Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kortsluiting verlichting
#1
Hallo allemaal,
Vanochtend voorgesteld in het voorstellen rondje. Ik heb een Kever uit '73. Tijdens vervangen van verlichting en zekeringen ben ik erachter gekomen dat er ergens kortsluiting zit. Het linkerachterlicht doet het niet en de zekering klapt eruit als ik de verlichting aanzet. Overigens doet de Claxon het ook niet, hier heb ik nog niet specifiek naar gekeken. Op de afbeelding is te zien dat er 2 zekeringen niet in zitten. Deze heb ik gebruikt voor de zekering die kapot gaat zodra verlichting aangaat. Om te testen. Er zijn veel mogelijkheden (Breuk kabelboom, corrosie etc??) maar weet even niet wat nu de beste manier is om dit probleem te tackelen, gezien ik zelf niet zo'n electrotechnicus ben. Iemand tips?
[Afbeelding: 20240901-204602.jpg]
Antwoord
#2
Ik zit even na te denken wat ik zou doen in zo 'n geval...

Wat je wil weten is waar de storing zit. Is het de draad. de lamp, de zekerring kast, schakelaar? Je moet dan gaan uitsluiten.
Ik zou beginnen met doormeten met een multimeter. Is dat een optie?
Antwoord
#3
Jazeker! heb afgelopen zaterdag multimeter binnen gekregen. Ik ben nog niet zo thuis in hoe dat allemaal toe te passen maar kan dus alle onderdelen afzonderlijk doormeten. Daar zal ik eens mee beginnen, thanks!
Antwoord
#4
Hoi Marcel, gelukkig zijn de kevers vrij simpel gemaakt, moet lukken!

Check ook even de bedradingsschema’s (als sticky in dit sub board), dat maakt het een stuk simpeler!
Antwoord
#5
Lastig om dit soort problemen op afstand op te lossen.
Maar even wat vragen om je verder opweg te helpen.

De storing is begonnen na het vervangen van de lampen..    heb je die preventief vervangen of waren ze defect? en in geval van defect weet je dan zeker dat de lamp defect was of dat er al een probleem met de bedrading in de kever zit.
  Opnieuw gloeilampen in gezet of led? Heb je zekerweten de juiste wattage terug gezet? 
73er.. nog kerkraam of olifantenpoot  achterlichten?  bij kerkraam kan je bij terug plaatsen een van de stekkertjes tegen het scherm aan drukken (massa dus sluiting) 

haal alle lampen links achter er eens uit en kijk of de zekeringen er dan wel in blijven er draai ze er dan eens 1 voor 1 in (terwijl de verlichting aan staat) en kijk of ze het dan wel doen, gaat de zekering er dan ook uit weet je bij welke lamp het fout gaat.
Antwoord
#6
Hi, bedankt voor jullie reacties. Linkerachterlicht deed het niet, Rechterkoplamp deed het ook niet. Zekering vervangen, waardoor Rechterkoplamp het weer deed. Maar nog steeds linkerachterlamp niet. Ik weet even niet meer precies wat ik toen heb gedaan, maar er brandde in ieder geval weer een zekering door, volgens mij op het moment dat ik weer de lichtschakelaar aantrok om te activeren. Toen heb ik met een andere (zelfde ampère zekering) getest met de lichtschakelaar en die brandde toen ook meteen door. Alles uitgezet en heb toen de linkerachterlamp los geschroefd om te kijken naar de lamp zelf en die vervangen door een andere gloeilamp (van de werkende rechterachterlamp). Maar goed moest eerst nieuwe zekeringen bestellen dus die zijn onderweg. De achterlichten zijn niet rond, is dat dan het Kerkraam model?? Zie foto

bij kerkraam kan je bij terug plaatsen een van de stekkertjes tegen het scherm aan drukken (massa dus sluiting)

Je bedoeld dan stekkertje op de aansluiting en dan wegdrukken tegen de behuizing?

[Afbeelding: Screenshot-20240828-223716-Marktplaats.jpg]

(02-09-2024, 21:59)Splitrazor schreef: Hoi Marcel, gelukkig zijn de kevers vrij simpel gemaakt, moet lukken!

Check ook even de bedradingsschema’s (als sticky in dit sub board), dat maakt het een stuk simpeler!

Ja heb ik al bekeken, maar weet eigenlijk niet zo goed welke nou de juiste is om te lezen. Ik heb een 73' met 12 zekeringen. Maar zie verschillende zekeringkasten met andere toewijzing van verbruikers. Of ik kijk gewoon niet goed ??

