Even een voorstel topic aanmaken
Na het restaureren van mijn golf 1 was ik weer toe aan een projeckt en dit is een vw t2b geworden
De bedoeling is om er over een aantal jaar weer een restauratie projeckt van te maken ,voor nu zal er vooral op technisch gebied veel moeten gebeuren omde bus goed te kunnen rijden en dit zal ook de komende tijd gaan gebeuren
De bus bij aankoop
De bus mankeerde technisch nogal wat
Sommige dingen zijn gewoon achterstallig onderhoud en sommige dingen waren gewoon gevaarlijk dus deze dingen worden als eerste aangepakt
Ik had voor de aankoop al gezien dat de bus geen gordels had en dat de gordel bevestigings punten doorgerot waren dus dat moest aangepakt worden
Toen ik met de bus voor de eerste keer naar huis reed kwam ik erachter dat de ruitenwissers niet werkte en omdat het spatwater van andere automobilisten ervoor zorgde dat ik niet veel meer zag was het meteen duidelijk dat dit ook aangepakt diende te worden
Bij thuiskomst keek ik onder het dashboard om naar de ruitenwisser te kijken en toen zag ik dat er verschillende waterdruppels aan de binnenkant van het raamrubber hingen dit komt omdat het raamrubber kapot en verouderd was dus ook deze moest vervangen worden
Na dit alles leek het me het makkelijkst om het interieur compleet uit de bus te halen
Dit is het gordel bevestigingspunt voor de passagier en de beugel om de bank vast te houden
En de bestuurders zijde
En het kapotte en oude voorruit rubber
Zoals te zien op de laatste foto zat er wel wat roest onder het rubber dus dit meteen aangepakt
En de voorruit erin met een nieuw rubber ook de ruitenwisser asjes hebben een nieuw rubber gekregen dus aan de voorkant is alles weer waterdicht
En daarna de slijptol erin en nieuw ijzer op de plaats voor de gordels
Een nieuw stuk met een gordelbevestiging meteen erin gemaakt
En voor de mooi even een spuitbussen gekocht in de originele kleur
En de andere kant
En de onderkant van het plaatwerk voorzien van epoxy primer strijkkit en bodyshutz
En daarna voorzien van een nieuwe set gordels
De remschijven waren ook aardig ingesleten en zijn ook vervangen voor nieuwe
De ruitenwisser asjes zijn weer goed gangbaar gemaakt en de motor is vervangen voor 1 uit een golf 1
En ook de roosters in het dashboard zijn opnieuw bekleed
En de doorgang van de kachelpot zonder dop
Daarna was het tijd om de wiellagers aan de achterzijde te vervangen
De remtrommel eraf gehaald,de wielnaaf compleet eraf gehaald en alles schoongemaakt om zo op een goede manier de lagers te kunnen vervangen
En daarna de andere kant ook gedaan
Daar was alleen de wielrem cilinder lek dus deze meteen vervangen en de remvloeistof vernieuwd en de achterremmen afgesteld
De remvloeistof was erg donker en ik denk dat het al lang over zijn datum was want de bus remt nu veel beter en het rempedaal voelt veel harder aan
Daarna heb ik de as van het hulpstuurhuis vervangen
Hier zat erg veel speling op en het stuurgedrag was erg wollig
Het is nu wel beter maar ik denk dat het nog beter kan dus binnenkort maar eens wat rubbers en spoorstangeinde vervangen
De krikpunten waren alle 4 vrij slecht maar 1 was echt heel slecht
Omdat de auto binnenkort gekeurd moet worden en ik verwacht dat dit nog wel eens afkeur zou kunnen zijn heb ik ze alle 4 maar aangepakt
3 waren er nog te repareren maar 1 was echt te ver heen maar deze heb ik vervangen
En er was al een plaatje op gelast waar ook nog een gat achter zat
Dit is het resultaat na het vervangen
En ook zijn er nog 5 banden vervangen
Er zaten nog banden op uit 1993 dus alle banden eraf,vervangen en gebalanceerd inclusief het reserve wiel
Ik kan de tekst alleen maar heel klein typen dus daarom maar even zo
Het schuim was kapot en daarom tochten het erg in de cabine
Er is nieuw schuim gemonteerd om dit tegen te gaan
