Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
1600 cc motor
#1
Hallo, ik ben Tim en ik ben hier nieuw op het forum.
Ik heb een kever en zoek info over motoren en die krijg ik niet genoeg op andere forums.

Ik heb een 1300cc motor enkelpoorts inlaat (jaartal 1968) die ik helemaal heb laten reviseren uitbalanceren, standaard nokkenas en de cilinderkoppen lichtjes afgedraaid om meer compressie te hebben. Motor reed super, maar helaas niet lang! Hij is vastgelopen wegens geen olie, een verstopping in het oliekanaal. De motor heeft druk opgebouwd en de olie naar buiten gegooid tijdens rijden. Het oliedruk contact (nieuw) heeft nooit gebrand. Motor heeft een kleine 80km gereden. Er zat wel wat pit in de motor.

Mijn nieuwe motor wil ik een beetje tunen zonder dat je het kan zien aan de buitenzijde en op mijn kever zit ook een trekhaak voor een bagagewagen te trekken.
Nu heb ik een nieuw motorblok gekocht en wil ik mijn motor terug gaan opbouwen.
Ik ga een 16000cc dubbele inlaat motor bouwen.
Wel heb ik al besloten om er het volgende aan te doen:
1. Andere nokkenas W100 Engle
2. Alles terug uitbalanceren.
3. Andere (nieuwe) cilinderkoppen (iemand een goed merk?)
4. externe oliefilter.
5. High flow inlaatcollector voor centrale carburator.
6. Nieuwe krukas (met contergewichten is dit nodig?)
7. High flow RVS uitlaatpijpjes (omdat ik mijn verwarming wil behouden en niet veel aan het geluid veranderen) of is hier een andere optie voor? 

Ook moet ik nieuwe cilinderkoppen steken en is mijn vraag welke? Er is zoveel keuze!

Wat denken jullie hier van? Waar zitten de mannen met ervaring hieromtrent?
Laat de reacties maar komen.

Groeten Tim.
Antwoord
#2
Heb zelf weinig ervaring met het nieuw opbouwen van motoren. Heb er nog nooit een kapot gereden, ondanks dat ik er niet echt voorzichtig mee doe.
Maar 1 tip van mijn kant gebruik altijd een motorcarter met dubbel letter code. Deze hebben grotere olie kanalen tov de carters met maar 1 letter code.
Zeker als je wat meer vermogen wilt gaan gebruiken.

uitzondering zijn de latere D carters (1200) deze schijnen wel grotere olie kanalen te hebben.
Antwoord
#3
HAHA zie dit nu pas,,

Je wilt een grotere motor bouwen zonder dat het aan de buitenkant te zien is Shy

En dan wil je een 16000cc motor gaan bouwen!!
16liter dubbel inlaat   (10 maal groter dan wat origineel maximaal in een kever ligt) dat gaat denk ik niet passen onder de klep Big Grin Big Grin


Maar blijf dit zeker volgen  Rolleyes
Antwoord
#4
(28-09-2021, 22:33)scrapheap schreef: HAHA zie dit nu pas,,

Je wilt een grotere motor bouwen zonder dat het aan de buitenkant te zien is Shy

En dan wil je een 16000cc motor gaan bouwen!!
16liter dubbel inlaat   (10 maal groter dan wat origineel maximaal in een kever ligt) dat gaat denk ik niet passen onder de klep Big Grin Big Grin


Maar blijf dit zeker volgen  Rolleyes

Keaaaalll! wat loat ie oe goan! hahahaha! 

Het viel mij niet eens op dat er 16.000 stond! whahahaha! Lijkt wel op een oude Fiat race motor, of Brutus Wink
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)