Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
oliebadfilter - winterstand?
Hallo,
De afgelopen dagen reed ik voor het eerst mijn Kevertje bij lage temperatuur (+/- 5°C).
Koudstart ging zonder problemen met de choque (2x pompen), vertrekken na een tiental minuutjes warmdraaien ook, tijdens het rijden vlot optrekken en voldoende vermogen, maar bij het vertragen naar stationair toe ging telkens het laadstroomcontrolelampje knipperen, en neigde de motor stil te vallen - ik moest constant gas bijgeven om de motor op toeren te houden waardoor dit lampje weer uit ging.
Ik vermoed dat één en ander te maken heeft, met het feit dat bij dergelijke (buiten)temperatuur de carburator te koude lucht aanzuigt om vlot te kunnen werken.
Dit las ik ook in de handleiding, waarbij inderdaad vermeld staat dat de luchtfilter(oliebad) een extra stand heeft voor temperaturen <10°C:
[Afbeelding: Scherm-afbeelding-2025-01-03-om-14-04-57.png]
Mijn kever is van 1969, met de originele 1300 F-motor erin. De carburator, cylinders en ontsteking werden recent volledig vernieuwd.
De oliebadfilter heeft inderdaad de in de handleiding vermelde hefboom om te schakelen naar "winterstand", maar deze blijkt - in tegenstelling tot de foto in de handleiding - niet te zijn aangesloten op een slang (met warme afvoerlucht?).
Vragen:
1) Is het een must dat de oliebadfilter op een dergelijke slang wordt aangesloten, en zo ja waar wordt die dan aan gekoppeld? (kachelpot?)
2) Heeft het enig nut, om de hefboom in "winterstand" te zetten zonder dat de oliebadfilter op deze slang is aangesloten? (vermoed van niet, want dan zuigt hij nog evenzeer koude lucht aan)?
Alvast bedankt voor jullie advies! Hierbij nog enkele foto's van de motor:
[Afbeelding: IMG-5618.jpg]

[Afbeelding: IMG-5619.jpg]
Antwoord

Berichten in dit topic
oliebadfilter - winterstand? - door Herbie_1969 - 03-01-2025, 15:15
RE: oliebadfilter - winterstand? - door scrapheap - 03-01-2025, 16:29
RE: oliebadfilter - winterstand? - door scrapheap - 03-01-2025, 17:53
RE: oliebadfilter - winterstand? - door scrapheap - 04-01-2025, 16:23
RE: oliebadfilter - winterstand? - door scrapheap - 04-01-2025, 17:17

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)