Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
oliebadfilter - winterstand?
#1
Hallo,
De afgelopen dagen reed ik voor het eerst mijn Kevertje bij lage temperatuur (+/- 5°C).
Koudstart ging zonder problemen met de choque (2x pompen), vertrekken na een tiental minuutjes warmdraaien ook, tijdens het rijden vlot optrekken en voldoende vermogen, maar bij het vertragen naar stationair toe ging telkens het laadstroomcontrolelampje knipperen, en neigde de motor stil te vallen - ik moest constant gas bijgeven om de motor op toeren te houden waardoor dit lampje weer uit ging.
Ik vermoed dat één en ander te maken heeft, met het feit dat bij dergelijke (buiten)temperatuur de carburator te koude lucht aanzuigt om vlot te kunnen werken.
Dit las ik ook in de handleiding, waarbij inderdaad vermeld staat dat de luchtfilter(oliebad) een extra stand heeft voor temperaturen <10°C:
[Afbeelding: Scherm-afbeelding-2025-01-03-om-14-04-57.png]
Mijn kever is van 1969, met de originele 1300 F-motor erin. De carburator, cylinders en ontsteking werden recent volledig vernieuwd.
De oliebadfilter heeft inderdaad de in de handleiding vermelde hefboom om te schakelen naar "winterstand", maar deze blijkt - in tegenstelling tot de foto in de handleiding - niet te zijn aangesloten op een slang (met warme afvoerlucht?).
Vragen:
1) Is het een must dat de oliebadfilter op een dergelijke slang wordt aangesloten, en zo ja waar wordt die dan aan gekoppeld? (kachelpot?)
2) Heeft het enig nut, om de hefboom in "winterstand" te zetten zonder dat de oliebadfilter op deze slang is aangesloten? (vermoed van niet, want dan zuigt hij nog evenzeer koude lucht aan)?
Alvast bedankt voor jullie advies! Hierbij nog enkele foto's van de motor:
[Afbeelding: IMG-5618.jpg]

[Afbeelding: IMG-5619.jpg]
Antwoord
#2
Er hoort een slang te lopen van af die onderste aansluiting van de aanzuigbuis luchtfilter naar de motorbeplating.
En wel links of rechts naast de luchtslangen vanaf het koelhuis naar de kachelpotten.
Daar in die plaat zou een gat moeten zitten waardoor die slang net boven de demper de verwarmde lucht kan aanzuigen.
Antwoord
#3
(03-01-2025, 16:29)scrapheap schreef: Er hoort een slang te lopen van af die onderste aansluiting van de aanzuigbuis luchtfilter naar de motorbeplating.
En wel links of rechts naast de luchtslangen vanaf het koelhuis naar de kachelpotten.
Daar in die plaat zou een gat moeten zitten waardoor die slang net boven de demper de verwarmde lucht kan aanzuigen.
Bedankt voor je reactie!
Dit dacht ik ook, maar er blijkt geen (extra) gat in de onderplaat hiervoor aanwezig. Enkel deze twee waarin reeds de luchtslangen zitten...
Antwoord
#4
Dan weet ik het zo snel ook niet. 
Maar als ik even snel op het net rond zoek kom ik deze foto tegen 


[Afbeelding: oliebad-luchtfilter.jpg]


Andere modellen oliebad filters  en de  modernere kunststof filters hebben de aansluiting aam de rechterkant zitten met een dikkere slang net als die naar de kachelpotten
Antwoord
#5
Inmiddels ook deze foto (1966) gevonden met zelfde type oliebadfilter… slang blijkt niet door de bodemplaat te gaan maar achter de motor? Ook daar gezocht maar nog geen opening gevonden ?:

[Afbeelding: IMG-0368.jpg]
Antwoord
#6
nog even snel in een Haynes Repair Manual gekeken en daar kon ik alleen onderstaande foto vinden met een oliebadfilter


[Afbeelding: oliebad-luchtfilter-1.jpg]
Antwoord
#7
(04-01-2025, 16:23)scrapheap schreef: nog even snel in een Haynes Repair Manual gekeken en daar kon ik alleen onderstaande foto vinden met een oliebadfilter


[Afbeelding: oliebad-luchtfilter-1.jpg]

Bedankt! Is dus duidelijk dat de slang naar de kachelpot moet, maar de bodemplaat van mijn motor is hier dus niet op voorzien... of deze motor is niet compatibel met het gemonteerde type oliebadfilter?  Blijft een beetje een mysterie... ik vond nog meerdere foto's van F-motors met dergelijke filters zonder slang, misschien ook bewust om één of andere reden afgekoppeld?
Als dit te grote aanpassingen vraagt hou ik mijn kevertje wel op stal onder de 10°C, is waarschijnlijk sowieso gezonder ;-)
Antwoord
#8
Is niet heel veel werk als het niet tegen zit.
Achter paneel zit met paar schroefjes vast Gat bij boren en terug plaatsen en slang monteren.

Eventueel in een ander paneel zodat je deze "originele" er bij kan houden.

Weet niet waar je vandaan kom maar ik heb er hier (Eindhoven) nog wel liggen die je kan komen ophalen.
Kan er zelfs een extra gat voor je bij boren als je dit wenselijk vind. Moet je hem daarna alleen wel verder opknappen als je dat wenselijk vind.
Antwoord
#9
(04-01-2025, 17:17)scrapheap schreef: Is niet heel veel werk als het niet tegen zit.
Achter paneel zit met paar schroefjes vast Gat bij boren en terug plaatsen en slang monteren.

Eventueel in een ander paneel zodat je deze "originele" er bij kan houden.

Weet niet waar je vandaan kom maar ik heb er hier (Eindhoven) nog wel liggen die je kan komen ophalen.
Kan er zelfs een extra gat voor je bij boren als je dit wenselijk vind. Moet je hem daarna alleen wel verder opknappen als je dat wenselijk vind.

Bedankt voor het aanbod! Ik woon echter in België, dus da's nogal ver. Maar ik ga die oplossing zeker bekijken. De linker kachelpot werd ook onlangs nog vervangen door een tweedehands exemplaar (klep verwarming zat vast), dus ik ga ook best eerst nog even checken of die inderdaad nog is voorzien om een dergelijke slang aan te sluiten (is bij recentere exemplaren misschien niet (meer) het geval).
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)