen januari is de bus richting de spuiter gegaan. Dat gaat allemaal wat vertraging geven door de avondklok (nadeel van zwarte klusjes is dat die vaak buiten werktijd gebeuren), en wat prive omstandigheden van de spuiter maar goed het is niet anders..

Ik dus maar verder met het blok. Alle koelbeplating die gedemonteerd was heb ik ontvet en geschuurd voor de komende spuitbeurt. Een hoop werk met al die aangekoekte zand- en olieresten van de afgelopen 46 jaar.

Vervolgens de krukas laten uitshimmen. Er zat een kleine acceptabele axiale speling op de krukas die nog tot normale toleranties kon worden teruggebracht:


[Afbeelding: 4-C2-D4463-3-F2-C-4448-8-D57-56-B25-FBE0160.jpg]

[Afbeelding: E3-CAB6-A4-0-C77-46-C0-80-B3-66-CCB86-A1-CEA.jpg]


Een paar posts hierboven had ik aangegeven dat de compressie en lektest prima in orde waren, en ik me zou beperken tot spuiten van de koelbeplating, vervangen van alle pakkingen, vervangen van klepstelbouten en een grote beurt. Bij het loshalen van de kleppendeksels zag ik het onderdeelnummer staan. Het bleken 1500 koppen te zijn, ondanks dat het motornummer BJ is (1300, Braziliaanse motornummers zijn anders dan Europese):

[Afbeelding: 03-C9-CAFF-7554-407-F-8063-5-DF0207-FE186.jpg]

Aangezien op een 1300 carter ook 1500 cilinders passen, maar dat tegelijkertijd ook 1500 koppen op 1300 cilinders (met pasringen) gemonteerd kunnen worden, werd mijn nieuwsgierigheid groter. De seals van de stoterstang pijpjes moesten toch vervangen worden, dus demonteren van de koppen zou toch al gebeuren. En ja hoor, 1500 cilinders:

[Afbeelding: FBE65-AC3-6657-4-ABA-9516-8-E3-ABBF8-C18-A.jpg]



Maarrrrrrrr...  Uiteraard, zoals wel vaker met onze hobby, werd ik verrast door wat ik aantrof.. En deze keer echt verrast (gezien de goede resultaten van de compressie en lektest):

2 gescheurde koppen: 



[Afbeelding: 4119389-E-8360-46-FD-8-D94-565-AC1691669.jpg]

[Afbeelding: D4370-AFA-1-F00-45-D2-8-E20-39-DF09-F368-A3.jpg]


[Afbeelding: F35-A86-B1-A500-4410-9168-5573077400-C2.jpg]


En iets wat lijkt op een warmloper bij cil. 2:

[Afbeelding: 5-B70-D200-A9-BF-4271-8124-F9-B637-F4-B7-DF.jpg]


[Afbeelding: 6-CB85-E22-6050-4-B56-9826-DF11-ED90-A28-E.jpg]


[Afbeelding: 757-EE297-F702-4351-98-A8-FC084456091-A.jpg]

Dus.. Totaal onverwacht maar het is wat het is.. Maar ff beraden wat de stappen gaan worden..
Antwoord
#32
8-4-2021

Ik heb besloten om te gaan voor een nieuwe set 1600 cilinders en zuigers van Mahle en tweedehands koppen. Het draaiend gedeelte laat ik voorlopig wat het is. Speling krukas had ik er al uit door de drie shims aan te passen en de nokkenas zag er prima uit. Dit is voor nu prima samen met het vervangen van alle pakkingen, klepstelbouten en 123 ontsteking wat toch al op de planning stond. Tevens laat ik de carburateur reviseren en het asje van de gasklep opnieuw spelingsvrij maken dmv nieuwe bussen. Hele mooie koppen kunnen kopen bij Willy Seegers, enkelpoorts zoals ik had dus ik hoef de koeling ook niet aan te passen. Koppen komen uit een industriemotor en zijn in hele goede staat. Wel ga ik de kleppen inslijpen nu toch alles los ligt. Dit is prima zelf te doen.


