Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Enkele vragen van een nieuweling
#1
Beste forum-gebruikers,
 
Ik ben nieuw op dit forum. Ik ben 26 jaar, woonachtig in Rotterdam, en al een tijdje groot fan van Kevers, en zou graag een Kever aanschaffen. Ik heb al enige ervaring met het sleutelen aan oldtimer brommers, en het lijkt mij leuk dit ook met auto’s te gaan doen.
Nu heb ik een op de foto’s goed uitziende Kever gevonden. Er moet wat werk aan gebeuren, er staat bij; 
 
“1300 CC motor, welke 100% goed loopt.
De startmotor komt echter niet uit, waardoor de motor in de auto niet start. 
Daarnaast wat laswerk bij het voorwiel.’ 
 
Ik heb de verkoper gebeld, en hij wist mij te vertellen dat hij de motor al uit de Kever gehaald had, en daar wel startte. Echter weer in de Kever lukt dit niet, erg kwam geen vonk. Alsof er geen signaal voor de vonk kwam, hij dacht dat het misschien iets met het start calais te maken had.
 
Nu hoopte ik dat jullie mij konden helpen, ik vroeg mij namelijk het volgende af;
1) Waar denken jullie dat dit aan kan liggen (het niet starten in de auto)?
2) Hoe moeilijk is het om dit zelf te doen?
3) Hoe acuut is het probleem met het laswerk bij het voorwiel?
4) Denken jullie dat dit een geschikte Kever voor een beginner kan zijn, of zouden jullie het afraden deze te kopen?
 
Ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen!
 
Groet,
 
James
Antwoord
#2
Hoi James en welkom op het forum.

Je stelt terechte vragen, maar tegelijkertijd ook vragen die op afstand niet te beantwoorden zijn. Ik kan je hooguit wat tips geven:

Uit je post haal ik dat je weinig tot geen ervaring hebt met kevers. En dat is een hele gevaarlijke valkuil. Voor oldtimers in het algemeen geldt dat er ontzettend veel (verborgen) gebreken aan kunnen zitten. Mijn advies is dan ook neem iemand mee die enige kennis heeft van auto’s en het liefst van VW oldtimers.
Je kan er financieel echt op leeglopen als je een er op het oog leuke kever aanschaft.

De techniek van een kever is wel erg simpel, das dan weer een voordeel. Maar onthoud dat bij welke kever je ook koopt, er moet (soms veel) geld bij om hem technisch in orde te krijgen en houden.

Afgaan op wat een verkoper zegt is ook erg gevaarlijk. Heeft hij misschien een filmpje waarop te zien is dat ie buiten de kever wel loopt? En als ie loopt, loopt ie dan goed? De boxermotor heeft een probleem met goed koelen op de derde cilinder, dus wees extra alert. Als hij wel loopt buiten de auto zal het iets kleins zijn waardoor ie in de kever niet loopt. Maar nogmaals dan moet dat wel waar zijn.

Verdere aandachtspunten: laswerk! Zichtbaar en verborgen. Eigenlijk overal, maar met name bodemplaat, kokerbalken, de uitlopen onder de achterschermen en bij het reservewiel

Nogmaals, alles is te repareren. De techniek is erg simpel maar voorkom dat je iets koopt waar je niets mee kunt omdat het financieel onhaalbaar is voor je.
Neem iemand mee en ga bij verschillende kevers kijken.
Niet om je af te schrikken, maar ik ben liever eerlijk tegen je. Ik heb genoeg beginnende hobbyisten noodgedwongen moeten zien stoppen. Beter goed geïnformeerd dan slecht platzak.

Heel veel succes!
Antwoord
#3
Hoi James,

Welkom op het Forum! Leuk dat je ook een kever wilt gaan aanschaffen. Ik heb het 3 jaar geleden ook gedaan, en sinds die tijd weet ik steeds meer van een Kever (en dat als ict'er). Helaas kan ik niet al je vragen beantwoorden maar super fijn dat Splitrazor al gereageerd heeft.
Antwoord
#4
start relais heeft niets met je bobine te maken (vonk)
Zal eerder geen plus hebben naar de bobine , aangezien hij buiten de auto wel start.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)