Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Verlaagde spindels
#1
Onze Kever (1300, 1970) mag subtiel verlaagd worden. Dus net even een tandje lager. Hiervoor bestaan verlaagde spindels (klikkerdeklik), ideaal. Deze zijn ook bij diverse bedrijven te vinden en de prijzen vallen ook nog mee.

Ik vraag me alleen het volgende af:
- Ik overweeg op termijn wellicht de trommelremmen te laten vervangen door remschijven (klikkerdeklik0, maar hier twijfel ik nog over. Off-topic vraag: is dit een duur grapje om dit te laten doen? Iemand bekend met richtprijzen, dus incl. montage? En is het dan handiger om te wachten met spindels, zodat er meteen spindels op komen geschikt voor remschijven?
- Ik heb er nu banden onder liggen met een breedte van 155. Heb je persé 145-bandjes (smaller dus) nodig bij het verlagen met verlaagde spindels? Of kan ik mijn huidige bandjes behouden?
- Is het monteren van verlaagde spindels een beetje te doen? Ik had vorig jaar gevraagd bij een garage en die vroeg er ruim 300 Euro (incl. materiaal) voor. Op een YouTube-filmpje had ik gezien dat het geen hele grote klus is en ik vind het eigenlijk best leuk om dit zelf te (leren) doen. Maar loop ik dan mogelijk tegen zaken aan? Moeten de voorwielen bijvoorbeeld opnieuw uitgelijnd worden of moeten er aan de wielophangen etc... toch zaken aangepast worden?
Antwoord
#2
Hoi Stephan

Met verlaagde spindels zakt je kever 7 cm
Met schijfremmen wordt de spoorbreedte 1cm per kant groter dacht ik.
Maar standaard banden 155 breed zou dit geen probleem mogen zijn.

Ombouw is zelf te doen als je wat gereedschap hebt en beetje handig bent.

Kosten..
Even bij de bekende onderdeel verkooppunten kijken.

Maar met 300 euro red je het niet!
Eerder het dubbele

Maar in mijn ogen het geld zeker waard!

En ja je moet hem daarna opnieuw laten uitlijnen.

Waar kom je vandaan? Wie weet is er iemands die je bij het ombouwen kan helpen.
Antwoord
#3
Ik woon sinds kort in Goirle (Brabant). Gereedschap en werkruimte (ruime garage) heb ik, dus daar zal het niet aan liggen. ;-) Dus als er iemand in de buurt is die mij ter plaatse tegen een kleine vergoeding kan helpen/instrueren, dan zou ik daar zeer dankbaar voor zijn.

300 Euro vond ik al prijzig, maar jij denkt dat het dus zelfs 600 Euro zou kunnen kosten? Ik bedoel echter dan alleen het verlagen zelf, niet het ombouwen van trommelremmen naar remschijven. Voor alleen het verlagen zelf vroeg de garage dus bij mij ruim 300 Euro voor.
Ik dacht dat het een kwestie was van verlaagde spindels kopen, de oude demonteren en de nieuwe monteren. En inderdaad eventueel uitlijnen daarna. Verlaagde spindels zelf kosten rond de 100,- Euro. Ik neem aan dat er ook kwaliteits- en dus ook prijsverschil zal zitten in de diverse spindels aangeboden op internet. De rest is uurloon, maar als ik het zelf zou doen dan kost dat uurloon niets, behalve een middagje vrije tijd. Er zijn, voor zover ik kan opzoeken, ook geen extra onderdelen nodig voor mijn type Kever.
Antwoord
#4
Oke dacht dat je gelijk verlagen en schijfremmen wilden.
Verlaagde spindels voor trommels kosten idd rond de 100 euro.
Dan blijft er tweehonderd euro over voor de garage voor arbeidsloon en uitlijnen en klein materiaal (oa remolie ivm ontluchten)
denk dat ze er weinig aan verdienen voor die 300 euro.

