![]() |
Mijn spijlbus uit Brazilië - Afdrukversie +- Kever Forum Site (https://www.keverforum.nl) +-- Forum: Luchtgekoelde Chat (https://www.keverforum.nl/forumdisplay.php?fid=46) +--- Forum: Projecten (https://www.keverforum.nl/forumdisplay.php?fid=16) +--- Topic: Mijn spijlbus uit Brazilië (/showthread.php?tid=131) |
Mijn spijlbus uit Brazilië - Splitrazor - 07-05-2021 Beste allemaal, Om dit forum wat leven in te blazen zal ik mijn project hier ook plaatsen. Dit project startte in augustus 2019 en wellicht vinden jullie het leuk dit ook te volgen. Ik zal het topic vanuit daar kopiëren en sommige Posts komen misschien raar over in het begin omdat ik start vanaf augustus 2019, dus trip down memory lane ![]() ![]() ![]() 29-8-19: Na maanden ongeduldig wachten, afgelopen vrijdag de bus opgehaald in Antwerpen, dus maar een projecttopic starten om eea bij te houden. Toen ik net over de grens naar NL even wat drinken ging halen bij een benzinepomp, kwam er gelijk iemand naar me toe of de bus te koop was : ![]() Ik moet zeggen, het valt me echt mee. Technisch ga ik sowieso preventief alles vervangen, maar dit is geen ‘alles bij elkaar geraapt Braziliaans zooitje’. Geen rare knutsel reparaties met wat er maar voor handen was of overmatige rotte bende. Ik denk dat de vorige eigenaar in tegenstelling tot veel andere Brazilianen wel goed was voor zijn auto (zit zelfs een alarmsysteem in, lol ![]() Plannen: eerst voldoen aan de apk eisen en een kenteken erop. Daarna technisch alles Duits maken, bodem behandelen, motor en versnellingsbak eruit en aanpakken. Voorlopig blijf ik met originele 1300 motor en reductiekasten rijden, op originele hoogte. Als laatste cosmetisch aanpakken. Het hoeft van mij geen concoursstaat te worden, maar wel technisch 100% in orde met goeie onderdelen, waar ik gewoon lekker in kan rijden en genieten. Doel is in de toekomst samen met mn vrouw lekker door Europa te gaan toeren. Afgelopen dagen al wat kleine dingetjes opgepakt. Andere claxon gemonteerd, portieren iets gericht, remlichtschakelaar doorgemeten, oliedruklampje werkend gemaakt, algehele staat aan de onderzijde bekeken, en natuurlijk ff hier in de omliggende straten een proefritje gemaakt ![]() Lijstje tot nu toe met apk punten die ik op het eerste gezicht ben tegengekomen: Alle remslangen Remlichtschakelaar Qua roest weet ik zo niet wat afkeur is, ben te lang uit het vak ![]() Roest bodem bij middenbankbevestiging Roest outriggers Roest accubak A stijl rechts onder binnenzijde Nieuw ruitensproeiertankje (zit een gat in) Voorbanden Remmen afstellen, trok iets naar rechts met de proefrit. Daarnaast de koplampen, richtingaanwijzers en achterlichten naar europese eisen aanpassen en een voorruit ontwaseming voor de apk monteren. Ook nog even co meten, remmentest en op assteunen zetten en spelingen checken. Voorlopig zat te doen, maar ontzettend veel zin in! 29-8-19 ![]() ![]() ![]() RE: Mijn spijlbus uit Brazilië - tuinkabouter90 - 07-05-2021 leuke bus, denk dat je inmiddels al wat verder bent :-) RE: Mijn spijlbus uit Brazilië - Splitrazor - 07-05-2021 Haha ja de rest volgt, datums staan erbij, uploaden en kopiëren duurt ff.. 1-9-19 Een doos met onderdelen van Johan Thys binnen gekregen en klussen maar. Koplampen en richtingaanwijzers gedemonteerd: ![]() Nieuwe ruitensproeierset gemonteerd: ![]() ![]() Spindels schoongemaakt ter voorbereiding op het vervangen van de remslangen. Leek wel 44 jaar vet en zand :-o ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 11-9-19 Remslangen vervangen, niet echt nodig zoals je kan zien ![]() ![]() ![]() ![]() Remolie uiteraard ok gelijk ververst: ![]() Nieuwe slangen: ![]() ![]() Binnenkort volgt meer! RE: Mijn spijlbus uit Brazilië - vriezeaj - 08-05-2021 Wat gaaf om hier je project te kunnen volgen. Echt een leuke bus. Ben benieuwd. RE: Mijn spijlbus uit Brazilië - Splitrazor - 08-05-2021 Tnx ![]() ![]() 18-10-19 We komen steeds een stapje verder, sinds de laatste update zijn de handremkabels vervangen: ![]() Was ook hard nodig: ![]() Weer een nieuwe remdrukschakelaar gemonteerd (de nieuwe die ik kreeg was lek), koplampen