Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
versnellingsbak blokkeert
#5
(02-09-2024, 22:28)scrapheap schreef: Klinkt idd meer naar een vastgeplakte koppeling dan een bak probleem.
Maar het is redelijk eenvoudig om dit te testen.
Zet de auto in zijn vrij en motor uit en duw hem een stukje naar voren. Draait dan de motor alsnog mee staat er toch een versnelling ingeschakeld.
Dan heb je een versnellingsbak probleem.
Draait de motor niet mee dan in zijn 1 zetten en iemand de koppeling laten intrappen en de kever weer naar voren duwen. Draait dan de motor mee dan blijft je koppelingsplaat plakken.

Bedankt voor je antwoord!!
De acties die ik deed:
1. motor starten (nog niets aan de hand)
2. Koppeling indrukken (nog steeds niet aan de hand)
3. Versnelling in achteruit zetten 
4. Koppeling loslaten (motor sloeg af, beweging auto en gillend geluid)

Ik dacht, dan rijd ik naar voren. In de eerste versnelling gebeurde precies hetzelfde.
Ik ben acuut gestopt ter voorkoming van (verdere) schade.
Toen ik de auto in de vrij zette kon ik m gewoon naar voren duwen. In de vier gaat het moeizamer. In de 1 blokkeert de auto. Uiteraard met motor uit.

(02-09-2024, 20:32)bord4kop schreef: Klinkt inderdaad alsof de er iets niet helemaal lekker zit of blijft hangen?

Misschien kun je -met de motor uit!- de versnelling in de één zetten en dan de auto met de hand proberen te duwen.
Probeer dat ook in z'n twee en drie. En dan voelen en luisteren wat hij doet. Misschien schiet hij dan los.

Bedankt voor je antwoord!! Zie mijn reactie bij reactie 3.

(02-09-2024, 22:03)Splitrazor schreef: Ik zou het meer zoeken in de koppeling als ik het zo lees. Door lange stilstand blijft ie wel eens plakken door corrosie. Motor af en in z’n 1 wat heen en weer bewegen van de auto wil wel eens helpen. Een wat meer risicovolle manier is de auto starten in z’n 1 en gaan rijden (in een lege straat als die mogelijkheid er is). Vaak komt ie dan los. In het ergste geval moet de motor eruit.

Bedankt voor je reactie!! Zie mijn reactie bij reactie 3.
Antwoord


Berichten in dit topic
versnellingsbak blokkeert - door eugenenl - 02-09-2024, 13:37
RE: versnellingsbak blokkeert - door bord4kop - 02-09-2024, 20:32
RE: versnellingsbak blokkeert - door Splitrazor - 02-09-2024, 22:03
RE: versnellingsbak blokkeert - door scrapheap - 02-09-2024, 22:28
RE: versnellingsbak blokkeert - door eugenenl - 03-09-2024, 09:49
RE: versnellingsbak blokkeert - door scrapheap - 04-09-2024, 00:10
RE: versnellingsbak blokkeert - door eugenenl - 04-09-2024, 18:09
RE: versnellingsbak blokkeert - door Splitrazor - 06-09-2024, 22:24

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)