26-10-2024, 02:05
Elke keer dat je een Kever achterwiel met pendelassen van de grond hebt op gehaald krijgt je dit!
Tenminste als je je Auto met een krik onder de bodem optil.
Zet je de krik onder de as (dan wel zo dicht mogelijk bij het wiel) dan heb je hier geen "last" van
Geen krik onder de as-buis zelf zeten, dan heb je kans dat deze vervormd. Zet hem dan onder de schokbreker bevestiging!
Even beetje extra uitleg
Een pendel-as beweegt alleen bij de versnellingsbak.
Dus als het wiel in of uit veert maakt deze tov de bak een deel van een cirkel beweging
even heel simpel uitgelegd.
Neem even een bv Bierviltje in gedachte.
Denkbeeldige lijn lijn van af het midden van het viltje naar buitenkant van het viltje
Buiten kant van het viltje is het wiel dat haakt op de denkbeeldige lijn staan.
Al de as in veert (zwaarder belast) dan gaat het uiteinde van de as tov de versnellingsbak naar boven,
En het wiel haaks op die as dus aan de bovenkant naar binnen en onderaan iets naar buiten.
Krik je je Kever nu op dan zakt die as naar beneden tov de versnellingsbak..
En komt je wiel dus aan de bovenkant naar buiten en benen naar binnen.
Nu laat je krik weer zakken en komt het wiel met de onderkant naar binnen weer op de grond.
en blijft het wiel zo staan.
Rol je je je kever iets naar voor/achter dan rolt dat wiel weer naar neutraal een staat de as weer recht.
Tenminste als je je Auto met een krik onder de bodem optil.
Zet je de krik onder de as (dan wel zo dicht mogelijk bij het wiel) dan heb je hier geen "last" van
Geen krik onder de as-buis zelf zeten, dan heb je kans dat deze vervormd. Zet hem dan onder de schokbreker bevestiging!
Even beetje extra uitleg
Een pendel-as beweegt alleen bij de versnellingsbak.
Dus als het wiel in of uit veert maakt deze tov de bak een deel van een cirkel beweging
even heel simpel uitgelegd.
Neem even een bv Bierviltje in gedachte.
Denkbeeldige lijn lijn van af het midden van het viltje naar buitenkant van het viltje
Buiten kant van het viltje is het wiel dat haakt op de denkbeeldige lijn staan.
Al de as in veert (zwaarder belast) dan gaat het uiteinde van de as tov de versnellingsbak naar boven,
En het wiel haaks op die as dus aan de bovenkant naar binnen en onderaan iets naar buiten.
Krik je je Kever nu op dan zakt die as naar beneden tov de versnellingsbak..
En komt je wiel dus aan de bovenkant naar buiten en benen naar binnen.
Nu laat je krik weer zakken en komt het wiel met de onderkant naar binnen weer op de grond.
en blijft het wiel zo staan.
Rol je je je kever iets naar voor/achter dan rolt dat wiel weer naar neutraal een staat de as weer recht.