Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Voorstellen / hulpvraag
#1
Hoi allemaal,

Van jongs af aan ben ik overal naartoe gebracht met onze groene kever uit 1968, nu jaren later tour ik er zelf graag af en toe mee. Het was op mijn bruiloft dan ook niet moeilijk wat de trouwauto zou worden Wink
Ik kan me herinneren dat we vroeger vaak naar Keverdagen gingen, dat we in de langste kever file hebben gestaan en vaak het autotron bezochten voor evenementen.
Ik heb de liefde voor onze kever overgenomen van mijn vader. 
Alweer bijna twee jaar terug is mijn vader overleden en is de kever niet meer aangeraakt. Nu zou ik 'm graag weer aan de praat krijgen en af en toe een ritje mee willen maken. 

Maar waar begin ik? De banden moeten opgepompt worden, de accu is leeg en hij heeft wat liefde nodig. Ik denk dat ik 'm nu naar een garage breng, maar hoe houd ik onze kever fit om af en toe mee te rijden? 
Ik hoorde ons pap wel eens zeggen dat we regelmatig een rondje moesten rijden, om 'm jong te houden, maar hoe vaak is dat? 
Zoals je leest heb ik veel vragen en zelf echt 0 kennis van auto's Confused Ik hoop dat iemand me kan helpen Smile

Groetjes Sandra
   
   
Antwoord
#2
Welkom Sandra. Wat een mooi en ontroerend verhaal. Zo blijken de meeste Kevers niet zomaar nostalgische vervoermiddelen, maar ook rijdend erfgoed met een verhaal.
Het onderhouden van een Kever kun je met wat tijd, gereedschap, werkruimte, kennis (via o.a. een werkplaatshandboek of youtube) en goede wil jezelf prima aan leren.
Mijn ervaring is dat men in de "Kever-communitie" elkaar graag met raad en daad bijstaat. Ik spreek uit ervaring. Wij hebben drie jaar geleden de Kever van mijn ouders overgenomen. Ik had toen ook geen enkele kennis van de Kever. Maar ondertussen kan ik kleine klussen zelf. En kom ik er niet aan uit, dan weet ik altijd dit forum of diverse Facebook-groepen te vinden. Mocht het écht te moeilijk worden, dan breng ik de auto toch maar naar een Keverspecialist. Ik ga dan meestal naar OldtimerParts in Etten-Leur. Maar je kunt ook op iedere laatste zaterdag van de maand naar de Brabantse Sleuteldag in Den Bosch (klikkerdeklik). Ik weet niet of dit een beetje te doen is qua afstand?
Succes in ieder geval met de Kever en ga er vooral lekker van genieten!
Antwoord
#3
Hi Sandra, welkom hier en wat een mooi verhaal! Ik ga met Stephan mee, de luchtgekoelde vw scène is groot en behulpzaam, dus we staan voor je klaar  Big Grin

Mijn advies: zoek een specialist voor de eerste keuring/onderhoudsbeurt en als je het leuk vind kan je daarna heel veel zelf. De techniek is niet moeilijk, er is veel op internet beschreven en alle onderdelen zijn te vinden. Succes en we horen je! (Wij zijn gek op verhalen/foto’s  Cool )
Antwoord
#4
Welkom Sandra

zo te lezen heb je het virus dus van jongs af aan binnen gekregen.
Is niet erg is een virus waar je eigenlijk niet meer van af wil.

Maar even terug op je vragen komen.
twee jaar stil gestaan/ banden leeg/ accu leeg.

Hoe heeft de kever die twee jaar gestald gestaan? buiten of binnen in een droge garage?
Zijn de banden helemaal leeg of gewoon wat slap?
En belangrijk voor hulp waar kom je vandaan?

Banden helemaal leeg.. kan je proberen op te pompen.. maar zou er niet echt meer mee gaan rijden. Kever verplaatsten op rustige snelheid zal zolang ze hard blijven geen probleem zijn.
Zijn ze alleen wat slap dan is oppompen wel voldoende. mocht je daarna tijdens rijden merken dat de Kever hobbelen dan zijn de banden niet meer rond en zou ik ze alsnog vervangen.

De accu zal wel overleden zijn. Opladen zal er wel voor zorgen dat hij weer even bruikbaar kan zijn maar verwacht dat hij weinig meer heeft om zijn vermogen te kunnen leveren en vast houden.

Dan de techniek.

De brandstof in de tank en leidingen.. als er e10 brandstof is mee getankt dan zou ik deze eerst vervangen en de leidingen spoelen en de brandstof slangen onder de tank en achter bij de motor vervangen.

En dan het starten van de motor...
Zorg eerst dat er weer olie druk in de motor zit voor je hem gaat proberen te starten!
Controleer daarvoor eerst het oliepijl.
Haal de bougies uit de motor en laat de motor daarna net zo lang op de startmotor draaien tot het olie druk lampje uit gaat.
Daarna de bougies weer monteren en dan kan je kijken of hij wilt aanslaan.
Daarvoor eerst het gaspedaal geheel intrappen en loslaten. Dan starten tot de motor aanslaat. Laat de startmotor niet langer dan ongeveer 15 sec draaien als je dan moet doorstarten. dan even wachten en opnieuw proberen.