Tuurlijk kan je later op die trommelrem spindels schijfremmen plaatsen meer dan zitten de remklauwen gemonteerd op adapters.
Maar dan zitten er geen stofplaten achter de schijven.
https://www.paruzzi.com/nl/kever/remmen-...mmen/3288/

Wil je die stofplaten wel dan zal je (verlaagde) schijfrem spindels moeten gebruiken. En dan ligt het er aan welke remklauwen je wilt gebruiken hoeveel het totaal gaat kosten.

https://www.paruzzi.com/nl/kever/remmen-...mmen/3302/
https://www.paruzzi.com/nl/kever/remmen-...mmen/3287/
sets als voorbeeld en zonder verlaagde spindels.
Antwoord
#5
Thanks voor de info. Daar heb ik zeker wat aan. Ik ga me er verder in verdiepen. We hebben geen haast.
Antwoord
#6
Nou binnenkort heb ik wat meer tijd en ga ik mijn eerste “echte” klus verrichten aan de Kever. …verlaagde spindels, dus.

Afijn, eerst maar eens kijken waar ik de spindels ga bestellen. De prijzen variëren nogal. Ik zie ze van ongeveer 50 Euro (tweedehands) tot aan 250 Euro.
Hier een greep uit het assortiment:
https://www.paruzzi.com/nl/kever/vooras-...voor/1380/
https://www.volksprojects.nl/a-27909145/...escription
https://www.oldvw.shop/voorwielophanging...4045-.html
https://www.bugparts.nl/gebruikte-delen/...5-en-later (tweedehandse exemplaren voor 50 Euro)
https://vwwebwinkel.nl/40.-vooras/spinde...ommels-cb/
https://vwwebwinkel.nl/40.-vooras/spinde...-trommels/
https://www.kevermagazijn.nl/112073-verl...emmen-paar
https://kever-onderdelen.com/nl_NL/p/Dro...lremmen/84 (staat niet in omschrijving of deze geschikt is voor types na ’65
https://www.keverland.nl/contents/nl/p13..._68-_.html
https://vwclassics.nl/nl/webshop/vwtype/...-paar-1380
Zit er, gezien de prijzen, veel kwaliteitsverschil in de spindels? Iemand ervaring met bepaalde merken?

Zijn er verder onderdelen die vervangen dienen te worden bij het plaatsen van de spindels? Ik lees bijvoorbeeld dat de standaard stofkappen niet zomaar teruggeplaatst kunnen worden?

Ik heb ook nog wat filmpjes gevonden over het vervangen van de spindels:
https://www.youtube.com/watch?v=f-9XjGysFDo
https://www.youtube.com/watch?v=ffwxRpuYPSM (betreft exemplaar met remschijven)
https://www.youtube.com/watch?v=dZCRj-vwgxI
https://www.youtube.com/watch?v=zCCaSEQ6NI0
https://www.youtube.com/watch?v=BUo3VYApdMo

Oftewel inspiratie en kennis genoeg terug te vinden op internet.

De wielen moeten dus opnieuw uitgelijnd worden, zoals Scrapheap al eerder schreef. Dat zal ik dus moeten laten doen.
En moeten de koplampen eigenlijk opnieuw afgesteld worden? Bij het verlagen van de voorkant, zonder dat de achterkant wordt verlaagd, zullen de lampen iets verder naar beneden schijnen, vandaar mijn vraag.
Antwoord
#7
Uiteindelijk geslaagd bij Henk de Hoog in Overloon. Daar voor €89.13 een setje verlaagde spindels gescoord. Wat een leuk bedrijf is dat overigens. Deze man vertelt vol passie over Kevers én zijn NSU 1200 TT. Kopje koffie erbij. Was een aangename ervaring.

[Afbeelding: screenshot-7.png]
Antwoord
#8
Inmiddels bezig met de demontage van de oude spindels. Eerst aan de rechter kant. De naafkap zat aanvankelijk stevig vast, maar die heb ik met veel geweld toch los gekregen. Nu ben ik vastgelopen en blijk ik toch echt een fuseekogeltrekker nodig te hebben. Gelukkig kan ik er morgen eentje in de buurt bij een gereedschapswinkel afhalen.
Antwoord
#9
Ik heb tot nu toe elke fusee los gekregen door er tegelijk met twee vuistjes tegen de spindel (waar de fusee in zit) te slaan.
Wel met de twee vuistjes die fusee tegelijk raken!
Paar keer slaan en bij mij komen ze dan altijd los.
Antwoord
#10
Die manier ken ik nog niet. Maar ja, voor mij ook de eerste keer dat ik dit klusje klaar. :-)

Welk vet mag er op de as van de spindel gesmeerd worden overigens? Ik heb zelf nog liggen: kogellagervet en molybdeenvet. Kan een van deze twee of moet er iets anders op?
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)