Zo ne een heel erg drukke en turbulente tijd eindelijk weer eens tijd om aan de hobby te besteden
Heb vanaf gister drie weken vakantie en wil in deze tijd ook weer aan de auto's en garage werken.
Om te beginnen de Rail eens groot onderhoud geven.
Heb daar van de week nog samen met de een aantal andere van de Keverclub Brabant een gehandicapte gala rit mee gereden maar merkte dat de koppeling nu wel heel erg begon te slippen. Dus dat werd project 1 voor mij.
Vandaag dus de motor er afgehaald en dat ging dus al gelijk niet helemaal zoals ik wilde.
een simpele klus die dus een bijna dag werk werd.
Bij het los maken van alle bedrading brak er dus 1 van de aansluitboutjes van de dynamo af
Balen maar even rustig over nadenken wat nu.
Eerste gedachte dat wordt een ander dynamo
Maar even nadenken en toen bedacht ik een ander oplossing.
Gaatje in rest van die aansluiting boren en draad in tappen.
draadeindje is M5 dus moet een kleinere draad in getapt worden.
Besloten om dit met M3 te gaan proberen.
let hierbij wel op dat deze M5 aansluiting in een kunststof isolator zit dus laat deze niet te warm worden (smelt) bij het boren. Steeds klein stukje boren en koelen.
Resultaat..
Daarna nog het roestige moertje schoon/vlak geslepen en schroef nu met wat extra kopervet vastgezet. en het werkt weer.
Daarna de koppeling vervangen en dat ging probleemloos.
Maar bij het schoonmaken van het vliegwielhuis zag ik dat de massa stip aan de voorkant van de bak los lag. dus die ook maar gelijk vervangen..
En toen begon het pas echt.
De voorste versnellingsbaksteun blijkt gescheurd te zijn
Gelukkig ligt de bak voor extra ondersteund in rubber blokken dus vermoedelijk daarom niet eerder opgemerkt.
Om dat rubber te vervangen moet de bak dus losgehaald worden en dat is wel even wat meer werk dan een paar boutjes en moertjes loshalen.
Resultaat.. een klusje van 1.5 tot 2 uur werd dus een klus waar ik de hele dag mee ben bezig geweest.
Na montage van een nieuwe steun alles weer monteren en de achteras weer uitlijnen.
toen een proefritje van 5 minuten
gemaakt en besloten on dan ook maar de motor ook gelijk maar even onderhanden te nemen. Bougies waren nog oke..Kleppen gesteld. Neuwe verdelerkap en het oliebad luchtfilter verschoond.
Daarna nog een proefritje van ruin 20minuten gemaakt en dan merk je dat zo;n beurtje toch wel invloed op het rijgenot heeft
Hij is nu in ieder geval weer klaar voor vele plezierige kilometers
Nu van de week eens de garage zelf eens goed aanpakken/opruimen. door de drukke tijd de afgelopen maanden is hij alleen maar als opslag/dump plaats gebruikt dus nu eerst weer plaats maken en dan hoop ik ook nog wat de B1 te kunnen gaan doen deze komende weken..
Heb vanaf gister drie weken vakantie en wil in deze tijd ook weer aan de auto's en garage werken.
Om te beginnen de Rail eens groot onderhoud geven.
Heb daar van de week nog samen met de een aantal andere van de Keverclub Brabant een gehandicapte gala rit mee gereden maar merkte dat de koppeling nu wel heel erg begon te slippen. Dus dat werd project 1 voor mij.
Vandaag dus de motor er afgehaald en dat ging dus al gelijk niet helemaal zoals ik wilde.
een simpele klus die dus een bijna dag werk werd.
Bij het los maken van alle bedrading brak er dus 1 van de aansluitboutjes van de dynamo af
Balen maar even rustig over nadenken wat nu.
Eerste gedachte dat wordt een ander dynamo
Maar even nadenken en toen bedacht ik een ander oplossing.
Gaatje in rest van die aansluiting boren en draad in tappen.
draadeindje is M5 dus moet een kleinere draad in getapt worden.
Besloten om dit met M3 te gaan proberen.
let hierbij wel op dat deze M5 aansluiting in een kunststof isolator zit dus laat deze niet te warm worden (smelt) bij het boren. Steeds klein stukje boren en koelen.
Resultaat..
Daarna nog het roestige moertje schoon/vlak geslepen en schroef nu met wat extra kopervet vastgezet. en het werkt weer.
Daarna de koppeling vervangen en dat ging probleemloos.
Maar bij het schoonmaken van het vliegwielhuis zag ik dat de massa stip aan de voorkant van de bak los lag. dus die ook maar gelijk vervangen..
En toen begon het pas echt.
De voorste versnellingsbaksteun blijkt gescheurd te zijn
Gelukkig ligt de bak voor extra ondersteund in rubber blokken dus vermoedelijk daarom niet eerder opgemerkt.
Om dat rubber te vervangen moet de bak dus losgehaald worden en dat is wel even wat meer werk dan een paar boutjes en moertjes loshalen.
Resultaat.. een klusje van 1.5 tot 2 uur werd dus een klus waar ik de hele dag mee ben bezig geweest.
Na montage van een nieuwe steun alles weer monteren en de achteras weer uitlijnen.
toen een proefritje van 5 minuten
gemaakt en besloten on dan ook maar de motor ook gelijk maar even onderhanden te nemen. Bougies waren nog oke..Kleppen gesteld. Neuwe verdelerkap en het oliebad luchtfilter verschoond.
Daarna nog een proefritje van ruin 20minuten gemaakt en dan merk je dat zo;n beurtje toch wel invloed op het rijgenot heeft
Hij is nu in ieder geval weer klaar voor vele plezierige kilometers
Nu van de week eens de garage zelf eens goed aanpakken/opruimen. door de drukke tijd de afgelopen maanden is hij alleen maar als opslag/dump plaats gebruikt dus nu eerst weer plaats maken en dan hoop ik ook nog wat de B1 te kunnen gaan doen deze komende weken..