Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Knipperrelais tikt bij gas geven
#1
Hey!,
Nieuw hier met gelijk een vraag over het knipperlicht. 
De richtingaangever schakelaar van mijn 1971 vw 1300 heeft al een tijd last van slechte contacten. Ik moet hem helemaal naar links of rechts duwen en vast blijven houden, wil het knipperlicht functioneren. Voor de rest werkte alles prima. Plots merkte ik dat het knipperrelais begint te tikken bij gas geven. (knipperlichten zelf gaan niet aan). 
Ik heb daarom de richtingaangever schakelaar vervangen voor een nieuwe en preventief het knipper- en grootlicht relais ook. De knipperlichten werken nu weer naar behoren, maar het getik van het relais zelf bij het gas geven blijft aanhouden. (hoewel minder frequent dan bij het oude knipperrelais). 
Een ander probleem bij het monteren van de nieuwe schakelaar was dat de claxon continue aan blijft staan. Zelfs bij het verwijderen van het stuur wanneer de sleepcontacten dus geen contact met het stuur en de massa maken blijft de claxon aan staan bij het contact maken met de sleutel. Erg vreemd. 
Kan iemand me hier de juiste richting op wijzen? Ik weet zelf niet meer waar ik moet zoeken. 
Bij voorbaat dank! 
Lennert
Antwoord
#2
Vermoedelijk maakt het contact van je claxon (naar het sleepcontact dat naar de sleepring gaat) contact met massa. Ergens een ader die bekneld zit of scheef tegen de afdekkappen van je stuurhuis komt.
Er staat permanent 12voltr op je claxon en de draad naar je stuurkolom maakt via de claxon schakelaar contact met massa. als deze dus ergens permanent contact maakt dan blijft de claxon afgaan.

Dat knipperlichtrelais blijft dat dan tikken of tikt 1 keer en valt dan weer af. simpel gezegd tik tak tik tak tik tak of bij gasgeven "tik" en bij gas los laten "tak"
in dat laatste geval dan vermoed ik een slecht massa contact van het relais of alarmlicht schakelaar.
bij gasgeven (hoger toerental) geeft je dynamo meer spanning en dan kan het zijn dat deze daar bij slechte massa op reageren. 
Zeg niet dat dit het geval is maar is een mogelijke oorzaak.
Antwoord
#3
Dat dacht ik dus eerst ook van die schakelaar, maar als ik het stuur verwijder, blijft het claxon probleem bestaan. Dus dan zou er dus ergens in de kabelboom naar de sleepring een contact gemaakt moeten worden. Ik ga het checken!

Het tikken is de "tik-tak" die je beschrijft die constant te horen is bij het gas geven. dus niet tik bij gas en tak bij gas los.
Op welk punt zou ik de slechte massa kunnen checken? ergens bij de dynamo?
Antwoord
#4
Claxon probleem zit bijna zeker in de plaatsing van de nieuwe richting-aanwijs schakelaar. Er wordt nu in je stuurkolom behuizing ergens massa gemaakt.
BJ 71 dus vermoedelijk een metalen kap (geen kunststof) om de stuurkolom schakelaars.. Daar zit denk ik het probleem. 

Vervang de bruine (massa) draden (aansluiting 31) van het knipperlichtrelais en je alarmlichtschakelaar maar eens.  En maak dan ook de massa aansluiting op de carrosserie even goed schoon.
Antwoord
#5
Dankjewel, ik ga er mee aan de slag!
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)