Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aandrijfassen zitten "vast"
#1
Hallo allemaal,

ik heb een probleempje met onze kever en hoop dat jullie een antwoord hebben:


https://photos.app.goo.gl/C5o44t9x4ihoXZQr6


Het probleem is dat de aandrijfassen niet meer onafhankelijk en heel zwaar draaien. Als we rijden hoor je links een hoog piepend geluid en dat verdwijnt als je een bocht naar rechts maakt. Met de kever op de brug is het onmogelijk om de wielen apart van elkaar met de hand rond te draaien. Ook gaat het draaien zelf heel zwaar. Tot we met de auto een stukje gereden hadden kon dit wel. We hadden dit probleem eerder maar het leek verholpen. 

Hebben jullie misschien een idee?
Groet,
Wim
Antwoord
#2
Hoi Wim, heb je wellicht wat meer achtergrondinformatie voor ons? Wanneer is dit probleem ontstaan, onder welke omstandigheden? Wat heb je gedaan toen het probleem verholpen leek? Heeft de kever het voorheen wel goed gedaan? Heb je pendelassen of IRS? Komt de koppeling wel vrij en kan je probleemloos schakelen? Versnellingsbak olie op peil?

Je eerste omschrijving doet me het differentieel vermoeden.. Het differentieel zit er om snelheidsverschil tussen de achterwielen mogelijk te maken in bijvoorbeeld bochten...
Antwoord
#3
Oke meer info dan in eerste post,
Hoever is de versnellingsbak uit elkaar geweest?
neem even aan dat het geen automaat kever is dus er een met pendelassen is.
Zijn de assen van de versnellingsbak geweest?
en Zo ja... is alles weer goed/juist terug gemonteerd en afgesteld?
Lijkt zo idd een Bak/ differentieel probleem te zijn.
zie post hier boven.
Antwoord
#4
        Dank voor de reactie

We zijn eruit, hebben de motor en bak eraf gehaald. nadat we de aandrijfassen eruit hadden en een zonnewiel bleek de 2e vast te zitten.

gescheurd....
diepe "veuren" in de bak
gevalletje jammer
Antwoord
#5
Is lijkt me toch het gevolg van een verkeerde montage van de aandrijfassen en glijstenen in het zonnewiel.
Hierdoor hebben die glijstenen het zonnewiel gebroken. kijk maar eens naar die afdruk in die glijstenen. Die horen helemaal glad te zijn.
Ik vermoed dat ook de lepels van de aandrijfassen beschadigd zullen zijn. Dus ook nieuwe /andere voor gaan gebruiken.
denk dat jullie beter een complete andere goede bak kunnen gaan zoeken.
Antwoord
#6
Eens met Scrapheap. Jammer maar een goed leermoment. Goede gebruikte bak zoeken, zijn er genoeg te krijgen. Succes en het zou leuk zijn als je de vorderingen zou posten.
Antwoord
#7
Komt goed, en ach de kever is een tijd in onderdelen geweest. Omdat we met veel leerlingen eraan gewerkt hebben en ook niet altijd zelf alle kennis hadden hebben we best wat "foutjes" gemaakt. Zoals de boel paren bijvoorbeeld.

Inderdaad leermoment en ondertussen zijn de mannen van Keverland al in hun opslag op zoek naar een bak. Gaat goed komen!

Ik hou jullie op de hoogte
Antwoord
#8
Top! Ben benieuwd!
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)