gemonteerd en de hele bodem ontdaan van 44 jaar Braziliaans zand en vet. Lekker op de straat in de regen met de hogedrukspuit aan de gang ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Tijdens het aantrekken van de achterasmoeren trapte ik door de rem heen. Gaatje in remleiding, en geen spatje roest erop ![]() Op dit moment (oktober 2029 dus ![]() 25-10-19 Gisteren weer lekker bezig geweest met de bus. Begonnen met het monteren van de spindels. Hiervan is alles vernieuwd. Dit heb ik wel uitbesteed ivm het benodigde gereedschap: ![]() ![]() ![]() Zoals jullie kunnen zien was het hard nodig. De naaldlagers waren ingeslagen in de linkpin ![]() ![]() ![]() ![]() Opbouw natuurlijk wel zelf gedaan: ![]() ![]() ![]() Ankerplaten gereinigd en remcupjes/cilinders/zuigers schoongemaakt en opnieuw ingevet: ![]() ![]() ![]() Wiellagers voorzijde vervangen: ![]() ![]() Zoals eerder gezegd trapte ik door een remleiding heen tijdens het vastzetten van de moer van de achteras, dus gelijk nagemaakt en vervangen: ![]() Nieuwe gasgevulde schokdempers rondom: ![]() 2-12-19 Zo, afspraak bij de RDW is gemaakt, ik mag 20 december! Op dit moment (december 2019) wordt hij gelast, daarna nog wat kleine dingen: andere banden, motor en koplampen afstellen, ventilator voor het raam monteren, remmentest en alles nalopen. Hopen dat ik groen licht krijg bij de RDW ![]() 20-12-19 Goed, hier mijn verhaal over de kenteken keuring. Dit is nogal een apart verhaal ![]() Ik moest de bus stilzetten vlak voor de smeerput. De keurmeester opent de motorklep, schrijft het motornummer en chassisnummer op zijn werkorder en kijkt eens rond in de motorruimte. Ik wilde 18.2 platen en wist dat je dat van te voren aan moest geven. Tussendoor zegt hij ‘daar kijken we zo even naar’... Hij staat op, loopt naar de voorkant en checkt de gordels op de voorbank. Loopt vervolgens door naar de cargodeuren en lijkt de bulkhead te checken. Ik dacht nog waar is dat goed voor? Maar goed, hij is de keurmeester dus laat maar.. Ondertussen was er op de baan links een andere auto aangeschoven waar de keurmeester die daarmee bezig was iets niet helemaal snapte. Hij riep ‘mijn’ keurmeester en die ging kijken naar iets in de motorruimte. Ze liepen samen naar een kantoor. Dat duurde een minuut of 20, ik zei nog tegen mn schoonvader die mee was dat ze aardig uitliepen en dat ik nou toch wel benieuwd was.. De keurmeester komt uiteindelijk zijn kantoor uit met een a4. Ik moest de koplampen aanzetten. Ik denk wat is hij nu van plan? Zegt ie ik kijk even of je de europese koplampen hebt.. ![]() Wauw.. jullie begrijpen dat ik als een klein kind naar huis ging! Wat een topper die man!! ![]() Ik had een kenteken en nu kon het restaureren beginnen! RE: Mijn spijlbus uit Brazilië - Splitrazor - 09-05-2021 5-1-2020 Nadat de vooras in oktober-november 2019 was aangepakt door vw bus brothers, hebben zij daarna ook het laswerk voor me gedaan. Het viel op zich mee, maar ik wilde wel alles gelast hebben. Beperkte zich eigenlijk tot 2 outriggers, stukje bodem bij de middenbank bevestiging, de accubak en bijbehorende hoek rechtsachter en de moeren van de voorasbevestiging. Ook was op verschillende plekken niet om de 2 cm geproplast, dus dat ook mee laten pakken. Voornamelijk op het chassis en de dorpels. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 5-1-2020 Nu de bus weer thuis stond, verder gegaan met demonteren. Eerst de gelaste delen even tijdelijk beschermd tegen de roestduivel: ![]() ![]() Voorbereiding om de motor te demonteren: ![]() Benzine aftappen: ![]() En motortje eruit: ![]() Volgende stap is de achteras er onderuit RE: Mijn spijlbus uit Brazilië - Splitrazor - 09-05-2021 11-1-2020 Middagje nuttig besteed door de achteras te demonteren. Lekker hoe simpel alles in elkaar zit bij zo’n bus ![]() Begonnen met bakolie en reductiekasten aftappen. Vrijwel geen slijpsel op de aftappluggen ![]() ![]() En na het nodige loshalen het eindresultaat: ![]() Op dit moment kies ik voor nieuwe olie erin optisch opknappen en terugplaatsen met nieuwe keerring. De bak schakelde prima verder. Ik weet dat IRS (onafhankelijke