14-05-2021, 18:09
27-11-2020
Vandaag verder met de overmaat spiegelarmen. Vorige week kwam ik erachter na wat sparren met Eric, een member van Spijlbussen.nl dat ik een ruimer nodig had. Deze kon ik van hem lenen, waarvoor dank! Gelijk even gekeken bij zijn bus, wat een plaatje! Ook even lekker over onze hobby gepraat, was gezellig! Met de ruimer erbij ging het monteren van de overmaat spiegelarmen van een leien dakje:
Daarna een begin gemaakt met het demonteren van onderdelen van de motor:
Van dit:
Naar dit:
Je leest wel eens over veel troep in de oliekoeler, de koelribben van de cilinders en tussen de schoepen van de ventilator. Dit was bij mij niet het geval. Wel zag ik een aantal afgebroken koelribben van een kop, maar dit is niet erg op de plek waar ze zitten..
Een aantal weken geleden heb ik een compressie- en lektest gedaan en daar kwamen prima waardes uit.
Plannen zijn hierop aangepast: alle pakkingen en keerringen vervangen, ontsteking vervangen voor een 123, dynamo reviseren, bougies en kabels vervangen en beplating fatsoeneren en spuiten. Ook komen er nieuwe klepstelboutjes in. De oude zijn helemaal plat en scheef
Verder zit de axiale krukasspeling heel iets boven de tolerantie. Deze zal opgelost worden door de krukas uit te shimmen.
Vandaag verder met de overmaat spiegelarmen. Vorige week kwam ik erachter na wat sparren met Eric, een member van Spijlbussen.nl dat ik een ruimer nodig had. Deze kon ik van hem lenen, waarvoor dank! Gelijk even gekeken bij zijn bus, wat een plaatje! Ook even lekker over onze hobby gepraat, was gezellig! Met de ruimer erbij ging het monteren van de overmaat spiegelarmen van een leien dakje:
Daarna een begin gemaakt met het demonteren van onderdelen van de motor:
Van dit:
Naar dit:
Je leest wel eens over veel troep in de oliekoeler, de koelribben van de cilinders en tussen de schoepen van de ventilator. Dit was bij mij niet het geval. Wel zag ik een aantal afgebroken koelribben van een kop, maar dit is niet erg op de plek waar ze zitten..
Een aantal weken geleden heb ik een compressie- en lektest gedaan en daar kwamen prima waardes uit.
Plannen zijn hierop aangepast: alle pakkingen en keerringen vervangen, ontsteking vervangen voor een 123, dynamo reviseren, bougies en kabels vervangen en beplating fatsoeneren en spuiten. Ook komen er nieuwe klepstelboutjes in. De oude zijn helemaal plat en scheef
Verder zit de axiale krukasspeling heel iets boven de tolerantie. Deze zal opgelost worden door de krukas uit te shimmen.