Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Importeren Kever uit België
#1
Zoals ik al eerders schreef, staan wij op het punt om onze pas aangeschafte Kever op Nederlands kenteken te laten zetten. Dit is een van oorsprong Zweedse Kever uit 1970, welke in 2005 naar Nederland is geïmporteerd en vervolgens in 2010 door mijn vader naar België is geëxporteerd. Nu exact 10 jaar later nemen wij deze over en wordt hij weer ge-her-importeerd (is dat een officiëel woord?  Big Grin ) naar Nederland.

Via de website van de RDW hebben we de kever aangemeld voor de keuring. Aangezien de auto reeds eerder op Nederlands kenteken heeft gestaan, betreft het een her-invoer. Dit konden we bij de aanmelding apart aangeven. Daarbij is de kans zeer groot dat de VW weer terug op het oude kenteken mag. We hebben dit ook nadrukkelijk verzocht.

Het slechte nieuws is dat we pas eind juli (!!!!!) terecht kunnen voor de keuring. Dat is dus pas over anderhalve maand! Eerder kon helaas niet. Een grote teleurstelling. Ik had niet verwacht dat het zo lang zou duren, maar goed.


De volgende zaken moeten we nog doen
- Kopieën van alle Belgische documenten maken. Belgisch kentekenbewijs wordt namelijk ingenomen door de RDW. Aan de RDW vragen of we de kentekenplaten “als aandenken” mogen behouden.
- Kever verzekeren vanaf eind juli (tijdig de verzekeraar bellen. WA of All-risk?)
- Eendagskenteken op Kever bevestigen. Het eendagskenteken is alleen geldig op de dag van de keuring en uitsluitend in Nederland. Parkeren op de openbare weg is overigens verboden met een eendagskenteken.
- Mijn ouders moeten de Kever-verzekering opzeggen per eind juli.
- Nagaan of mijn ouders de Kever bij Belgische instanties moeten aanmelden als export-auto.
 
Meenemen naar RDW
- De Kever zelf. We rijden zelf met de Kever naar het RDW-keuringsstation.
- Het complete originele buitenlandse kentekenbewijs.
- Legitimatiebewijs.
- Alle aanvullende documenten, zoals een Certificaat van Overeenstemming (CVO).
- Het Belgische APK-keuringsrapport. Is bij de keuring de buitenlandse APK overgenomen, dan blijft het Belgische rapport geldig. Ik ontvangt dan geen Nederlands rapport. De RDW neemt de vervaldatum in het kentekenregister op. Gelukkig is de Kever gekeurd tot maart 2025.
- Andere relevante voertuigdocumenten.
- Een uitgeprinte versie van de bevestigingsmail over de keuring.
- Papieren behorende bij het eendagskenteken.
 
Gang van zaken bij RDW
•             U meldt zich bij de balie en volgt de aanwijzingen van de RDW-medewerker.
•             U gaat weer in uw auto zitten.
•             Bent u aan de beurt, dan krijgt u een seintje en u rijdt de auto de keuringshal in.
•             U volgt weer de aanwijzingen van de RDW-medewerker.
Nadat u uw auto in de hal hebt geplaatst, kunt u kiezen:
- Keuringsstation heeft geen wachtruimte in de keuringshal
U wacht buiten. U kunt ook in uw auto in de keuringshal wachten. U geeft dan uw autosleutels af aan de RDW-medewerker. U stapt niet meer uit de auto en loopt niet rond in de keuringshal.
- Keuringsstation heeft wel een wachtruimte in de keuringshal
U neemt plaats in de wachtruimte of u wacht buiten. U kunt ook in uw auto in de keuringshal wachten. U geeft dan uw autosleutels af aan de RDW-medewerker. U stapt niet meer uit de auto en loopt niet rond in de keuringshal.
Met pin betalen.
 
Aangifte belastingdienst
Ik moet aangifte van de Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM) doen. Ondanks dat het bedrag op 0,- Euro uit zal komen, omdat het een oldtimer betreft. Ik moet dus dit formulier (klikkerdeklik) invullen. Heeft iemand hier ervaring mee? Het is best een ingewikkeld formulier. Ik moet blijkbaar ook de uitstoot-waardes e.d. invullen.
 
Kentekenbewijs en -platen
Na akkoord van de RDW en de Belastingdienst, stuurt de RDW binnen 5 werkdagen een nieuw kentekenbewijs (kentekencard). Daarnaast stuurt de RDW een werkdag later een brief met een volledige tenaamstellingscode.
Als ik het kentekenbewijs van de RDW heb ontvangen, moet ik kentekenplaten laten maken bij een erkende kentekenplatenfabrikant. Van de Belastingdienst ontvang ik automatisch een rekening voor de motorrijtuigenbelasting. Die dient dus 0,- Euro te zijn.
 
Kosten
- Identificatie voertuig licht €51,00
- Kentekenbewijs €40,70
- Tenaamstellen via RDW €10,40


Mis ik nog zaken? Of moet ik nog ergens op letten?
Antwoord


Berichten in dit topic
Importeren Kever uit België - door Stephan - 13-06-2020, 19:39
RE: Importeren Kever uit België - door Splitrazor - 13-06-2020, 22:40
RE: Importeren Kever uit België - door Stephan - 14-06-2020, 16:33
RE: Importeren Kever uit België - door Splitrazor - 14-06-2020, 17:21
RE: Importeren Kever uit België - door Stephan - 14-06-2020, 19:18
RE: Importeren Kever uit België - door Splitrazor - 14-06-2020, 19:30
RE: Importeren Kever uit België - door Stephan - 22-06-2020, 18:14
RE: Importeren Kever uit België - door Stephan - 29-07-2020, 17:51
RE: Importeren Kever uit België - door vriezeaj - 30-07-2020, 12:56
RE: Importeren Kever uit België - door Stephan - 30-07-2020, 18:41
RE: Importeren Kever uit België - door Splitrazor - 15-08-2020, 15:10
RE: Importeren Kever uit België - door Stephan - 15-08-2020, 15:37
RE: Importeren Kever uit België - door Splitrazor - 24-08-2020, 19:46
RE: Importeren Kever uit België - door Stephan - 25-08-2020, 15:48

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)