Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ruska B1
#51
En gister idd de eerste meters met de B1 gereden.
Eerst alles nog een keer nagelopen en nagetrokken of er ergens iets niet vergeten was.
En daarna naar buiten met de buggy en wat extra brandstof in de tank gegooid.

en toen bleek er iets te lekken wat dus de brandstofslang aansluiting op de metalen leiding door de tunnel te zijn. Vreemd genoeg voor het bij vullen geen lek gezien en na bijvullen wel..
kreeg de slangenklem niet strakker aangedraaid dus leiding wat ingekort en andere slangenklem gemonteerd en het probleem leek opgelost.. 
Later op de dag lekte hij overigens weer opnieuw dus ga een andere slang halen/monteren. nu de slang dicht geklemd dus uitgereden.

Wel een stukje met de Buggy gereden. en helaas kwamen er nog twee problemen naar boven. 1 had ik wel al verwacht maar wilde eerst gereden hebben om te kijken hoe erg het was, en dat is de hoogte van het stuur.  Door de liftkit en de lager gemonteerde stoel  staat het stuur nu te hoog. Dat  mag zeer een cm of 10 tot 15 zakken. 

Het andere probleem is erger/lastiger.. en dat is dat de versnellingsbak uit zijn 2 springt.. daar moet ik nog even goed naar kijken anders ga ik opzoek naar een andere bak.

Verder was ik wel tevreden over de eerste meters. Hij trekt goed op en remt mooi recht.
Het motor geluid is aangenaam, ook voor langere ritten. 

en dan wat plaatsjes hoe hij er buiten bij stond.

   

   

   

Ben ik wel tevreden over. 

Daarna de buggy weer in de garage gezet en begonnen met het opmeten en visualiseren van de vorm en grote van de rolkooi.
En daar een grof ontwerp van neergezet zodat ik kan gaan meten hoe groot en hoeveel ruimte in dan heb.

   

   

Daar ga ik vanmiddag mee verder.
Antwoord
#52
Gister een ander IRS AM versnellingsbak opgehaald en thuis gelijk zo goed mogelijk schoon gemaakt en in de aluminium zink spray gezet. ziet hij er weer beetje toonbaar uit.
Wel hier en daar beetje lopers in de lak maar vind ik niet zo'n probleem voor iets wat je toch niet echt veel en goed kan zien.

   

En vandaag de oude bak uit en de nieuwe in de B1 gezet.

   

Was weer een "leuke" hobby dag vandaag.

Helaas heb ik ik nu een probleempje met de motor. Deze komt nu opeens niet meer lekker op toeren en schiet regelmatig uit de uitlaat. Maar dat is een klusje voor morgen middag. verwacht ergens valse lucht  maar waar zo ineens vandaag?

Nu even genoeg in de garage onder de B1 gelegen..
Antwoord
#53
Zo! Beste update! Wanneer je weer aan de gang gaat zijn er opeens bergen verzet!

Hele mooie buggy geworden! En mooi op tijd klaar (je bent eigenlijk nooit klaar haha) voor het seizoen.
Antwoord
#54
Ja mijn probleem is de sleutelruimte..
Mijn garage is te klein voor alle voertuigen. Maar zodra ik tijd heb laat ik mijn werkbus op het werk staan waardoor ik wel sleutelruimte heb waar ik de buggy ook na het sleutelen kan laten staan.
Dan heb ik de tijd om klusjes te doen die meer dagen duren uit te voeren.
Helaas moet mijn werkbus s'nachts voor de verzekering in een garage gestald staan
Dus dan altijd alles op tijd opruimen om hem binnen te kunnen zeten.
Gebruik de tijden waarin ik niet echt aan de buggy's kan sleutelen om alles zo goed mogelijk voor te bereiden waardoor ik dus de dagen dat het wel lukt zo snel mogelijk de klussen kan uitvoeren. 
Helaas kwam die bakwissel er deze week tussen door anders had ik de rolkooi ook verder af gehad. 
Vandaag niets gedaan had andere verplichtingen.  Maar morgen weer verder en dan kijken waarom de motor nu ineens inhoud en ploft.
Antwoord
#55
Vandaag de motor opnieuw proberen aftestellen. maar hij blijft om een of andere reden zich steeds ineens inhouden bij ineens gasgeven.
dus carburateur er maar eens afgehaald om schoon te maken. 
Loop je zoals altijd tegen het probleem van de achterste moer aan.
hier kan je dus niet fatsoenlijk bij met een steeksleutel. en een standaard ringsleutel past niet.

