Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Voorstellen Catunambu zijn Frankenstein Kever
#1
Hoihoi! 

Ik zal mij eerst even voorstellen: 
Merk:                          Mens
Type:                          Gek
Handelsbenaming:        Midian van Hattem
Kleur:                          n.v.t.
Technische massa:        85kg? 
Datum eerste toelating: 31-10-1996

En dan nu mijn vehicle:
Naam:                 the Lovebug
Voornamen:         Zona
Geslacht:             Nee, rijd nog steeds rond
Nationaliteit:        Mexicaanse/Nederlandse
Geboortedatum:   24-04-1970 (RDW)
Missie:                Trouwauto

Zo, dit zijn de gegevens die ik zo voor handen heb!
Nu het verhaal van mijn trotse bezit! 
Waarom een Kever? Ik bedoel, mijn eerste auto was een Golf 1 Cabrio (jaa, die zou ik NOOOOOOOIT meer weg doen! p.s. nooit eindigde 3 jaar later). Hierna verschillende auto's gehad, veel VAG, maar ook enkele jappers (Toyota) en Italiaantjes (Fiat). De kever heeft eigelijk altijd hoog gestaan, Mijn opa heeft vroeger verschillende kevertjes gehad en was hier altijd heel trots en zuinig op. Zelf zag ik ze wel eens langs rijden en de stijl, het geluid, de geschiedenis en de techniek boeiden mij eigelijk altijd al. 

Na verloop van jaren werd de wens van een kever groter en ging ik steeds meer serieus zoeken, eerst een lokale Speedster (helaas was deze compleet verprutst), toen gekeken bij het instapbudget (elke keer weer verdriet als ik naar huis ging) en uit eindelijk bij Classic Cars Heerde uitgekomen, daar, in overleg met mn vriendin (ik vind dit goed, MAAR moet ie wel onze trouwauto worden!), de eerste echte serieuse kandidaat bezocht. Echter was er nog twijfel en met de belofte om mijn keuze VOOR het einde van de week bekend te maken ben ik naar huis gegaan. 2 dagen later stond ze daar op Facebook Market Place (heb op feesboek gestaan!). Mijn Zona! Wit, veel negatieve reacties (citaat: Niet originieel! verprutste auto, 1600i uit 1970? Kan nooooooit) maar voor mij een heeele serieuze kandidaat. Afspraak gemaakt en de verkoper (Vriend van de eigenaar) hield de auto voor mij vast (2u rijden enkele reis moet wel in de agenda passen). Samen met mn beste vriend die kant maar opgekachelt en in de auto afgesproken dat als de regengoot hard zou zijn, ik de auto zou meenemen naar Hoogeveen. En zo geschiede! Volgens RDW 2e eigenaar sinds 1970. odd. kom ik later op terug!
De 2 uur durende terug reis was alsof ik over wolken reed! Wat loopt het motortje monster, stuurt het autootje heerlijk! In Love(bug).

Nu over de Kever:
Komt deze kever uit 1970? Ja, altans, dit zegt RDW en het chassisnummer.
Komt deze kever uit 1996? Ja. Motor, transmissie, body en interieur komen allemaal uit 1996. Enkel het chassis is afkomstig uit 1970. Volgens het RDW gaat het hier om een gerestaureerde kever uit 1970 met slechts 2 eigenaren: eerste eigenaar en ik. 
Heeft deze kever dan een "modern" interieur? Ja. Ene kant jammer, andere kant scheeld dit veel in comfort en roest. 
Wat voor motor ligt in deze kever? 1600i ACD met 46 hele pk's! rippin' down the highway boiii!
Welke kleur heeft deze kever? wit. trouwauto wit!
Worden er nog dingen verbouwd aan deze kever? Ja, wielen, bagagerek, radio, roestbehandeling, lakrestauratie (patina behoudend) roest reparatie (t blijft tenslotte wel een kever heah) en chippen (ja, ik ga mn kever chippen... woeps)
Heeft deze kever ook social media? Ja zeker! @Zona_thelovebug (instagram & Tiktok) 

Naast Zona heb ik nog een auto, namelijk: Murphy_the_red_convertible (instagram) Het rampenhok (Golf 3 Cabrio) van de eeuw, 404.000km, originele 1.8 8v 75pk benzine motor en meer gremlins dan je kan vinden op een autosloop. En toch blijf ik investeren in dit hok (iets met "gek"?). Deze auto is op alle fronten een verhaal appart, dit zal ik ongetwijfelt nog wel een keer toelichten op dit forum. Anders is er op het Polo-forum genoeg te lezen over deze Regel Rechte Rijdende Ramp...