De vorige eigenaar heeft de kachelpotten laten vervangen maar de garage had de transport doppen laten zitten en daarom blies mijn voorruit niet goed schoon
De doppen verwijderd en nu blaast hij veel beter
De wiellagers achter zijn zowel links als rechts en binnen als buiten vervangen
De krikpunten waren echt rot en dus was het pak afkeur
Daarom maar de kriksteunen gerepareerd op 1 na
Deze was zo slecht dat ik hem vernieuwd heb
En de banden kwamen uit 1993 dus deze zijn ook alle 5 vervangen
Ik vermoed dat het al lang geleden is dat iemand de olie van de bus heeft vervangen dus daarom heb ik wat spullen besteld om dit te doen
Na het loshalen van het Carter deksel bleek dat er een beetje dikke slurrie op het Carter deksel zat en daarom maar meteen het zeefje vervangen
Omdat het weggedrag van de bus nog steeds niet geweldig is heb ik daar ook wat extra aandacht aan gegeven
De spoorstang einde zijn vervangen,de stuurstang is vervangen,de auto is uitgelijnd en het stuurhuis is afgesteld
De besturing is wel iets beter geworden maar ik vind het nog steeds erg slecht
Het valt me vooral op dat hij bijna niet rechtuit te rijden is zonder constant te moeten sturen
Als ik het stuur wel expres strak op dezelfde positie houd tijdens het rijden dan dweilt de bus echt heel erg over de rijbaan
Het enigste wat ik nu nog kan bedenken is dat er wielspeling zit op de voorwielen dus ik heb een meetklok besteld om dit te controleren ,maar als dit het ook niet is weet ik t ook niet meer
De oude stuurinrichting
En nadat alles is schoongemaakt en vervangen
En de nieuwe stuurstang
En daarna was het tijd om de motor af te stellen
Ik had dit nog nooit gedaan maar na wat inlezen en opzoeken is het toch goed gelukt
Ik heb van een kennis wat afstel gereedschap gekregen wat me flink heeft geholpen
Eerst heb ik de kleppen gesteld
In het begin leek het of ik het goed had gedaan maar na een testrondje rijden bleek al snel dat het alles behalve perfect was
De motor wou bijna niet meer vooruit en ik kon goed merken dat hij meer toeren moest maken om dezelfde snelheid te maken als eerst
Daarom de bus een paar uurtjes af laten koelen en het nog eens gedaan het afstellen ging toen een stuk beter en ik heb veel secuurder gekeken naar het bdp punt bepalen per cilinder
Allen bij het terugplaatsen van de laatste kleppendeksel ging het mis
De beugel die de kleppendeksel vasthoud brak af en het stukje dat afbrak bleef in de kop van de motor zitten
Omdat het tegen die tijd al wat laat begon te worden en mijn motivatie op een dieptepunt lag heb ik de schuur dichtgetrokken en ben ik naar huis gegaan
Na er een nachtje erover geslapen te hebben hoe ik dit moest oplossen heb ik maar besloten dat het het beste is om het afgebroken pinnetje uit te boren
Ik heb het pinnetje eerst rustig recht geschuurd zodat de boor niet elke keer wegglijdt om daarna met een centerpuntje een kuiltje te maken
Daarna met een heel klein boortje een gaatje geboord en deze steeds groter geboord tot ik de goede afmeting had
Daarna de nieuwe beugel en nieuwe pakking erop en klaar
De dag erna heb ik de contactpuntjes vervangen en de v snaar om daarna de motor eens goed af te stellen
De contacthoekt moet tussen 44 en 50 zitten en die staat nu op 46
De co stond op 1 en die moest op 3 staan dus deze ook verzet
Daarna met de stroboscoop de ontsteking op 7 graden voorontsteking gezet en toen zakte het stationair toerental naar een mooie 900 toeren
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet merk dat de motor nu beter optrekt of dat ik harder kan rijden
Wel merk ik dat als ik nu bijvoorbeeld 100 rijdt dat dan de toeren lager zijn dan eerst en dat ik ongeveer 50 km meer kan rijden met een volle tank
Vooral het eerste vind ik fijn want nu is het iets minder herrie in de cabine waardoor het prettiger wordt om langere stukken te rijden