Daarom maar eens een steeksleutel aangepast zodat het nu wel makkelijk gaat.

   
de kop er afslijpen

   
onder andere hoek er weer oplassen

   
dan uit de steel een v slijpen 
steel ombuigen en ook weer vastlassen.

resulttaat

   

   

moeiteloos bij de moer kunnen komen Smile

Overigens ook na het schoonmaken van de carburateur blijft de motor nu niet lekker lopen
Dus nu maar een andere er opgezet.
Gaat om een 1300 AB motor (dubbelpoorts koppen)
Zat een 30pict-2 op
Nu een 31pict-3 op gezet. (zelfde soort als dat al jaren er op AB motor in mijn Rail zit)
Motor loopt stuk beter maar hikt af en toe nog bij ineens gas geven.
morgen kijken of ik er nog wat tijd voor kan vrijmaken..
Antwoord
#56
Haha heerlijk dit, hou ik van!!
Antwoord
#57
zo'n mooie Gedore sleutel Cry  nee grapje mooi werk!
Antwoord
#58
Ja mooi he die Gedore steek ringratel..... Big Grin

Was een "sloop" ratel..  Hij sloeg door bij het rateldeel. En dat wil je echt niet als je ergens wat kracht op dat ding wil zetten.
Deze steek ringratel sleutels gaan wel vaker kapot (worden buiten in weer en wind gebruikt) en als ze eenmaal doorslaan dan gaan ze bij ons op het werk in de container 
En ik "vis" ze daar weer uit om er aangepast gereedschap van te kunnen maken Big Grin

Dit zijn de ratel ring sleutels met een omschakel lipje net als een gewone ratel.  Als die een paar keer nat/vuil opgeborgen worden dan komt er roest in het ratel deel en is het over..
Het steeksleutel deel heeft nooit iets geleden Exclamation
Antwoord
#59
Zo ne een heel erg drukke en turbulente tijd eindelijk weer eens tijd om aan de hobby te besteden Smile
Heb vanaf gister drie weken vakantie en wil in deze tijd ook weer aan de auto's en garage werken.
Om te beginnen de Rail eens groot onderhoud geven. 
Heb daar van de week nog samen met de een aantal andere van de Keverclub Brabant een gehandicapte gala rit mee gereden maar merkte dat de koppeling nu wel heel erg begon te slippen. Dus dat werd project 1 voor mij.

Vandaag dus de motor er afgehaald en dat ging dus al gelijk niet helemaal zoals ik wilde.
een simpele klus die dus een bijna dag werk werd.

Bij het los maken van alle bedrading brak er dus 1 van de aansluitboutjes van de dynamo af Sad

   

Balen maar even rustig over nadenken wat nu.
Eerste gedachte dat wordt een ander dynamo 
Maar even nadenken en toen bedacht ik een ander oplossing.
Gaatje in rest van die aansluiting boren en draad in tappen.
draadeindje is M5 dus moet een kleinere draad in getapt worden.
Besloten om dit met M3 te gaan proberen. 
let hierbij wel op dat deze M5 aansluiting in een kunststof isolator zit dus laat deze niet te warm worden (smelt) bij het boren. Steeds klein stukje boren en koelen. 

Resultaat..

   

   

Daarna nog het roestige moertje schoon/vlak geslepen en schroef nu met wat extra kopervet vastgezet. en het werkt weer.  Exclamation

Daarna de koppeling vervangen  en dat ging probleemloos.

Maar bij het schoonmaken van het vliegwielhuis zag ik dat de massa stip aan de voorkant van de bak los lag. dus die ook maar gelijk vervangen..
En toen begon het pas echt.

De voorste versnellingsbaksteun blijkt gescheurd te zijn Confused
Gelukkig ligt de bak voor extra ondersteund in rubber blokken dus vermoedelijk daarom niet eerder opgemerkt.

Om dat rubber te vervangen moet de bak dus losgehaald worden en dat is wel even wat meer werk dan een paar boutjes en moertjes loshalen.
Resultaat.. een klusje van 1.5 tot 2 uur werd dus een klus waar ik de hele dag mee ben bezig geweest.

   

   

Na montage van een nieuwe steun alles weer monteren en de achteras weer uitlijnen.
toen een proefritje van 5 minuten 
gemaakt en besloten on dan ook maar de motor ook gelijk maar even onderhanden te nemen. Bougies waren nog oke..Kleppen gesteld. Neuwe verdelerkap en het oliebad luchtfilter verschoond. 
Daarna nog een proefritje van ruin 20minuten gemaakt en dan merk je dat zo;n beurtje toch wel invloed op het rijgenot heeft Big Grin  

Hij is nu  in ieder geval weer klaar voor vele plezierige kilometers Exclamation

Nu van de week eens de garage zelf eens goed aanpakken/opruimen. door de drukke tijd de afgelopen maanden is hij alleen maar als opslag/dump plaats gebruikt dus nu eerst weer plaats maken en dan hoop ik ook nog wat de B1 te kunnen gaan doen deze komende weken..
Antwoord
#60
Mooie update en weer lekker creatief! Goed opgelost met de dynamo! Je hebt wel wat werk gehad maar dat is achteraf toch een lekker idee dat alles weer technisch in orde is!
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)