Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ruska B1
#11
Ineens weer een grote update! Mooie progressie!!
Antwoord
#12
En dan vandaag de tijd gevonden om de irs las mal te maken.
En iedereen die me kent weet dat ik niets standaard doe maar altijd mijn eigen gedachte ergens over heb.
Dus ook de standaard IRS mal was ik niet geheel tevreden over. net niet standaard nauwkeurig genoeg. 
Ooit een keer van iemand gekochte mallen geleend en toen stonden de wielen niet netjes onder de kever.
Of ik heb de mallen verkeerd gebruikt of ze waren niet simpel vast bouten en daarna lassen
Daarom ooit in het verleden zelf een iets uitgebreidere mal gemaakt en daarbij ging het probleemloos.
Alleen die mal heb ik verbouwd voor de Baja en zijn 40cm verbrede assen en was daardoor niet echt bruikbaar meer.
Dus een nieuwe mal maken.

Standaard is de mal een staalplaat die ipv de torsieas-deksel tegen de achteras geschroefd wordt met en beugel waar het extra draaipunt mee op zijn plaats gehouden word.

Ik heb ipv die staalplaat twee oude torsiestaaf deksels gebruikt. 
mijn voordeel is dat ik dan de torsiestaven kan laten zitten. (de lange IRS torsie staven ga ik niet gebruiken ivm te grote banden)  
En een extra verbinding van de linker en rechter las-mal via een profiel dat op de schokbreker torens gebout word.
Zo zit de las-mal zeker goed.

en dan de plaatjes.


   

   

   

   

   

   

En de mal in delen zodat hij te plaatsen is.
   


Het extra IRS draaipunt zit mbv een inbusbout vast 
hiervoor is een inbussleutel 17mm nodig.
Niet een maat die iedereen heeft liggen.
   

En om nu voor die enkele keer daar en sleutel voor te kopen...
Ik heb hem liggen maar gebruik hem nooit meer omdat ik hem niet makkelijk in gebruik vind.
Maar gebruik een M10 koppel/busmoer.
   

Die past precies in die inbus 
   

En kan je een standaard steek/ringsleutel gebruiken.
   

Moeren kosten maar paar cent 


Nu nog even tijd vinden om de draaipunten uit die as te slijpen en te ontroesten en dan wachten op de kerstvakantie  zodat ik de B1 uit elkaar kan halen en de assen ombouw kan beginnen.

Wordt dus weer vervolgd.
Antwoord
#13
En vanavond het spelingsvrij stuurhuis dat ik van de Baja ombouw overgehouden had schoon gemaakt.
Klaar voor montage .

voor
   

en na het schoon maken
   

Na montage krijgt hij nog een bescherm laagje.
Antwoord
#14
Mooi! En echt top gedaan die mal, je bent handig!
Antwoord
#15
Dankje Splitrazor

Doe mijn best en heb vaak een eigen kijk op dingen waardoor ik dingen bijna altijd net ander doe dan standaard.

Nog drie dagen dan ga ik echt aan de B1 beginnen met demontage van de body van de bodem en daarna alles aanpassen.
De spullen liggen er al klaar voor Smile

   
nieuwe remleidingen (ivm ombouw naar IRS en dubbel krings HCR)
nieuwe remslangen voor en achter
nieuwe dubbelkrings HCR (zit nu een enkel krings in de B1)
Nieuwe schijfrem remklauwen voor
nieuwe lagers en keringen voor in de IRS draagarmen
vet voor in de homokineten
zo goed als nieuwe achter schokbrekers
andere achteras naafmoeren (ouden moeten doorslijpen)
en nog wat kleine delen die nodig zijn

En twee knipperlichten voor die ik weer ingekort heb.
Vind de originele knipperlichten te hoog. 
alleen op het winterfestijn nog even op zoek naar twee kapjes voor er op. maar dan geen chome 

   
verschil in hoogte.

Heb ik ook zo op mijn Baja en vind ik persoonlijk veel mooier.
   


Dus binnenkort vol gas er tegen aan Big Grin
Antwoord
#16
BEn benieuwd! Ik stoei op dit moment met mijn handgrepen, hebben een veel te grote vrije slag dus de deuren gaan erg moeilijk open. Waarschijnlijk moet ik het slot met wat gepast geweld aanpassen haha. Binnenkort van mij weer een update
Antwoord
#17
Zo en dan eindelijk echt aan de ombouw begonnen.
Na paar uurtjes sleutelen stond de body dan los van de bodem

   
   

Valt niet tegen of beter gezegd bijna alles zag er zo goed als nieuwe uit.
Alleen helaas is de lak die ik zelf, bij het stoelen wisselen, op de bodem gespoten had gaan reageren met de bestaande lak. 

   

Dus dat moet ik even goed aanpakken.

Na de demontage van de body de bodem op twee werkbankjes gezet zodat ik er goed aan kan werken.

   

En alle losse aanbouw delen die vervangen worden verwijderd.
Vooras/ achteras met bak en alle remleidingen.

Heb nu dus een kale bodem liggen waar ik morgen mee verder ga,

   
   

Wordt dus weer vervolgd

De enkel-krings hoofdremcilnder die ik ga vervangen door een moderne dubbel krings.

   


klein tipje voor wie ooit ook zijn HRC gaat vervangen.
In de Napolionshoed (deel waar de HRC op gemonteerd zit) zitten twee buisjes waar de bevestigingsbouten doorheen gaan
Deze zitten er zodat je het plaatwerk niet samenknijp als je de bouten aandraai.
deze busjes zitten niet gelast en kunnen er uitvallen. Het is daarom verstandig als je niet direct een nieuwe HRC monteer om hier even tijdelijk twee boutjes in de zetten zodat ze niet in de bodem kunnen vallen.

   
   
Antwoord
#18
Lekker gewerkt zeg! Je gaat hard! Goeie keus om een dubbel circuit remsysteem te nemen, heb ik ook gedaan. Wel zo veilig haha.
Antwoord
#19
Van ochtend nog wat aan de B1 kunnen doen.
 Eerst de remdelen van de oude as verwijderd  zodat ik ze op de nieuwe IRS as kan monteren.
Remmen zijn ongeveer 8jaar oud maar hebben eigenlijk nooit hun werk hoeven doen. tot wij de B1 kochten en er een paar leuke ritten mee hebben gemaakt.

   

Daarna de opgeknapte standaard as met schijfremmen en de nieuwe HRC geplaatst.

   

en de veerplaten van de achteras verwijderd . kan ik ze aanpassen naar IRS.
Standaard IRS veerplaten kan ik niet gebruiken omdat die uitstekende bus dan in de weg zit  voor de grotere wielen.

   

helaas vanmiddag en morgen ochtend andere verplichtingen (storings dienst) 
Dus weet niet wanneer ik weer verder kan gaan.
Antwoord
#20
Netjes hoor! Mooie ruime werkplaats heb je ook, dat is altijd lekker! Heb je ook een HRC van een T2A gemonteerd?
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)