Maar nogmaals bij twijfel.. vragen.. en als je zeg waar je ongeveer (regio) woon dan is er een grote kans dat er een liefhebber met meer ervaring je wilt komen helpen.

alvast veel plezier van de Kever en hopelijk kan je er nog veel en veilige kilometers mee gaan rijden.
Antwoord
#5
(13-05-2023, 18:36)Stephan schreef: Welkom Sandra. Wat een mooi en ontroerend verhaal. Zo blijken de meeste Kevers niet zomaar nostalgische vervoermiddelen, maar ook rijdend erfgoed met een verhaal.
Het onderhouden van een Kever kun je met wat tijd, gereedschap, werkruimte, kennis (via o.a. een werkplaatshandboek of youtube) en goede wil jezelf prima aan leren.
Mijn ervaring is dat men in de "Kever-communitie" elkaar graag met raad en daad bijstaat. Ik spreek uit ervaring. Wij hebben drie jaar geleden de Kever van mijn ouders overgenomen. Ik had toen ook geen enkele kennis van de Kever. Maar ondertussen kan ik kleine klussen zelf. En kom ik er niet aan uit, dan weet ik altijd dit forum of diverse Facebook-groepen te vinden. Mocht het écht te moeilijk worden, dan breng ik de auto toch maar naar een Keverspecialist. Ik ga dan meestal naar OldtimerParts in Etten-Leur. Maar je kunt ook op iedere laatste zaterdag van de maand naar de Brabantse Sleuteldag in Den Bosch (klikkerdeklik). Ik weet niet of dit een beetje te doen is qua afstand?
Succes in ieder geval met de Kever en ga er vooral lekker van genieten!

Hoi Stephan, wat leuk om te lezen dat de kever bij jullie ook is overgenomen van je ouders Smile De interesse is er, dus goed om te horen dat het onderhoud aan te leren is. 
En dank je wel voor de tip. De kever staat in Someren, da's een uur naar Den Bosch. Ik wist er niet van, dus leuk om eens langs te gaan daar.

(14-05-2023, 00:56)scrapheap schreef: Welkom Sandra

zo te lezen heb je het virus dus van jongs af aan binnen gekregen.
Is niet erg is een virus waar je eigenlijk niet meer van af wil.

Maar even terug op je vragen komen.
twee jaar stil gestaan/ banden leeg/ accu leeg.

Hoe heeft de kever die twee jaar gestald gestaan? buiten of binnen in een droge garage?
Zijn de banden helemaal leeg of gewoon wat slap?
En belangrijk voor hulp waar kom je vandaan?

Banden helemaal leeg.. kan je proberen op te pompen.. maar zou er niet echt meer mee gaan rijden. Kever verplaatsten op rustige snelheid zal zolang ze hard blijven geen probleem zijn.
Zijn ze alleen wat slap dan is oppompen wel voldoende. mocht je daarna tijdens rijden merken dat de Kever hobbelen dan zijn de banden niet meer rond en zou ik ze alsnog vervangen.

De accu zal wel overleden zijn. Opladen zal er wel voor zorgen dat hij weer even bruikbaar kan zijn maar verwacht dat hij weinig meer heeft om zijn vermogen te kunnen leveren en vast houden.

Dan de techniek.

De brandstof in de tank en leidingen.. als er e10 brandstof is mee getankt dan zou ik deze eerst vervangen en de leidingen spoelen en de brandstof slangen onder de tank en achter bij de motor vervangen.

En dan het starten van de motor...
Zorg eerst dat er weer olie druk in de motor zit voor je hem gaat proberen te starten!
Controleer daarvoor eerst het oliepijl.
Haal de bougies uit de motor en laat de motor daarna net zo lang op de startmotor draaien tot het olie druk lampje uit gaat.
Daarna de bougies weer monteren en dan kan je kijken of hij wilt aanslaan.
Daarvoor eerst het gaspedaal geheel intrappen en loslaten. Dan starten tot de motor aanslaat. Laat de startmotor niet langer dan ongeveer 15 sec draaien als je dan moet doorstarten. dan even wachten en opnieuw proberen.

Maar nogmaals bij twijfel.. vragen..  en als je zeg waar je ongeveer (regio) woon dan is er een grote kans dat er een liefhebber met meer ervaring je wilt komen helpen.

alvast veel plezier van de Kever en hopelijk kan je er nog veel en veilige kilometers mee gaan rijden.

Hoi, 
De kever staat in Someren, hij heeft altijd droog in een garage gestaan. De laatste twee jaar stond hij helemaal stil en daarvoor ook al zo'n 5 jaar minimaal mee gereden. 
Wat betreft de banden zal ik eens goed kijken, maar al kei fijne tips! Ik moet zo alles gaan uitvogelen hoe het werkt, maar zo kan ik in ieder geval al ergens starten. Dank je wel Smile
Antwoord
#6
Nogmaals Hoi Sandra

Someren is niet zo ver van Eindhoven.
Wil je best wel een keer een beetje op weg helpen om deze kever weer "op te starten" .
Dat hij droog gestald staat scheelt heel veel dus verwacht niet heel veel problemen....
Overigens zit er in Someren een goede Kever specialist die je ook zeker kan helpen als je er verder niet uit kom.
En weet ik nog wel een garage daar in Someren eind die heel veel luchtgekoelde ervaring heeft en je ook nog wel wat tips en uitleg wilt geven.
Hoor wel als ik nog wat kan betekenen.
Ben wel redelijk beperkt in prive tijd maar als het uitkomt dan help ik je met alle plezier.
Denk met een middag dat hij weer moet kunnen rijden.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)