Na het restaureren van mijn golf 1 was ik weer toe aan een projeckt en dit is een vw t2b geworden
De bedoeling is om er over een aantal jaar weer een restauratie projeckt van te maken ,voor nu zal er vooral op technisch gebied veel moeten gebeuren omde bus goed te kunnen rijden en dit zal ook de komende tijd gaan gebeuren
De bus bij aankoop
De bus mankeerde technisch nogal wat
Sommige dingen zijn gewoon achterstallig onderhoud en sommige dingen waren gewoon gevaarlijk dus deze dingen worden als eerste aangepakt
Ik had voor de aankoop al gezien dat de bus geen gordels had en dat de gordel bevestigings punten doorgerot waren dus dat moest aangepakt worden
Toen ik met de bus voor de eerste keer naar huis reed kwam ik erachter dat de ruitenwissers niet werkte en omdat het spatwater van andere automobilisten ervoor zorgde dat ik niet veel meer zag was het meteen duidelijk dat dit ook aangepakt diende te worden
Bij thuiskomst keek ik onder het dashboard om naar de ruitenwisser te kijken en toen zag ik dat er verschillende waterdruppels aan de binnenkant van het raamrubber hingen dit komt omdat het raamrubber kapot en verouderd was dus ook deze moest vervangen worden
Na dit alles leek het me het makkelijkst om het interieur compleet uit de bus te halen
Dit is het gordel bevestigingspunt voor de passagier en de beugel om de bank vast te houden
En de bestuurders zijde
En het kapotte en oude voorruit rubber
Zoals te zien op de laatste foto zat er wel wat roest onder het rubber dus dit meteen aangepakt
En de voorruit erin met een nieuw rubber ook de ruitenwisser asjes hebben een nieuw rubber gekregen dus aan de voorkant is alles weer waterdicht
En daarna de slijptol erin en nieuw ijzer op de plaats voor de gordels
Een nieuw stuk met een gordelbevestiging meteen erin gemaakt
En voor de mooi even een spuitbussen gekocht in de originele kleur
En de andere kant
En de onderkant van het plaatwerk voorzien van epoxy primer strijkkit en bodyshutz
En daarna voorzien van een nieuwe set gordels
De remschijven waren ook aardig ingesleten en zijn ook vervangen voor nieuwe
De ruitenwisser asjes zijn weer goed gangbaar gemaakt en de motor is vervangen voor 1 uit een golf 1
En ook de roosters in het dashboard zijn opnieuw bekleed
En de doorgang van de kachelpot zonder dop
Daarna was het tijd om de wiellagers aan de achterzijde te vervangen
De remtrommel eraf gehaald,de wielnaaf compleet eraf gehaald en alles schoongemaakt om zo op een goede manier de lagers te kunnen vervangen
En daarna de andere kant ook gedaan
Daar was alleen de wielrem cilinder lek dus deze meteen vervangen en de remvloeistof vernieuwd en de achterremmen afgesteld
De remvloeistof was erg donker en ik denk dat het al lang over zijn datum was want de bus remt nu veel beter en het rempedaal voelt veel harder aan
Daarna heb ik de as van het hulpstuurhuis vervangen
Hier zat erg veel speling op en het stuurgedrag was erg wollig
Het is nu wel beter maar ik denk dat het nog beter kan dus binnenkort maar eens wat rubbers en spoorstangeinde vervangen
De krikpunten waren alle 4 vrij slecht maar 1 was echt heel slecht
Omdat de auto binnenkort gekeurd moet worden en ik verwacht dat dit nog wel eens afkeur zou kunnen zijn heb ik ze alle 4 maar aangepakt
3 waren er nog te repareren maar 1 was echt te ver heen maar deze heb ik vervangen
En er was al een plaatje op gelast waar ook nog een gat achter zat
Dit is het resultaat na het vervangen
En ook zijn er nog 5 banden vervangen
Er zaten nog banden op uit 1993 dus alle banden eraf,vervangen en gebalanceerd inclusief het reserve wiel
Ik kan de tekst alleen maar heel klein typen dus daarom maar even zo
Het schuim was kapot en daarom tochten het erg in de cabine
Er is nieuw schuim gemonteerd om dit tegen te gaan