(02-09-2024, 22:12)scrapheap schreef: Lastig om dit soort problemen op afstand op te lossen.
Maar even wat vragen om je verder opweg te helpen.

De storing is begonnen na het vervangen van de lampen..    heb je die preventief vervangen of waren ze defect? en in geval van defect weet je dan zeker dat de lamp defect was of dat er al een probleem met de bedrading in de kever zit.
  Opnieuw gloeilampen in gezet of led? Heb je zekerweten de juiste wattage terug gezet? 
73er.. nog kerkraam of olifantenpoot  achterlichten?  bij kerkraam kan je bij terug plaatsen een van de stekkertjes tegen het scherm aan drukken (massa dus sluiting) 

haal alle lampen links achter er eens uit en kijk of de zekeringen er dan wel in blijven er draai ze er dan eens 1 voor 1 in (terwijl de verlichting aan staat) en kijk of ze het dan wel doen, gaat de zekering er dan ook uit weet je bij welke lamp het fout gaat.

Dat laatste ga ik morgen checken zodra de zekeringen binnen zijn! bedankt voor jullie fijne tips, nu al
Antwoord
#7
Succes met zoeken
En ja dat zijn Kerkraam achterlichten

Overigens bij bijna alle jaren 70 kevers zijn de draadschema's wat verlichting betreft bijna hetzelfde
Het verschil zit in wel of geen achteruitrijlamp achterruitverwarming en nog wat meer kleine puntjes.

Je claxon kan je overigens ook redelijk makkelijk testen. contact aan.. en dan even met de multimeter kijken op welke van de twee aansluitdraden 12volt tov massa staat.
en dan een test draad tegen de andere aansluiting en een goed massa punt houden gaat hij dan lawaai maken dan is de claxon nog oke en zit het probleem tussen de claxon en de stuurkolom/ stuurwiel.
Antwoord
#8
(02-09-2024, 23:43)scrapheap schreef: Succes met zoeken
En ja dat zijn Kerkraam achterlichten

Overigens bij bijna alle jaren 70 kevers zijn de draadschema's wat verlichting betreft bijna hetzelfde
Het verschil zit in wel of geen achteruitrijlamp achterruitverwarming en nog wat meer kleine puntjes.

Je claxon kan je overigens ook redelijk makkelijk testen. contact aan.. en dan even met de multimeter kijken op welke van de twee aansluitdraden 12volt tov massa staat.
en dan een test draad tegen de andere aansluiting en een goed massa punt houden gaat hij dan lawaai maken dan is de claxon nog oke en zit het probleem tussen de claxon en de stuurkolom/ stuurwiel.

Bedankt voor de tips. Klinkt als goed te doen inderdaad. Heb nog geen zekeringen ontvangen dus de verlichting ga ik deze week ergens mee aan de slag.
Antwoord
#9
(02-09-2024, 22:12)scrapheap schreef: Lastig om dit soort problemen op afstand op te lossen.
Maar even wat vragen om je verder opweg te helpen.

De storing is begonnen na het vervangen van de lampen..    heb je die preventief vervangen of waren ze defect? en in geval van defect weet je dan zeker dat de lamp defect was of dat er al een probleem met de bedrading in de kever zit.
  Opnieuw gloeilampen in gezet of led? Heb je zekerweten de juiste wattage terug gezet? 
73er.. nog kerkraam of olifantenpoot  achterlichten?  bij kerkraam kan je bij terug plaatsen een van de stekkertjes tegen het scherm aan drukken (massa dus sluiting) 

haal alle lampen links achter er eens uit en kijk of de zekeringen er dan wel in blijven er draai ze er dan eens 1 voor 1 in (terwijl de verlichting aan staat) en kijk of ze het dan wel doen, gaat de zekering er dan ook uit weet je bij welke lamp het fout gaat.

Inmiddels zijn de nieuwe zekeringen binnen en heb ik een en ander kunnen checken met lampen. Achterlampen linksachter er allemaal uitgehaald, vervolgens de trekschakelaar aangetrokken en bij de eerste stand al kortsluiting. Het is overigens de trekschakelaar van de verlichting aan de voorzijde. Zit deze geschakeld met de verlichting Linksachter? In mijn zekeringenkast is het de vierde zekering van rechts.
Antwoord
#10
Eerste stand van je trekschakelaar is stadslicht.
Dan gaan voor in je koplampen die twee kleine 5 watt lampjes onderin branden en links en recht achter de achterlichten en de kenteken verlichting! De kenteken verlichting krijgt zijn spanning via de draadboom (rechtsachter in motorruimte) van het R-achterlicht.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)