Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Olie verversen
#1
Binnenkort ga ik voor het eerst zelf de olie verversen. Ik heb dit al veel vaker gedaan bij motorfietsen, maar nog nooit bij een Kever.

Gelukkig heb ik een handige tip gevonden op deze website: https://www.vwkever.com/techniek/motor/olie01.htm


"Benodigdheden: 
- 2 stenen (of 2 assteunen of iets dergelijks)
- 2 assteunen
- 1 krik
- 1 wasbak (min. 3 liter)
- 1 sleutel nr. 10
- 1 pakkingssetje (6 koperen ringetjes + 2 papieren ringen)
- heel handig: 1 groot suk plastik + 2 plastic handschoentjes
 
Werkwijze:
Het is aan te raden om van te voren een stukje met je auto te rijden, zodat de olie wat dunner is. Pas op dat de olie niet te heet is, zodat je je handen kan verbranden!
 
Als je wat extra ruimte wil hebben onder de auto, zodat je makkelijker kan werken, kan je het volgende doen. Als je 4 steunen hebt, kan je je auto natuurlijk op 4 steunen zetten. Heb je er maar 2 (zoals ik) dan kan je je auto met de voorwielen op 2 stenen rijden, en de achterkant op 2 steunen zetten. Het beste is het als je je auto zo recht mogelijk zet, dan kan de meeste olie er uit lopen.
[Afbeelding: olie01_small.jpg]
Wil je de straat schoon houden? Leg dan een groot stuk plastic onder je auto neer. Die olie kan erg spetteren.
[Afbeelding: olie04_small.jpg]
Plaats de bak onder het dekseltje. Let er op dat er zo'n 2,5 liter olie uit je carter komt, dus zorg er voor dat je bak groot genoeg is. Om je handen een beetje schoon te houden, kan je plastic handschoentjes aan doen. Daarna kan je de boutjes 1 voor 1 een stukje losdraaien. Probeer zo lang mogelijk het dekseltje tegen te houden totdat alle boutje los zijn. Haal dan in 1 keer het dekseltje weg, zodat de olie er snel uitstroomt. Haal dan zo snel mogelijk het dekseltje met het filter uit de carter. Op deze manier komt ook het meeste vuil mee. 
[Afbeelding: olie02_small.jpg][Afbeelding: olie03_small.jpg]
Laat de carter maar een poosje uitlekken. Dan kan je ondertussen het "filter" schoonmaken. Dat is het stukje gaas wat op het 2e dekseltje zit. Je kan het filter bijvoorbeeld met wasbenzine schoonmaken.
[Afbeelding: olie05_small.jpg][Afbeelding: olie06_small.jpg]
Voordat je alles weer in elkaar zet moet je goed de oude pakkingen verwijderen. Er blijven namelijk vaak resten zitten. Daarna kan je alles weer in elkaar zetten. In deze volgorde: - papieren pakking, - filter, - papieren pakking, - dekseltje, - 6 ringetjes, - 6 boutjes.
Als alles goed dicht zit, (niet de boutjes kapot draaien!!) kan je er weer olie in doen. Let er op dat er 2,5 liter in moet, dat is goed te zien aan de fles. Je kan namelijk niet peilen tijdens het vullen.
 
Start daarna de motor. Gaat het olie lampje vrijwel meteen uit, dan kan je even een stukje gaan rijden. Blijft het lampje branden, dan moet er waarschijnlijk nog olie bij! Als je even gaat rijden kan je het beste de fles olie mee nemen, want je weet maar nooit.
 
Het kan nooit kwaad om in die dagen daarna de olie nog een paar keer te pijlen en te controleren of er geen olie lekt bij het carterdeksel."

Antwoord
#2
Let op met die 6 M6 boutjes aandraaien.
Je schrijft .. Let op.. niet kapot draaien..
Ook niet gewoon stevig vast draaien dat is al te strak. Dan vervormt het carterdekeltje en gaat hij juist lekken.

VW schrijft een aanhaalmoment van maar 7 (zeven) NM voor!

En dan even over die stenen onder de voorwielen.. als je dit veilig genoeg vind.. (brede stenen bv stoeptegels of zo) dan kan je natuurlijk ook gewoon dezelfde soort stenen onder de achterwielen leggen ipv die assteunen. Staat hij voor en achter zeker even hoog..
Antwoord
#3
Even een correctie. Ik schrijf zelf helemaal niets ...ik citeer een website  Wink 
Vandaar dat de tekst bewust cursief en tussen aanhalingstekens staat.

Dat van die bakstenen zou ik inderdaad al helemaal niet doen. Dus veilig noem ik dat alles behalve. Niet mijn idee dus. Mij ging het meer om de methode van het olie verversen zelf. De volgordes van de handelingen.

