16-05-2021, 22:40
29-3-2021
Zo, maar weer ff bijwerken hier..
Afgelopen januari is de bus richting de spuiter gegaan. Dat gaat allemaal wat vertraging geven door de avondklok (nadeel van zwarte klusjes is dat die vaak buiten werktijd gebeuren), en wat prive omstandigheden van de spuiter maar goed het is niet anders..
Ik dus maar verder met het blok. Alle koelbeplating die gedemonteerd was heb ik ontvet en geschuurd voor de komende spuitbeurt. Een hoop werk met al die aangekoekte zand- en olieresten van de afgelopen 46 jaar.
Vervolgens de krukas laten uitshimmen. Er zat een kleine acceptabele axiale speling op de krukas die nog tot normale toleranties kon worden teruggebracht:
Een paar posts hierboven had ik aangegeven dat de compressie en lektest prima in orde waren, en ik me zou beperken tot spuiten van de koelbeplating, vervangen van alle pakkingen, vervangen van klepstelbouten en een grote beurt. Bij het loshalen van de kleppendeksels zag ik het onderdeelnummer staan. Het bleken 1500 koppen te zijn, ondanks dat het motornummer BJ is (1300, Braziliaanse motornummers zijn anders dan Europese):
Aangezien op een 1300 carter ook 1500 cilinders passen, maar dat tegelijkertijd ook 1500 koppen op 1300 cilinders (met pasringen) gemonteerd kunnen worden, werd mijn nieuwsgierigheid groter. De seals van de stoterstang pijpjes moesten toch vervangen worden, dus demonteren van de koppen zou toch al gebeuren. En ja hoor, 1500 cilinders:
Maarrrrrrrr... Uiteraard, zoals wel vaker met onze hobby, werd ik verrast door wat ik aantrof.. En deze keer echt verrast (gezien de goede resultaten van de compressie en lektest):
2 gescheurde koppen:
En iets wat lijkt op een warmloper bij cil. 2:
Dus.. Totaal onverwacht maar het is wat het is.. Maar ff beraden wat de stappen gaan worden..
Zo, maar weer ff bijwerken hier..
Afgelopen januari is de bus richting de spuiter gegaan. Dat gaat allemaal wat vertraging geven door de avondklok (nadeel van zwarte klusjes is dat die vaak buiten werktijd gebeuren), en wat prive omstandigheden van de spuiter maar goed het is niet anders..
Ik dus maar verder met het blok. Alle koelbeplating die gedemonteerd was heb ik ontvet en geschuurd voor de komende spuitbeurt. Een hoop werk met al die aangekoekte zand- en olieresten van de afgelopen 46 jaar.
Vervolgens de krukas laten uitshimmen. Er zat een kleine acceptabele axiale speling op de krukas die nog tot normale toleranties kon worden teruggebracht:
Een paar posts hierboven had ik aangegeven dat de compressie en lektest prima in orde waren, en ik me zou beperken tot spuiten van de koelbeplating, vervangen van alle pakkingen, vervangen van klepstelbouten en een grote beurt. Bij het loshalen van de kleppendeksels zag ik het onderdeelnummer staan. Het bleken 1500 koppen te zijn, ondanks dat het motornummer BJ is (1300, Braziliaanse motornummers zijn anders dan Europese):
Aangezien op een 1300 carter ook 1500 cilinders passen, maar dat tegelijkertijd ook 1500 koppen op 1300 cilinders (met pasringen) gemonteerd kunnen worden, werd mijn nieuwsgierigheid groter. De seals van de stoterstang pijpjes moesten toch vervangen worden, dus demonteren van de koppen zou toch al gebeuren. En ja hoor, 1500 cilinders:
Maarrrrrrrr... Uiteraard, zoals wel vaker met onze hobby, werd ik verrast door wat ik aantrof.. En deze keer echt verrast (gezien de goede resultaten van de compressie en lektest):
2 gescheurde koppen:
En iets wat lijkt op een warmloper bij cil. 2:
Dus.. Totaal onverwacht maar het is wat het is.. Maar ff beraden wat de stappen gaan worden..