Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
witte draad stuur unit/kolom ???
#1
Hoi, 

ik wil de stuur unit/kolom weer terug plaatsen (deel met richting aanwijzer en claxon), waar stuur op gemonteerd wordt.
Bij mij zit de ruitenwisser schakelaar op het dashboard. Er komt dus ook 1 bundel met draden minder/niet door de carrosserie.
Nu ben ik de cross-link aan het zoeken naar de nieuwe kabelboom en aansluitingen.
Wat me nu op valt is dat ik een geheel witte draad erbij heb zitten (nabij rode draad op foto), die ik niet terug kan vinden in het schema (of is dit niet het juiste schema).
Ik heb kabelboom Paruzzi 754 en zij geven daarbij handleiding/schema 1972-1973 Standard beetle export (link vanuit Paruzzi @ documentatie). 
Spaarkever 1975 1200
De bruin/blauw wordt verwezen naar de Ground by speedo. Is dat het 6,3 vlakstekker sterpunt op de carrosserie onder de snelheidsmeter?

Verder zie ik in dit schema ook een SU aansluiting op de snelheidsmeter met draadkleur bruin/blauw, overgaand naar T8 en wit draad en aangesloten wordt op de Y1 deur schakelaar. Maar is dit dezelfde bruin/blauw draad?

Hoop dat jullie iets weten

[Afbeelding: 20241019-113049-1.jpg]
Antwoord
#2
Een volledig witte draad ken ik alleen vanaf het grootlichtrelais naar de zekeringen (dacht 5 en 6) en vanuit daar naar een van de koplampen.. (groot of dim licht weet ik zo even nu niet zeker)

Enigste wat ik me kan bedenken is dat deze draadboom voor bereid is op een kever met een elektrische ruiten sproeier. Maar dat is echt puur en gok!
Antwoord
#3
Leuke uitdaging dit Big Grin

Maar ik zal ook eens de vraag stelling en foto's beter bekijken.

je hebt en stuurkolom met alleen een richting aanwijzer. deze zijn ouder dan 75..

kijk eens op eens op een schema van 69/71.

Daar zitten meer witte draden.


[Afbeelding: bug-6971-Kabelboom-kever.jpg]
Antwoord
#4
Inderdaad, alleen een richting aanwijzer, dus 1 hendel.
Maar het is een spaarkever, die zijn wat uitgekleed, daarom kan ik soms ook niet alles goed herleiden.
Op het dashboard zit een switch 111 955 517, dat is de ruitenwisserschakelaar, dus die draden komen niet van het stuur af (normaal wel).
Trouwens, dit is een schakelaar met 1 stand, die blijkbaar automatisch in de park stand gaat, bij uitschakelen.
De motor op de ruitenwisser doet het ook maar in 1 stand, dat vond ik al vreemd, dacht dat de andere 2 standen doorgebrand waren, maar zag vandaag de switch met 1 stand, dus blijkbaar kan dat kloppen. Alhoewel hij qua stroom wel aanliep en langzamer ging, mogelijk was mijn voeding te licht, ga dat nog eens met een zwaardere proberen.
In jouw schema zie ik wel een witte aansluiting, die naar de buzzer contact gaat van de deurschakelaars, maar die zat er bij mij niet op, heb gewoon standaard deur schakelaars met 1 aansluiting en massa.
Antwoord
#5
Spaarkevers werden vaak opgebouwd met onderdelen van oudere/vorige types om deze op te maken. Dus bouwjaar zegt in jou geval niets
Antwoord
#6
Begin onderhand zelf ook te twijfelen aan de benaming Spaarkever.
Het is een 1200 uit 1975, recht voorruit en metalen dashboard, stuur met 1 bedieningshendel en ruitensproeierschakelaar op het dashboard met 1 snelheidsstand, gordelbevestiging is een U-beugel op de tunnel, met beide lock-aansluitingen en kattebak bekleding is van karton, knipperlicht in de voorbumper en olifanten achterlampen.

Zit zelf te bedenken of die witte draad iets met de claxon te maken kan hebben, bv voeding naar drukknop vanuit zekeringkast, die daarna met bruin naar de claxon zelf gaat. Maar ik zie dat niet in een schema. Dus ..... ??
Antwoord
#7
Claxon krijgt altijd direct voeding en de ander aansluiting op de claxon gaat via de andere draad naar de stuurkolom/ stuurwiel.
Let er wel op dat bij de "rubber" schijf tussen de stuurkolom en het stuurhuis er een draad tussen de stuurkolom en het stuurhuis deel aan de "rubber" schijf zit.

Overigens zij Spaarkevers volgens mij altijd te herkennen aan het feit dat de hemel bekleding niet door loopt in/aan de deurstijlen, naar de dorpels.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)