Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ruska B1
#1
We hebben het afgelopen weekend er nog een projectje er bij gekocht Smile
Dit keer een Ruska B1 buggy!

   

Gaat wel volledig verbouwd worden en dat gaan we hier ook regelmatig posten.

Dus wordt vervolgd
Antwoord
#2
Deze B1 ligt voor ons veelste laag op de weg. En die bandjes en velgen zijn ook niet onze smaak..
Dus een setje ander wielen gepast .

   

Is wel duidelijk dat deze nu niet echt passen dus de body moet omhoog.
dat wordt dus een onderdeel van het winterproject.
Tot die tijd dus maar rijden op de  huidige wielen.
Hebben wel die "mooie" rode velgen tot die tijd  extra beschermd met een laagje zwart Big Grin 

   

Wordt vervolgd
Antwoord
#3
Leuk man! buggy’s vind ik ook altijd geweldig, ben benieuwd naar de vorderingen!
Antwoord
#4
Vanavond de stoelen uit de B1 gehaald. 
Waren op het oog leuke stoelen en zaten best aardig maar ze paste niet Sad
De stoelen waren onderaan achter te breed waardoor deze niet goed in de buggy paste en dus scheef stonden.

   

Samen met het feit dat de bestuurders stoel niet verstelbaar was en ik een liftkit  van minstens 7 cm wil plaatsen kwam ik met deze stoelen in de problemen met de "oren" ter hoogte van de schouders. Deze zaten boven de body. 

   

Dus dan maar setje buggy stoelen die ik nog had liggen geplaatsen.

   

Bestuurders stoel is nu schuifbaar, en bijkomend voordeel de zit is ruim 7 cm lager dan bij de oude stoelen.
De bijrijders stoel staat er nu nog los in. Dus gaat ook nog omlaag.
Antwoord
#5
Top!
Antwoord
#6
Wat een "rot" weer vandaag...
Mooi om een dagje in de garage te blijven en wat aan de B1 te gaan doen.
Een van de dingen die ik veranderd wil hebben is de achterkant.


   

Veelste groot/hoog, achterlichten die te ver naar buiten staan. Die uitlaat hoort niet onder een Buggy en die zwarte plaat waar het kenteken op zit... daardoor kan je onderweg nooit je olie pijlen zonder twee sleutels 10mm om de boutjes los te draaien.

Dus aanpassen die handel.

Resultaat na dagje werken..

   

Deze achterlichten zijn tijdelijk om hem straat legaal te houden.
Worden vervangen door led strips.

tot zo ver weer
Antwoord
#7
Veel mooier!! Netjes hoor! Smile Smile
Antwoord
#8
Dank je.
En zo volgen er nog wel meer dingen maar die gaan pas van de winter uit gevoerd worden.
Antwoord
#9
Ben benieuwd!
Antwoord
#10
Eindelijk eens even de tijd om wat voortgang te laten zien.
De B1 gaat omhoog om de grotere wielen kwijt te kunnen dus de verlaagde vooras met trommelremmen 
wordt vervangen door een standaard as met schijfremmen.
en de pendel-as achteras en bak worde vervangen door IRS.
Daarvoor een harde  vooras schoongemaakt. Alle oude beschermmiddelen die er ooit opgespoten zijn er af gehaald maar de oude originele zwarte lak zoveel mogelijk laten zitten!
Kwamen nog wat stempels tevoorschijn.

   
   

Nadat de as geheel schoon was deze op de plaatsten waar de lak beschadigd was opnieuw beschermt met een grondlaag die gelijk tegen roest beschermt en daarna de hele as opnieuw zwart gelakt en in een antie steenslag gespoten.
Alleen waar het stuurhuis komt en waar de as mee tegen het chassis komt daar afgeplakt zodat daar geen anti steenslag tussen komt te zitten.

   

De draagarmen komen nog nieuwe fusee kogels in en de schijven moet ik nog een keer goed opschuren zodat de wat dikkere vliegroest er weer af is. Schijven lijken verder nog goed bruikbaar maar kans is groot dat ik toch nog nieuwe ga monteren. eerst maar eens een geer goed opschuren of laten afdraaien en kijken hoe ze er dan uitzien.

Kwam met het schoonmaken van de as nog wel een veel voorkomend probleem met het verwijderen van de schokbrekers tegen.

   
   

Het stalen busje uit het rubber zit vast op de onderste bevestiging as.
Hier voor heb ik mbv een schuurschijf het busje dunner geslepen.
Als je dit rustig zonder hard duwen doe zie je aan het busje wanneer deze bijna door is. dan wordt het staal Blauw waar hij het dunst is en dan weet je dat je er bijna ben en zo niet te ver slijp en de bevestiging beschadigt.

Dan een paar tikken met een stevige schroevendraaier of (beter) beiteltje en het buisje slijt open en je kan hem er zo afhalen.
   
   
   

Tipje: smeer altijd wat kopervet of zo op de bevestgings-asjes, dan roesten ze nooit meer vast.

En gelijk door met update over de achter-as.

Jaren geleden een IRS achter-brug met draagarmen gekocht en hier tussen de voorraad op zolder gelegd.
Deze as moet dus onder de B1 komen.
Daarvoor de draagarmen gaan opknappen.
Maar het bekenden probleem met oude onderdelen,, Roest.
Om te beginnen kwamen de naafmoeren met geen mogelijkheid los. Ook niet met een verlengpijp van 1.5 meter op de dop.
Dus dan maar de moer doorslijpen en breken.
Daarna de trommels er af gehaald en deze bleken totaal versleten en onbruikbaar te zijn.
het als de ankerplaten. daar was alles zo vast geroest dag deze nu in de oud ijzer bak liggen. Echt alles zat zo vast dat het echt niet meer los kwam.
Zelfs alle remvoeringen lagen los in de trommels.

   
   

Daarna de Draagarmen kompleet roest vrij gemaakt en in een roest omzettende grondlak gespoten.

   

En toen die goed droog was twee lagen zwarte lak 

   

Dit ook bij de vervangende remankerplaten gedaan (buitenkant) en nieuwe lagers en afdichtingen gemonteerd,

   

Remankerplaten weer gemonteerd en de hele draagarmen ook weer in de anti steenslag gespoten.

   


Dan zijn deze klaar voor montage waar ik rond de kerst tijd voor hoop te vinden.
Remcilinders, remschoenen en trommels zet ik over van de huidige as die nu onder de B1 zit. Deze zijn nog zo goed als nieuwe en hebben weinig kilometers gereden.

Nu nog een mal maken om de extra IRS draaipunten goed te kunnen inlassen en dan ook deze uitslijpen en klaar voor montage maken.

   
   


Wordt weer vervolgd!
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)