Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Geluidsinstallatie in de Kever
#1
In onze Kever zit een standaard originele radio met één boxje in het dashboard. Belabberd geluid, maar vanwege de originaliteit wil ik deze wel gewoon laten zitten. Niettemin wil ik wat beter geluid in de Kever.
Ik zat daarom te denken om een hoedenplank (klikkerdeklik) te plaatsen met daarin twee boxjes.
Achter de achterbank is dan nog mooi ruimte over voor een versterker met bluetoothaansluiting (ook klikkerdeklik) en een klein subwoofertje. Bluetooth, want we spelen geen cd's meer af en maken meestal gebruik van Spotify. De versterker kan dan mooi en dichtbij aangesloten worden op de accu, met een zekering ertussen.

Ik heb echter geen verstand van geluidsinstallaties. Ik zie termen voorbij komen als ohm, rms, parallelschakeling, etc...

- Wat kan een 12v Kevertje hebben aan apparatuur? Dus niet dat jij na een uurtje muziek draaien je accu leeg hebt getrokken of zo. Big Grin
- Heeft iemand iets dergelijks al eens gemonteerd in zijn/haar Kever?
- Welke combinatie is mooi in balans (ook qua prijs/kwaliteit)?
- Zijn er andere zaken waar ik moet letten?
- Zijn er wellicht andere alternatieven voor wat ik in gedachte heb?

- Oh ja en weet iemand wat de diameter is van de standaard uitgespaarde rondingen van de Paruzzi-hoedenplank?
[Afbeelding: screenshot-186.png]

Alle tips en adviezen zijn meer dan welkom! Smile
Antwoord
#2
Soms loont het de moeite om je zolder eens af te struinen. Ik vond namelijk nog een 3 kanaals actieve subwoofer, welke ik jaren geleden destijds in mijn Astra'tje had ingebouwd.
Ik weet niet precies wat de specificaties van dit apparaat zijn (ohm, rms etc...). Ik vermoed dat op papier dit apparaat de volgende specs heeft: 150W RMS voor kanaal 3 (voor de subwoofer) en 2 x 50W RMS voor kanaal 1&2. Geen topding maar best bruikbaar voor wat ik er mee wil. Nooit meer iets mee gedaan, maar wellicht kan deze dus nu wel weer dienst doen. Weggooien kan altijd nog als het geluid toch niet zo'n succes blijkt.

Vandaag voor een paar tientjes een setje speakers besteld: Jbl composet Coaxiaal Stage 600ce 150 Watt Zwart.

Nu zijn mijn vragen:
1) Ik weet echter niet meer exact hoe ik deze moet aansluiten. Klopt het zoals ik het op de foto's heb aangegeven?
2) De versterker wordt niet aangesloten op een autoradio, dus ik heb geen REM-aansluiting. Werkte de versterker dan wel zonder remote-aansluiting?

[Afbeelding: screenshot-187.png]

[Afbeelding: screenshot-188.png]

[Afbeelding: screenshot-189.png]
Antwoord
#3
Hoi Stephan,

Helaas heb ik er geen foto meer van, maar voor mijn allereerste kever heb ik destijds zelf een hoedenplank gemaakt.
Ik ben niet een heel handige klusser, maar dit lukte mij nog wel.
Ik heb destijds een MDF plaat gebruikt en die op maat gemaakt om als hoedenplank te dienen. Ik heb er pootjes onder gemaakt, zodat het ook kon blijven staan als ik de bank naar voren zou klappen.

Aan weerskanten had ik een VW-logo uitgezaagd ter grootte van de speakers.

Ik heb ervaren dat je qua geluidsinstallatie nog wel redelijk wat kunt neerzetten zonder je kever gelijk leeg te trekken.
Er vanuit gaande dat je je kever niet een uur lang op een parkeerplaats op vol volume muziek laat afspelen moet dat kunnen.

Voor zover ik weet, is de Remote aansluiting alleen bedoeld voor het automatisch in- en uitschakelen van de subwoofer.
In mijn kever cabriolet heb ik in de kattenbak ook een subwoofer liggen. Aangezien de achterruitverwarming van mijn kever het al heel lang niet doet, heb ik de bekabeling hiervan (die onder de achterbank ligt) gebruikt om de subwoofer mee aan- en uit te zetten.

De draaiknoppen op je subwoofer hebben allemaal invloed op het geluid.
Lekker laten staan en als je niet tevreden over het geluid bent, kun je door voorzichtig draaien er wel achter komen wat het met je geluid doet. Gain is een soort volumeregeling.
Die kun je beter niet te hard zetten Smile

Succes!

Groeten,
Johan
Antwoord
#4
Bedankt voor jouw antwoord, Johan.

Ik heb thuis even een proefopstelling gemaakt met de smartphone, versterker/subwoofer en twee boxjes. Zonder de remote aan te sluiten doet de versterker het niet. Daarom deze gewoon op 12v aangesloten en dan werkt 'ie prima. Ik zal dus wel een schakelaar moeten plaatsen op de remote-kabel om deze handmatig aan en uit te zetten.

Dus het geheel werkt op deze manier. Het geluid is alleen wat magertjes. Ik vrees dat de smartphone de zwakke schakel hierin is.
Zou het kunnen dat met de Spotify-APP het geluid te weinig volume heeft om deze goed door te geven aan de versterker? Ik moet het volume best ver open zetten om er wat geluid uit te krijgen.
Ik heb de afstelling van de versterker (gain, etc...) al zo optimaal proberen in te stellen.
Antwoord
#5
Maar goed, ik heb de hoedenplank besteld en volgende week woensdag hoop ik het hele zaakje in de Kever in te bouwen. Ik ben alleen nog niet zeker of het signaal vanuit de telefoon voldoende is om een beetje volume door deze combinatie te krijgen.

Ik zal de hoedenplank ook op "pootjes" zetten. En als je de bank naar voren klapt, dan dondert het hele zaakje naar beneden inderdaad. ;-)
Antwoord
#6
Vandaag de witte hoedenplank opgehaald en voorzien van speakers en tweeters. Komende woensdag de subwoofer met de versterker eronder plaatsen en aansluiten.

[Afbeelding: screenshot-198.png]
Antwoord
#7
Zo dat ziet er echt zeer netjes uit, ik ga ook eens opzoek naar een hoedeplank Smile
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)