Foto tijd!
   
   
   
   
   
Antwoord
#2
Welkom! Leuk geschreven. Veel plezier met de Kever!
Antwoord
#3
(11-11-2021, 13:11)Stephan schreef: Welkom! Leuk geschreven. Veel plezier met de Kever!

dankje!
Antwoord
#4
Grappige en originele introductie :-)
Antwoord
#5
Haha leuk verhaal

Welkom en we zullen vermoedelijk wel veel gaan genieten vazn alle "ramp" verhalen
Antwoord
#6
Het eerste "ramp" verhaal:

Enkele weken terug de motor gedemonteerd (20 minuten werk toch?) in slechts 2uur. Na het vervangen van de motorsteunrubbers de motor weer gemonteerd in slechts 4uur. Oorzaak: de starterskrans bleef hangen en haken achter de bouten van de motorsteun. Dit zorgde ervoor dat de motor er niet in, maar ook niet meer uit wilde. Daarnaast kon ik de krukas niet draaien om de spiebanen van de bak uit te lijnen... Kortom: een ramp. 3 dagen spierpijn gehad. Overigens, na veel martelen de motor er weer uit gekregen, de bouten afgeslepen en binnen 10min zat de motor weer op zn plek en nog eens 10 min later liep ie weer!

Meteen de koppeling gecontroleerd, wat mij daarbij opviel is dat het vliegwiel verschillende "hotspots" kende. de plaat zelf zag er niet bepaald verbrand uit. Nu had ik al wel gemerkt dat de auto heel erg "klapperd" bij het weg rijden op de koppeling. Hierbij schud de hele auto alsof de koppeling de hele tijd hapt. Dit is al zo sinds aankoop. Zou dit kunnen komen door de hotspots op het vliegwiel?

Volgende rampverhaal:
Uitlijnen. Hoe moeilijk kan dit zijn? Nou, bij een kever uit 1970.. eehh 1996, best pittig lastig is gebleken. De snelste oplossing was het losdraaien van het stuurwiel, deze enkele tanden verdraaien en weer terug zetten. Maar dit is geen blijvende oplossing. Daarom afgelopen week maar even bezig gehouden met het gangbaar maken van de stuurstangen. Hierbij zijn de volgende (barbaarse) gereedschappen gebruikt:
- Luchtsleutel
- Hamer
- Kruipolie
- Iets grotere hamer
- "Oke, nu word ik serieus" hamer
- Potkrik
- Poulietrekker
- Vuur
- Klopboormachine
- Luchthamer
- Uitbreiding op het Nederlands woordenboek
- Nog meer vuur
- 3 griptangen
- 85kg menselijk gewicht

Maar, na 4 uur stevig sleutelen, het verslaan van een beer, een leeuw terug gestuurd naar Afrika en een biecht bij de paus, was dan eindelijk de mogelijkheid daar om de auto uit te lijnen met "slechts" een duim en een wijsvinger!

Het verhaal:

Het loshalen van de bijrijderskant (meestal de worse case) was vergelijkbaar met het terug sturen van een verdwaalde leeuw.
Dit gaf wat complicaties maar na een paar beste klappen met de "iets grotere hamer", terwijl de krik onder de stuurkogel stond en de auto optilde, kwam de conische verbinding van de stuurkogel in het fusee toch wel los.
Bij het stuurhuis was het een iets ander verhaal, hier had ik ook dezelfde potkrik onder gezet, maar deze stuurkogel liet het aardig afweten.
De "iets grotere hamer" alleen bleek niet voldoende voor deze taak. Dus de klopboormachine op standje "kloppen" en het vuur op de stuurarm en de kogel schoot los!
Hierna de stang gangbaar gemaakt met "nog meer vuur", 2 griptangen en 85kg menselijk gewicht (griptangen onder een hoek van 45 graden op de stuurstang en stuurkogel gezet, het menselijk gewicht in de strijd gegooid m.b.v. het springen op de stuurstang).
Zodra de kogel ook maar 3mm verdraaid was, ging het verder losdraaien van de stuurkogel, zonder zinloos geweld, prima.
Hierna het schroefdraad ingevet en de procedure herhaald voor de andere kant van de stang en na slechts een uurtje was de boel weer gangbaar aan de bijrijders kant (A.K.A. Bermzijde).