Dat van die 7NM is een fijne tip. Ik zal zeker mijn momentsleutel erop zetten. Smile
Antwoord
#4
Dan valt verder nog te vermelden dat er pakkingsetjes te koop zijn die precies bevatten wat je nodig hebt tijdens zo'n olieververs-sessie:
nieuwe ringetjes, en 2 kartonnen pakkingen. Ikzelf heb ook ooit meteen het filter meteen vervangen. En de olie die je goed kunt gebruiken is 20W50, minerale olie.
Antwoord
#5
Klopt, ik had deze gisterenavond ook op de website van Paruzzi gevonden. 90 cent kost zo'n setje slechts. Dat zijn leuke prijzen. En van Firezone 20w50 minerale olie inderdaad.
Antwoord
#6
Hieronder een eigen variant van de gevonden handleiding, die ik in mijn eerste post had geplaatst. Iemand nog aanvullingen?

Benodigdheden:
- 1 hefbrug of een ander hulpmiddel om de Kever veilig en verantwoord op werkhoogte te brengen.
- 1 opvangbak voor de oude olie, waar minstens 2,5 liter in past.
- 1 sleutel nr. 10
- 1 pakkingssetje (6 koperen ringetjes + 2 papieren ringen)
- 1 groot stuk plastic
- 2 paar handschoentjes

________________________________________

Stap 1, warm draaien:
• Laat het motorblok 5 minuutjes draaien, zodat de olie wat warmer en dus dunner wordt.

Stap 2, voorbereiding:
• Hef de Kever op een veilige wijze omhoog, zodat je verantwoord bij de onderkant van het motorblok kunt. Het beste kan dit met een hefbrug. Zorg er hierbij voor dat de Kever  horizontaal staat.
• Leg een stuk plastic onder de auto, zodat je de (garage-)vloer schoon houdt.
• Zorg ervoor dat je alle benodigde gereedschap en overige materialen klaar hebt liggen.
• Trek plastic handschoentjes aan om je handen schoon te houden.
• Verwijder de olievuldop

Stap 3, olie aftappen:
• Plaats de opvangbak onder het carterdekseltje. Hier moet minstens 2,5 liter olie in passen.
• Draai de boutjes 1 voor 1 een stukje los. Let op, het motorblok kan nog heet zijn.
• Probeer zo lang mogelijk het dekseltje tegen te houden, totdat alle boutjes los zijn.
• Haal dan in 1 keer het dekseltje weg, zodat de olie er snel uit stroomt. Let op, de olie kan heet zijn!!!
• Haal dan zo snel mogelijk het dekseltje met het filter uit het carter. Op deze manier komt ook het meeste vuil mee.
• Laat het carter goed uitlekken.

Stap 4, randwerkzaamheden:
• Terwijl de olie uit het carter lekt, kun je ondertussen de oliezeef reinigen met wasbenzine.
• Verwijder de oude pakkingen. Let op dat er geen pakkingresten achter blijven.
• Daarna kun je alles weer in elkaar zetten. Volgorde: papieren pakking, filter, papieren pakking, dekseltje, 6 ringetjes en 6 boutjes. Belangrijk: draai de boutjes vast met slechts 7 Nm!!!
• Laat de Kever weer op de vloer zakken.

Stap 5, nieuwe olie in het blok:
• Vul het carter met de 2,5 liter nieuwe minerale 20W50 olie en plaats de olievuldop terug.
• Start daarna de motor. Het lampje dient vrijwel meteen uit te gaan. Blijft het lampje branden, dan zit er waarschijnlijk te weinig olie in.
• Laat de motor ongeveer 2 minuten draaien en zet deze daarna weer uit.
• Controleer het oliepeil. Deze dient tussen de twee streepjes op de peilstok te staan.
• Controleer daarna het carterdeksel op eventuele lekkage en peil de olie.

Stap 6, zorg goed voor het milieu:
• Voer de oude olie en overige afval verantwoord af. Lever oude olie bijvoorbeeld in bij uw plaatselijk milieustraat.
Antwoord
#7
Olie verversen is onlangs prima gelukt.
Alleen het aandraaien van de 6 boutjes kon ik niet met een momentsleutel aandraaien, omdat mijn lichtste momentsleutel niet lager ging dan 20 Nm. Daarom de boutjes handvast en daarna met een dopsleutel intuïtief een slagje verder aangedraaid. Dit in de hoop dat dit in de buurt komt van 7 Nm.
Antwoord
#8
7 is echt heel erg weinig, komt neer op met de vingers vastzetten en een heel klein tikje met de sleutel. Zal vast goed gegaan zijn ! Ik mag ook weer, na de revisie heeft ie 3 ‘runs’ gehad dus nu weer verversen. Daarna weer na 500km. Goed gedaan! Zelf sleutelen is het allerleukste!
Antwoord
#9
Ja, blijft leuk om als "leek" zo'n Kevertje technisch te ontdekken. Zo leer ik het wagentje steeds beter kennen.
Antwoord
#10
Is zo! Het is ook super leuke techniek die voor beginnende sleutelaars ook goed te snappen is.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)