[Afbeelding: 2161-D5-C1-B2-FE-410-F-BE09-BFEDE53-B7269.jpg]

[Afbeelding: 9-D0-EC9-C3-75-F3-42-AE-B94-D-1-DD7365-D1-B60.jpg]

[Afbeelding: B16-F9-EE0-AF9-A-430-B-939-A-32-A10912-B952.jpg]

[Afbeelding: C45-D46-EB-C72-E-4530-8-E50-9278-BB0879-F5.jpg]


De cilinders en zuigers heb ik nog niet binnen maar ik kan lekker verder met het reviseren van de koppen en het spuiten van de koelbeplating.
Antwoord
#33
12-4-2021

Gisteren een begin gemaakt met de 'revisie' van de koppen. Ik ga de kleppen opnieuw inslijpen (was wel nodig ook), klepstelboutjes vervangen, speling van de kleppen in de klepgeleiders checken en de tuimelaars en oliekanaaltjes aanpakken.

Voor:


[Afbeelding: 1273917-C-64-BF-4-DAF-A493-DB7439760-FBD.jpg]

[Afbeelding: 8896-B309-2305-4-C38-A25-E-3-D37-AA294-F4-B.jpg]

Tijdens:

[Afbeelding: A6-A19678-00-AD-4-CCE-901-E-C6-E67-C7-DDB5-E.jpg]

En na:

[Afbeelding: 81-D688-FB-C24-D-4734-B9-D7-ABFB6-E0-FA352.jpg]

[Afbeelding: 97-E7920-F-AB3-B-4-C67-B18-C-0-F42894087-A8.jpg]

[Afbeelding: D686-BC6-A-6-FFE-4933-A8-CF-376-CBCF631-BA.jpg]


Super gelukt. Koppen (kleppen) zijn vloeistof dicht, getest met benzine. Hierna zijn de tuimelaars aan de beurt!
Antwoord
#34
17-5-2021

Verder gegaan met de tuimelaarassen. Alles gedemonteerd en zeker de helft van de oliekanaaltjes zat potdicht

Voor:


[Afbeelding: 285-C1-F45-2971-4479-BF51-77-E277-E16-B55.jpg]

Tijdens:

[Afbeelding: 255-F5811-9-FDD-46-E2-9036-42-D1-D8-C521-CB.jpg]

[Afbeelding: D487-BA58-60-C5-4171-8-AC7-48-ACF8484-E44.jpg]


Na:

[Afbeelding: CD4-E3076-2-A75-49-C5-97-D0-DB674-C9-DF7-AD.jpg]

[Afbeelding: EDFA0-A2-C-A0-D2-48-AC-9969-25-F2-F068-E9-CB.jpg]


Carburateur gereviseerd incl nieuwe bussen voor de as van de gasklep:

[Afbeelding: A07-D6-C71-609-C-43-B9-86-DC-F0-AB213-E5-EF6.jpg]

Pakkingen oliekoeler  vervangen:

[Afbeelding: E0-B0-E8-CA-1-FD3-4981-917-F-3-B95-EBB4031-A.jpg]

Koppen uitgelitert (om de compressieverhouding te kunnen bepalen) met zelfgemaakt setje:

[Afbeelding: 60955-B32-6-E3-C-4529-A674-DDA4918-A1-F45.jpg]

Motorbeplating gespoten:

[Afbeelding: 4-B7-A45-C8-424-E-4-D37-8567-F8410-DB64-ECF.jpg]


Nu wachten op de zuigers en cilinders.
Antwoord
#35
De set van Mahle nog steeds backorder nadat steeds de datum van levering wordt opgeschort. Ben wat gaan informeren over AA performance products en deze schijnen niet meer onder te doen voor Mahle. Ook Ahnendorp schijnt er motoren mee te bouwen dus deze set maar besteld. Het ziet er goed uit!

[Afbeelding: CC47612-E-5-F47-48-EC-BB7-B-424-D487236-C5.jpg]

[Afbeelding: 88-D40-ADC-11-DD-4-D77-A0-BF-7-EB417-B85-B14.jpg]

[Afbeelding: 9-A3-BB74-C-62-CF-437-B-AD0-D-D7-CCB0786-FDF.jpg]




Begonnen met het demonteren van de cilinders:

[Afbeelding: 3118-F706-A94-C-4-ADD-81-D9-9-B90-F8-E156-B1.jpg]

[Afbeelding: 77-D6-BD56-5331-49-DC-A4-B3-1-F20-A2579-D01.jpg]


Omdat ik weinig tijd had ben ik na het reinigen van contactoppervlakken verder gegaan met het wat opknappen van de dynamo. Gelijk nieuwe koolborstels erin.