De vorige eigenaar heeft de kachelpotten laten vervangen maar de garage had de transport doppen laten zitten en daarom blies mijn voorruit niet goed schoon
De doppen verwijderd en nu blaast hij veel beter
De wiellagers achter zijn zowel links als rechts en binnen als buiten vervangen
De krikpunten waren echt rot en dus was het pak afkeur
Daarom maar de kriksteunen gerepareerd op 1 na
Deze was zo slecht dat ik hem vernieuwd heb
En de banden kwamen uit 1993 dus deze zijn ook alle 5 vervangen
Ik vermoed dat het al lang geleden is dat iemand de olie van de bus heeft vervangen dus daarom heb ik wat spullen besteld om dit te doen
Na het loshalen van het Carter deksel bleek dat er een beetje dikke slurrie op het Carter deksel zat en daarom maar meteen het zeefje vervangen
Omdat het weggedrag van de bus nog steeds niet geweldig is heb ik daar ook wat extra aandacht aan gegeven
De spoorstang einde zijn vervangen,de stuurstang is vervangen,de auto is uitgelijnd en het stuurhuis is afgesteld
De besturing is wel iets beter geworden maar ik vind het nog steeds erg slecht
Het valt me vooral op dat hij bijna niet rechtuit te rijden is zonder constant te moeten sturen
Als ik het stuur wel expres strak op dezelfde positie houd tijdens het rijden dan dweilt de bus echt heel erg over de rijbaan
Het enigste wat ik nu nog kan bedenken is dat er wielspeling zit op de voorwielen dus ik heb een meetklok besteld om dit te controleren ,maar als dit het ook niet is weet ik t ook niet meer
De oude stuurinrichting
En nadat alles is schoongemaakt en vervangen
En de nieuwe stuurstang
En daarna was het tijd om de motor af te stellen
Ik had dit nog nooit gedaan maar na wat inlezen en opzoeken is het toch goed gelukt
Ik heb van een kennis wat afstel gereedschap gekregen wat me flink heeft geholpen
Eerst heb ik de kleppen gesteld
In het begin leek het of ik het goed had gedaan maar na een testrondje rijden bleek al snel dat het alles behalve perfect was
De motor wou bijna niet meer vooruit en ik kon goed merken dat hij meer toeren moest maken om dezelfde snelheid te maken als eerst
Daarom de bus een paar uurtjes af laten koelen en het nog eens gedaan het afstellen ging toen een stuk beter en ik heb veel secuurder gekeken naar het bdp punt bepalen per cilinder
Allen bij het terugplaatsen van de laatste kleppendeksel ging het mis
De beugel die de kleppendeksel vasthoud brak af en het stukje dat afbrak bleef in de kop van de motor zitten
Omdat het tegen die tijd al wat laat begon te worden en mijn motivatie op een dieptepunt lag heb ik de schuur dichtgetrokken en ben ik naar huis gegaan
Na er een nachtje erover geslapen te hebben hoe ik dit moest oplossen heb ik maar besloten dat het het beste is om het afgebroken pinnetje uit te boren
Ik heb het pinnetje eerst rustig recht geschuurd zodat de boor niet elke keer wegglijdt om daarna met een centerpuntje een kuiltje te maken
Daarna met een heel klein boortje een gaatje geboord en deze steeds groter geboord tot ik de goede afmeting had
Daarna de nieuwe beugel en nieuwe pakking erop en klaar
De dag erna heb ik de contactpuntjes vervangen en de v snaar om daarna de motor eens goed af te stellen
De contacthoekt moet tussen 44 en 50 zitten en die staat nu op 46
De co stond op 1 en die moest op 3 staan dus deze ook verzet
Daarna met de stroboscoop de ontsteking op 7 graden voorontsteking gezet en toen zakte het stationair toerental naar een mooie 900 toeren
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet merk dat de motor nu beter optrekt of dat ik harder kan rijden
Wel merk ik dat als ik nu bijvoorbeeld 100 rijdt dat dan de toeren lager zijn dan eerst en dat ik ongeveer 50 km meer kan rijden met een volle tank
Vooral het eerste vind ik fijn want nu is het iets minder herrie in de cabine waardoor het prettiger wordt om langere stukken te rijden