Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
claxon en remlichten
#1
Hallo, 

Sinds kort in het bezit van een kever uit 1970, echter wel met een elektra probleem, de claxon werkt ineens niet meer, zekering was kapot gegaan, vervangen en helaas zonder het gewenste resultaat. Ook ben ik er achter gekomen dat de remlichten niet werken, ik heb op diverse schema's gezien dat de claxon en de remlichten op dezelfde zekering zitten, echter staat hier geen spanning op. Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn? Bedrading zelf is een puinhoop, vandaag aan de gang geweest om Duck tape weg te halen en de boel netjes te solderen. 


de eerste 2 aan de linkerkant staat constant 12v op en de laatste 2 aan de rechterkant alleen als het contact aan staat.


Bijlagen Miniatuurweergaven
   
Antwoord
#2
Hoi,

Klopt, die hebben 1 zekering. Ik heb net even gekeken op the Samba voor het schema. Er hoort +15 op die zekering te staan (dus contactgeschakeld). Voor je remlicht betekend dat, dat je van de zekering naar je remlicht schakelaar gaat. Als je je rem intrapt verbind deze door naar je remlicht. Je claxon staat dus ook een +15 op. Wanneer je je claxon indrukt wordt de massa verbonden en claxonneer je.

Check daarnaast je zekeringkast ook even. Willen ook nog wel eens corrosie hebben waardoor de kast zelf niet meer doorverbind. Verder zal het meten worden voor je.

Hier de bedrading schema’s van the samba voor vrijwel elk type luchtgekoelde vw:

https://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiringt1.php

Succes!
Antwoord
#3
thnx!

Alleen met de schema's ben ik al heel blij. Druk aan het zoeken en meten geweest, kom er niet uit. In de buurt zit een kever garage.. denk toch maar dat ik een extra hulplijn nodig ben. Ondertussen is me al heel veel duidelijk over hoe een kever in elkaar zit, maar elektra.. daar ga ik nooit wat van begrijpen ben ik bang.. Huh
Antwoord
#4
Goed dat je begonnen bent! Wat heb je precies gemeten? Ik begrijp uit je post dat je geen verstand hebt van elektra. De +15 is de geschakelde plus, dus dat wil zeggen dat daar spanning op komt als je het contact aanzet. Wat je kan doen, is contact aan, één draad op de massa houden (een schroef in je carrosserie bijvoorbeeld) en de andere op de zekering, aan de boven en onderkant moet spanning staan.Dan, als daar spanning op staat, op je remichtschakelaar (zit op de hoofdremcilinder, komen twee stekkertjes uit) even meten. Dus contact aan, 1 draad op de massa houden, dit kan gewoon het chassis zijn, en de andere op één van de twee draden. Hier moet je spanning op hebben. Heb je dit, dan kan je alles vanaf het contactslot uitsluiten. Wanneer je nu je rem in laat trappen, moet de remlichtschakelaar doorverbinden naar je andere draad (deze loopt naar je remlichten). Dus met ingetrapte rem heb je spanning op beide draden. Blijf je spanning op één draad houden met ingetrapte rem, is je remlichtschakelaar stuk. Heb je helemaal geen spanning op één van de draden alleen met contact aan, zit de fout in het stukje contactslot-zekering-draad naar remlichtschakelaar.

Kan je zo een beetje uit de voeten? Dan komt de claxon daarna!
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)