Dan klinkt het logisch dat de bestuurderskant (A.K.A. Wegzijde) toch NET iets makkelijker zou moeten gaan.
Helaas was dat niet het geval en was ik, naast "nog meer vuur", een klopboormachine en een luchthamer, ook nog de "Oke, ik word serieus" hamer nodig.
De stuurkogel aan het fusee kwam met een beetje psychologie met de "Iets grotere hamer" wel los maar de kogel aan het stuurarm... holy moly!
Na elke mogelijkheid onder de auto geprobeerd te hebben, toch maar over gegaan op drastische maatregelen: Het stuurarm gedemonteerd, op de grond gelegd, heet gestookt met "nog meer vuur" en daarna met de "oke, ik word serieus" hamer een groot aantal harde klappen op het stuurarm gegeven, en ja hoor! de kogel schoot EINDELIJK los!
2 uur verder, totale tijd zit nu al op 3uur...

Het gangbaar maken van deze stang ging op dezelfde manier als de andere stuurstang, alleen was hierbij de 3e griptang nodig: de 2e griptang zijn we helaas verloren in de strijd (Oudijzerboer hebbe zijn ziel) en na montage was het dan EINDELIJK mogelijk om de auto op het oog uit te lijnen, de garage met de uitlijnbrug was inmiddels al gesloten. Toen was ook het 4e uur verstreken.

Ik voel mij weer mannelijk, de Kever is weer gangbaar, de leeuw weer in Afrika en de beer verslagen!

Overigens was Zona behoorlijk angstig en leek ze daardoor zeer nodig naar de WC te moeten:
   
Antwoord
#7
Haha geweldige schrijfstijl heb je! Ik zie dit voorstel topic nu pas, dus alsnog een late welkom! Leuke kever en je hebt nu meegemaakt wat onze mooie hobby inhoudt  Big Grin

Vwb koppelingsverhaal: hele grote kans dat die hotspots inderdaad het probleem zijn. Ff nieuwe set er in, zijn de kosten niet. Vliegwiel ff goed ontvetten en rijden maar   Cool
Antwoord
#8
(18-03-2022, 00:11)Splitrazor schreef: Haha geweldige schrijfstijl heb je! Ik zie dit voorstel topic nu pas, dus alsnog een late welkom! Leuke kever en je hebt nu meegemaakt wat onze mooie hobby inhoudt  Big Grin

Vwb koppelingsverhaal: hele grote kans dat die hotspots inderdaad het probleem zijn. Ff nieuwe set er in, zijn de kosten niet. Vliegwiel ff goed ontvetten en rijden maar   Cool

haha! dankjewel!

Moet dan ook niet het vliegwiel gevlakt worden? Aangezien hier die hotspots op zitten? Overigens vraag ik mij zeer sterk af waarom die hotspots op het vliegwiel zijn gekomen. Het motortje heeft misschien niet veel vermogen, wel enorm veel koppel. Mijn leasebak (Kloyota GAygo) heeft inmiddels 45k gelopen en krijgt last van t zelfde kwaaltje. Hierbij kan ik het mij nog wel eens voorstellen: Dat naaimachientje mag zo ongeveer richting de 7000rpm gejaagt worden om uberhaubt voldoende vermogen en koppel te leveren om die 800kg van zn plek te trekken...

De kever begint al bijna te lopen als de motor nog uit staat...'

Of heeft het te maken met de opbouw van de koppelingsplaat?
Antwoord
#9
9 van de 10 keer is het de plaat/drukgroep. Zeker met wat meer koppel krijgen die veren goed op hun donder. Vliegwiel zou ik persoonlijk gewoon goed ontvetten.
Antwoord
#10
(24-03-2022, 07:56)Splitrazor schreef: 9 van de 10 keer is het de plaat/drukgroep. Zeker met wat meer koppel krijgen die veren goed op hun donder. Vliegwiel zou ik persoonlijk gewoon goed ontvetten.

Tis allemaal standaard 1600i spul. Motor is niet getuned, kevertje is nog origineel.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)