wielophanging van een kever) een stuk beter rijd maar ik wil op dit moment niet verlagen (de bus komt automatisch lager te staan met IRS), er komt geen raceblok in en wil het budget gebruiken voor het technisch in orde maken van de rest (remmen, schokdempers, leidingen, kabelboom, banden enz). Wellicht dat ik er later anders over denk. Ook moet de voorkant dan verlaagd worden en ik wil de bus eigenlijk technisch helemaal in orde hebben en gaan rijden voordat ik aan luxeproblemen ga beginnen ![]() ——————————————————————————————————————————————————— 17-1-2020 Afgelopen week niet heel veel gedaan, een werkbank op de kop getikt en de achterwielophanging op werkhoogte gebracht: ![]() RE: Mijn spijlbus uit Brazilië - Splitrazor - 09-05-2021 19-1-2020 Toch gisteren (januari 2020) nog een gaatje kunnen vinden om lekker wat aan de bus te kunnen doen. Het is vooral voorbereiden om de bodem te kunnen gaan kaal maken voor de coating met de RX producten. Nu de bak en de achteras eruit is, kon ik de achterste remleidingen, benzineleiding vanaf de tank en remverdeler verwijderen. Daarna de handremkabels, koppelingskabel en gaskabel. ![]() Daarna was de kabelboom aan de beurt. Ik heb veel verhalen gelezen over kabelbomen die er niet in 1 geheel uit wilden komen, en dan met name bij de knik in het achterste chassisstuk. Met dit in mijn achterhoofd toch de kabelboom zo goed en zo kwaad als het mogelijk was met tywraps bij elkaar gebonden voor een zo recht mogelijke (broze) kabelboom en een zo soepel mogelijke geleiding uit het chassis. Daarna een touwtje gebonden aan het achterste stuk ter voorbereiding van de montage van de nieuwe kabelboom in een verre, verre toekomst ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Uiteindelijk toch in 1 geheel eruit gekregen: ![]() En toen was het tijd om te stoppen. Ik heb Caprotech gemaild over de toepassing van de RX producten in combinatie met strijkkit. Zij zeggen eerst RX5, dan na goede droging de kit, en afronden met RX10. Ze adviseerden wel een proefstukje te maken. Dat is mijn leverancier aan het testen ![]() Volgende keer nog wat kleine dingen demonteren en dan kan het vieze werk beginnen ![]() RE: Mijn spijlbus uit Brazilië - Splitrazor - 09-05-2021 26-1-2020 Vandaag weer een middagje bezig geweest met onze mooie hobby. Krabben, slijpen, staalborstelen en schoonmaken. Man man man wat is dat veel werk. Nu snap ik dat je soms een dag bezig kan zijn zonder dat je het idee hebt dat je veel hebt gedaan.. Maar goed.. toch wat foto’s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2-2-2020 Wederom een vrijdagje kunnen klussen. Wilde vandaag verder maar blijkbaar is er vrijdag toch een vuiltje in mn oog gekomen ondanks de veiligheidsbril. Wat leidde tot het verwijderen met een boortje vanmorgen op de huisartsenpost dus met de bus verder kon ik wel vergeten ![]() Toch wat foto’s van vrijdag.. staal van het chassis en wielkasten ziet er goed uit onder de bestaande laag: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Volgende week hoop ik weer verder te kunnen! Ik heb in ieder geval een volledig dichte bril gekocht nu ![]() 7-2-2020 Vandaag weer wat kunnen doen, oog is bijna over.. wat een vies werk.. overal zit stof en ondanks dat 3m masker komt het stof nog uit mn longen.. Maar het wordt lekker kaal! En geen roestvorming ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() RE: Mijn spijlbus uit Brazilië - Splitrazor - 10-05-2021 16-2-2020 Doel van alles tot op het staal kaal maken is verrassingen uitsluiten en een goede bescherming in de vorm van RX5 en RX10 aanbrengen voor een zo lang mogelijk uitstel van verval. De RX10 komt er op in ralkleur 7046. Plan is om tot achter de achteras alles kaal te maken en te behandelen. Dan de bak en achterassen in de RX10 (zwart), die terugplaatsen en dan de rest van de bodem. Dan is ie weer rolbaar ![]() Nou wellicht vinden jullie het saai worden, maar dan hoor ik het wel.. Bodem kaalmaken is nou eenmaal saai ![]() Resultaat van deze week: ( op de foto klikken voor een vergroting, eerder vergeten te vermelden ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |