Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
brandje in Baja
#1
Soms zit het mee soms zit het tegen..
En soms heb je geluk en soms heb je heel veel geluk...

Vandaag de nieuwe schokbrekers op de vooras van de Baja gemonteerd 
Het derde setje in drie jaar tijd omdat de rechter steeds incontinent wordt.. (gaat lekken) 
Nu een verzwaard set KONI's (niet voor Kever) aangepast zodat deze wel op de as paste. en dat is goed gelukt. 
De Baja rijd nu wel wat stugger maar dat was ook beetje mijn bedoeling.
Tijdens het proefrijden met die nieuwe schokbrekers kwam er in eens een auto naast me rijden met zijn raam omlaag en schreeuwde de bestuurder wat naar mij.. 

JE MOTOR STAAT IN BRAND Exclamation


Dus direct gestopt en naar achter gevlogen maar gelukkig was het brandje al uit.
Lijkt of de dikke kabel van de dynamo is afgebroken en tegen de massa heeft liggen vervelen met een kabelbrandje tot gevolg.


[Afbeelding: Baja-brandje-op-dynamo.jpg]

Mag van heel erg veel geluk spreken dan die bestuurder mij waarschuwde, en dat de motor bij de Baja dus open en bloot hangt. Bij een standaard Kever had dit denk ik fataal geworden.

Helaas is de dynamo wel zo beschadigd dat er een nieuwe/andere in moet dus de motor mag er weer uit. 
Kan ik ook makkelijker de bekabeling vervangen/repareren .

Zoals ik toevallig gister al in een ander topic schreef .. Deze hobby weet je wel bezig te houden Big Grin
Antwoord
#2
Dat meen je niet! Gelukkig maar zeg, je hebt echt heel veel geluk gehad. Blij dat de schade meevalt! Net wat je zegt, bij een kever/bus was het nu afgelopen waarschijnlijk. Weer een hobby klusje erbij Wink
Antwoord
#3
En dan na een dagje goed doorwerken lijkt de Baja weer hersteld van de brandschade.
Eerst vanochtend de motor er uit getrokken.
Wat door het ontbreken van de achterkant natuurlijk wel een heel stuk makkelijker gaat dan bij een standaard Kever.


[Afbeelding: Baja-kabelboom-brandje-1.jpg]

Van de motor de Dynamo vervangen maar vergeten foto's van te maken.
Gelukkig had ik nog een paar goede dynamo's liggen Maar juist de mooiste/beste had de verkeerde koelfan er op zitten. Dat was er een van een 1200 motor en die zijn minder dik. Dus de oude van de originele (beschadigde dynamo) overgezet.

Daarna de kabelboom gaan controleren in hoever die beschadigd was,
En dat was toch nog wel op meer plaatsen dan ik in eerste instantie verwacht had.
een paar foto's van wat ik zoal aantrof toen ik de kabels bloot gelegd had.


[Afbeelding: Baja-kabelboom-brandje-8.jpg]


[Afbeelding: Baja-kabelboom-brandje-2.jpg]


[Afbeelding: Baja-kabelboom-brandje-3.jpg]


[Afbeelding: Baja-kabelboom-brandje-4.jpg]



[Afbeelding: Baja-kabelboom-brandje-5.jpg]

Daarom het advies als er sluiting /brand in de kabelboom is geweest vervang niet alleen het uiteinde van de beschadigde draad maar controleer de hele bekabeling zo goed en ver mogelijk als nodig is.

Zeker in de motorruimte zijn veel kabels die niet gezekerd zijn en die dus net zolang gaan staan gloeien tot ze doorbranden of tot de accu er mee stopt.
Gelukkig had ik een hoofdstroom/massa schakelaar die ik direct na de melding van brand bij de motor uitgezet had. 

na het vervangen van de kabels de motor er weer in terug gehangen.

[Afbeelding: Baja-kabelboom-brandje-6.jpg]

Met nog een fototje van de nieuwe dynamo en bedrading.


[Afbeelding: Baja-kabelboom-brandje-7.jpg]


op de groene draad moet nog een stukje krimpkous gezet worden maar ik had geen passend stukje zwarte meer liggen.

Ook voor de zekerheid gelijk de spanningregelaar vervangen.


Daarna buiten de garage eerste de massa aan gezet en gekeken of alles heel bleef daarna contact aan  en daarna gestart en hij sloeg gelukkig weer direct aan en de laadstroom/spanning gemeten en die is weer mooi 14,6 volt. 

Blij mee dat dit weer achter de rug en de verder schade gelukkig mee viel.

Morgen maar weer eens een stukje in de buurt gaan proefrijden en als hij dan goed blijft kunnen we weer gewoon gebruik van de Baja gaan maken. 

En dat moet ik ook echt gaan doen want de 24ste moet ik mee bij een school examengala mee gaan rijden Big Grin


Dus eigenlijk ben ik heel blij dat deze kabelbrand nu gebeurd is en niet tijdens dat Gala Exclamation
Antwoord
#4
Helaas is de proefrit vandaag niet geheel volgens plan verlopen..
Als ik rustig rij dan blijft de laadspanning mooi 14 tot 14.6 volt maar toen de motor op temp was en ik meer toeren ging rijden steeg de spanning toch wel erg veel. op een gegevenmoment zelfs tot net iets meer dan 20volt...
Dus deze spanningsregelaar is ook niet goed.
Nog even de oude geprobeerd maar die doet helemaal niets meer...
Morgen maar ergens en nieuwe proberen te regelen en dan opnieuw proberen.

Wordt vervolgd.
Antwoord
#5
Vandaag beetje rond gebeld voor de 12volt spanningsregelaar voor de Baja.
Heb hier in Eindhoven diverse automaterialen zitten waar ik vaker betaalbare onderdelen haal.
Dus met frisse zin vanochtend bij mijn favoriete zaak het VWnr voor deze regelaar doorgegeven met de vraag of ze deze op voorraad hadden en wat deze koste.
Gewoon de elektronische Bosch regelaar VWnr 113903803E

Reactie 1 zo die is duur... en hebben we niet op voorraad. Woensdag als ik hem nu bestel en kost rond de 370 euro (krijg daar nog wel wat korting op)


oke dan kijk ik even verder want ik heb hem eigenlijk nu nodig.

tweede zaak.

Nee Donderdag pas in huis als ik hem vandaag voor 17 uur bestel.. kost 255 ex btw.

Dus maar gestopt met zoeken bestel hem wel bij "onze standaard onderdelen magazijn uit Yerseke"

Daar kost hij nog geen 75 euro!!
Als ik dan toch moet wachten.....
Antwoord
#6
Jij hebt geluk gehad!!!!! Fijn dat je alles hersteld hebt man.. Ik heb toevallig vorige week ook de bosch regelaar uit Yerseke besteld en vervangen. Goede prijs! Werkt prima. Made in Mexico, daar is t nog lopende band werk haha.
Antwoord
#7
Vandaag de spanningsregelaar "uit Yerseke" in Someren bij een Kever specialist opgehaald. hij schrok zich ook rot van de prijzen die ze er bij de automateriaalzaken vroegen.
Dus vanavond weer de garage in gedoken om hem te vervangen.
zit alleen 1 verschil met de oude en de nieuwe.. de oude heeft vaste lipjes waar de AMP stekkers op geschoven kunnen worden en de nieuwe heeft draadeindjes en losse lipjes welke je er op moet zetten als je geen oogjes gebruikt.
Omdat ik het gewoon met de AMP stekkers wilde gebruiken dus deze lipjes gemonteerd. 
Alleen is er 1 aansluiting waar dus 2 grote AMP stekkers op zitten en alle lipjes zijn van de standaard maat.


[Afbeelding: Spanningsregelaar-2.jpg]
Die twee koperkleurige lipjes zijn dus de maat die er bij geleverd zijn. 
Zichtbaar smaller.

Dus dacht bij me zelf ik breek die brede van de defecte regelaar en zet deze op de nieuwe.
En wat bleek .


[Afbeelding: Spanningsregelaar-3.jpg]

Op de oude zitten de lippen dus mbv een stuk draadeind vast geschroefd.

Dat maakte het los halen wel makkelijker Big Grin

Daarna dat stuk draad er afgeslepen en een gatje er in geboord.  
[Afbeelding: Spanningsregelaar-4.jpg]

[Afbeelding: Spanningsregelaar-5.jpg]

En toen kon ik deze dus op de aansluiting op de nieuwe regelaar monteren.


[Afbeelding: Spanningsregelaar-6.jpg]


En kon ik de originele stekkers ook hier weer gebruiken.


[Afbeelding: Spanningsregelaar-7.jpg]





En daarna de grote test..

Baja gestart 

En ook met veel toeren (goede 5000) komt de laadspanning niet meer boven de 14,2 volt uit.
Mocht ik morgen ook weer op tijd thuis zijn dan ga ik opnieuw een grotere proefrit maken. Onder het genot van de voltmeter om het even goed in de gaten te houden.

Wordt dus nog een keer vervolgd.
Antwoord
#8
Top gedaan! Ik heb ook de grote amp klemmen niet gebruikt. Ik had een oogje op m’n B+, dus heb gewoon een gaatje geboord in de grote aansluiting haha.
Antwoord
#9
Haha  En zo vind iedereen zijn eigen oplossing Exclamation
Het leuke en de uitdaging in deze hobby toch?!

Standaard en origineel is ook maar zo gewoon toch  Cool


Overigens niets mis met 100% origineel!!  Maar ik hou wel van wat eigen creativiteit en oplossing gerichte gedachte Big Grin
Antwoord
#10
Zeker waar!
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)