18-12-2022, 21:59
En dan vandaag de tijd gevonden om de irs las mal te maken.
En iedereen die me kent weet dat ik niets standaard doe maar altijd mijn eigen gedachte ergens over heb.
Dus ook de standaard IRS mal was ik niet geheel tevreden over. net niet standaard nauwkeurig genoeg.
Ooit een keer van iemand gekochte mallen geleend en toen stonden de wielen niet netjes onder de kever.
Of ik heb de mallen verkeerd gebruikt of ze waren niet simpel vast bouten en daarna lassen
Daarom ooit in het verleden zelf een iets uitgebreidere mal gemaakt en daarbij ging het probleemloos.
Alleen die mal heb ik verbouwd voor de Baja en zijn 40cm verbrede assen en was daardoor niet echt bruikbaar meer.
Dus een nieuwe mal maken.
Standaard is de mal een staalplaat die ipv de torsieas-deksel tegen de achteras geschroefd wordt met en beugel waar het extra draaipunt mee op zijn plaats gehouden word.
Ik heb ipv die staalplaat twee oude torsiestaaf deksels gebruikt.
mijn voordeel is dat ik dan de torsiestaven kan laten zitten. (de lange IRS torsie staven ga ik niet gebruiken ivm te grote banden)
En een extra verbinding van de linker en rechter las-mal via een profiel dat op de schokbreker torens gebout word.
Zo zit de las-mal zeker goed.
en dan de plaatjes.
En de mal in delen zodat hij te plaatsen is.
Het extra IRS draaipunt zit mbv een inbusbout vast
hiervoor is een inbussleutel 17mm nodig.
Niet een maat die iedereen heeft liggen.
En om nu voor die enkele keer daar en sleutel voor te kopen...
Ik heb hem liggen maar gebruik hem nooit meer omdat ik hem niet makkelijk in gebruik vind.
Maar gebruik een M10 koppel/busmoer.
Die past precies in die inbus
En kan je een standaard steek/ringsleutel gebruiken.
Moeren kosten maar paar cent
Nu nog even tijd vinden om de draaipunten uit die as te slijpen en te ontroesten en dan wachten op de kerstvakantie zodat ik de B1 uit elkaar kan halen en de assen ombouw kan beginnen.
Wordt dus weer vervolgd.
En iedereen die me kent weet dat ik niets standaard doe maar altijd mijn eigen gedachte ergens over heb.
Dus ook de standaard IRS mal was ik niet geheel tevreden over. net niet standaard nauwkeurig genoeg.
Ooit een keer van iemand gekochte mallen geleend en toen stonden de wielen niet netjes onder de kever.
Of ik heb de mallen verkeerd gebruikt of ze waren niet simpel vast bouten en daarna lassen
Daarom ooit in het verleden zelf een iets uitgebreidere mal gemaakt en daarbij ging het probleemloos.
Alleen die mal heb ik verbouwd voor de Baja en zijn 40cm verbrede assen en was daardoor niet echt bruikbaar meer.
Dus een nieuwe mal maken.
Standaard is de mal een staalplaat die ipv de torsieas-deksel tegen de achteras geschroefd wordt met en beugel waar het extra draaipunt mee op zijn plaats gehouden word.
Ik heb ipv die staalplaat twee oude torsiestaaf deksels gebruikt.
mijn voordeel is dat ik dan de torsiestaven kan laten zitten. (de lange IRS torsie staven ga ik niet gebruiken ivm te grote banden)
En een extra verbinding van de linker en rechter las-mal via een profiel dat op de schokbreker torens gebout word.
Zo zit de las-mal zeker goed.
en dan de plaatjes.
En de mal in delen zodat hij te plaatsen is.
Het extra IRS draaipunt zit mbv een inbusbout vast
hiervoor is een inbussleutel 17mm nodig.
Niet een maat die iedereen heeft liggen.
En om nu voor die enkele keer daar en sleutel voor te kopen...
Ik heb hem liggen maar gebruik hem nooit meer omdat ik hem niet makkelijk in gebruik vind.
Maar gebruik een M10 koppel/busmoer.
Die past precies in die inbus
En kan je een standaard steek/ringsleutel gebruiken.
Moeren kosten maar paar cent
Nu nog even tijd vinden om de draaipunten uit die as te slijpen en te ontroesten en dan wachten op de kerstvakantie zodat ik de B1 uit elkaar kan halen en de assen ombouw kan beginnen.
Wordt dus weer vervolgd.