Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Benzinemeter, knippers, claxon enz ?
#1
Jaren geleden heb ik mijn 1303 een paar weken uitgeleend aan een kennis.  Toen is de snelheidsmeter kapot gegaan en hij heeft er een 2e hands klok  in gezet, zover prima.
Alleen de benzinemeter deed het af en toe wel maar meestal niet. 

Pas nu begon ik me er aan te ergeren, slecht weer, je zoekt wat te doen. Dus weerstand op de tank doorgemeten, had iets van 26 ohm, klinkt aannemelijk.
Als ik de draad tegen de massa hou zou hij nul ohm weerstand moeten hebben dus vol aan moeten geven, dat doet hij dus niet.
Conclusie, hoogstwaarschijnlijk benzinemeter kapot. Kennis uit eerste zin neemt volgende week mijn oude teller mee dan zal ik die over zetten.

Maar, wat veel erger is is dat nu het knipperlichtrelais staat te zoemen als de knippers niet aan staan. Pas als ik de knippers aanzet, links, rechts of alarmlichten, stopt het relais met zoemen en knippert alles zoals het moet knipperen. Zekeringen gecontroleerd, zien er goed uit, diverse aardingen gecheckt, nieuw stekkertje aangeknepen maar het gezoem blijft.
Ook als ik aan de richtingaanwijzerschakelaar loopt te frummelen blijft hij constant zoemen, geen enkele hapering.
Het groene knipperlampje in de klok brand ook, niet 100%, maar hij mag natuurlijk helemaal niet branden zonder knippers aan.. Als ik dat stekkertje van dat lampje loshaal is het gezoem over en werken de knipper normaal maar dat is niet de bedoeling. 

En, het gaat van kwaad tot erger, nu doet de claxon het ook al niet meer...  Dus wat m`n ogen zien slopen m`n handen, in dit tempo start de motor morgenmiddag ook niet meer. Dus ik had een prima kever met zonder benzinemeter, nu heb ik een kever zonder benzinemeter, met zoemend geluid, zonder claxon en een dashboard wat ontploft lijkt.

Heeft iemand misschien een idee waar mijn kever mee bezig is ? Ik heb wat in zitten lezen en het zou aan de richtingaanwijzerschakelaar kunnen liggen maar dan is die van het ene op het andere moment van 100% goed naar 100% slecht gegaan, vind ik ook niet logisch. Weet iemand hoe je grote deksel van het stuur afhaalt, youtube is daar niet duidelijk over.
Antwoord
#2
Ik vermoed een restspanning door vuile of geoxideerde contacten, waarschijnlijk in je richtingaanwijzerschakelaar inderdaad. Even goed reinigen, desnoods met wat contactspray. Deksel weet ik zo niet helaas.
Antwoord
#3
Ja, de meeste artikelen die ik gelezen heb hebben het ook over restspanning. Maar als leek vind ik het zo raar dat dat ding het al sinds 1973 prima doet, ik haal het dashboard beetje los en opeens begint dat relais als een dolle te zoemen.

En helaas heb ik dit stukje op school niet goed meegekregen, het standaard knutselwerk gaat prima maar het lezen/begrijpen van elektrische schema`s gaat me niet goed af.
Goed, ik ga nog maar eens aan die deksel van het stuur trekken of bij de onderdelen tekeningen kijken, misschien vind ik daar hoe dat ding los moet.
Antwoord
#4
Juist door het rommelen kan dit ontstaan. Slecht contactje en je hebt zo een overgangsweerstand. Succes!
Antwoord
#5
Tja, het is inderdaad door rommelen ontstaan alleen was het niet m`n richtingaanwijzerschakelaar maar achter op de tellerklok een stekkertje soort van los.
Stekkertje wel gezien natuurlijk maar dacht, nee, dat kan het zeker niet zijn. Wederom verkeerd gedacht. Gelukkig een bevriend monteur wees mij hierop na het werpen van een enkele blik.

Goed, we zitten op 1/3 van de storingen, morgen die claxon er maar eens afhalen en op een accu testen en de oude benzinemeter mag ik ook morgen verwachten.
Antwoord
#6
OK, claxon doet het ook weer, ik had hem van de auto afgehaald en getest met accu -> werkt, ok. Toen weer op de auto gezet en er kwam wel 12v in maar geen 12v uit en de weerstand was oneindig hoog. Snapte er niks van, na 2 uur er toch maar weer afghaald, blijkt de claxon te zijn overleden. Ik had nog een andere liggen van een motor, erop gezet en ja hoor, hij werkte weer. Vreemd. Weet inmiddels wel hoe de deksel van het stuur moet dus iets ben ik er wel mee op geschoten.
 
Nu nog 1/3 te gaan. De benzinemeter blijft nul aangeven, ook meter nummer 2 dus de meters zullen het niet zijn. Ik heb de gele draad vanaf de tankvlotter tot te benzinemeter doorgemeten, die was ok, maar wanneer ik die tegen de massa aan hou gaat de meter niet naar vol, wat hij wel zou moeten doen met 0 weerstand. Hoofdverdachte is nu de tankuitslagdemper, of hoe dat ding ook heet, dat kleine kastje wat de uitslag van de meter dempt.
Ik kan zo gauw even niet bedenken hoe ik die door kan meten of hij defect is of niet.
Antwoord
#7
Klinkt als de spanningsstabilisator achterop de meter ( wat je de tankuitslagdemper noemt ja haha). Volgens mij kan je die benzinemeter voor en na de stabilisator aan massa leggen. Dan weet je dat het probleem daar ligt.
Antwoord
#8
Was idd de spanningsstabilisator, vandaag nieuwe gehaald en eindelijk, alles werkt naar behoren. Fijn om de tank op te zien lopen, je knipperlicht relais stil is terwijl je tegelijkertijd ook nog je claxon kan gebruiken. :-)  Weer wat geleerd, kijken welk onderdeel zich nu geroepen voelt er de brui aan te geven !

Bedankt  Smile
Antwoord
#9
Geen dank!
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)