Van dit:

[Afbeelding: 4-C29392-A-EEF3-4-E3-D-8-F8-C-C9-C7075775-F8.jpg]


Naar dit:

[Afbeelding: 618-A57-BF-68-A1-4051-8-C70-B542160-AD63-B.jpg]


Om te eindigen met dit:

[Afbeelding: 8338-E9-A4-7-A4-A-4-BDA-A8-E6-9219-F839-E13-C.jpg]
Antwoord
#36
Jij bent ook lekker bezig zo te zien! 
Gelijk alles goed aanpakken ipv een rijdend project houden.

Enigste wat ik we afvraag is waarom je niet gelijk een wisselstroom dynamo plaats?
Die leveren meer vermogen wat zeker op langere vakantie reizen wel eens lekkerder uit kan komen als je bv ook een koelkast/box op de 12volt aansluit.
Geen verwijt maar gewoon benieuwd wat daarin je gedachten zijn.
Antwoord
#37
Ik begrijp je vraag maar al te goed, de reden is juist die totaal restauratie. Ik heb m half 2019 gekocht en bouw hem helemaal opnieuw op. En dan komt het verdwenen geldboompje om de hoek kijken Big Grin

Ik ben niet van het halve werk, en dan moet je keuzes maken. Al die (soms kleine) dingen die je net anders/beter zou willen tellen enorm op. Voorbeeld: nieuwe kabelboom 500 euro, voorste embleem 150 euro, handvaten en slotenset 360 euro enz… Alle techniek aan de onderzijde is al nieuw, kostte ook een hoop. Vandaar gewoon deze dynamo behouden, en wanneer de bus af is, kan ik altijd nog zien.

Ik heb inmiddels van de spuiter begrepen dat ie er naar streeft de bus begin augustus gespoten te hebben, afgezien van de losse delen zoals bumpers, onder dashboard en velgen. Maar dan kan ik in ieder geval bouwen.. Big Grin
Antwoord
#38
Haha Ja dat geldboompje bepaald bij veel projecten de keuzes.
Hier ook hoor. Doe hier ook alles "lowbudget".

begrijp jou ook helemaal!
Antwoord
#39
Niet veel nieuws.. afgelopen weekend de nieuwe zuigers en cilinders gemonteerd om de deckhoogte te meten. Deze was bij alle cilinders 1,3mm. Als je deze waarde in een compressieverhouding calculator neerzet samen met wat andere waardes kom je op de volgende berekening:

Diameter: 85.5mm
Slag: 69mm
Verbrandingskamer: 50ccm
Deck height: 1.3mm
De compressieverhouding is 7.9:1

Dit is voor een bus vrij hoog. VW schrijft voor de lichte voertuigen 7,5:1 voor en voor bussen 7,2:1. Aangezien ik voor veilig en lange levensduur wil gaan wil ik daar niet teveel van afwijken, ondanks de betere kwaliteit benzine dan 40 jaar geleden. Daarom voor shims van 1mm gekozen voor onder de cilinders waardoor de volgende compressieverhouding wordt verkregen:


Diameter: 85.5mm
Slag: 69mm
Verbrandingskamer: 50ccm
Deck height: 2.3mm
De compressieverhouding is 7.3:1

Hiermee zit ik aan de veilige kant. Shims zijn besteld, hopelijk aankomende week een begin maken met het opbouwen.
Antwoord
#40
Zo, lekker op m’n gemak met het blokje bezig geweest:


[Afbeelding: 20-D1-B479-597-A-4-AE8-A35-C-501-D1042-B991.jpg]

[Afbeelding: 5-B64929-B-09-A8-411-E-8429-75-ACA0-A57-CF1.jpg]

[Afbeelding: 74-DF1203-DE5-A-4-A2-E-A551-A0127-AF7-F678.jpg]

[Afbeelding: A852-C339-4-D20-429-A-B433-1-AB9-F8-B05108.jpg]

[Afbeelding: C838-EAB7-A815-4720-83-A8-B43-BFB18-F89-B.jpg]



[Afbeelding: 00-F096-FE-A3-E7-4569-99-ED-B6-D19-ED65951.jpg]

Blok zit weer dicht. Motorbeplating is het volgende klusje  Big Grin
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 18 gast(en)