Eindelijk eens even de tijd om wat voortgang te laten zien.
De B1 gaat omhoog om de grotere wielen kwijt te kunnen dus de verlaagde vooras met trommelremmen
wordt vervangen door een standaard as met schijfremmen.
en de pendel-as achteras en bak worde vervangen door IRS.
Daarvoor een harde vooras schoongemaakt. Alle oude beschermmiddelen die er ooit opgespoten zijn er af gehaald maar de oude originele zwarte lak zoveel mogelijk laten zitten!
Kwamen nog wat stempels tevoorschijn.
Nadat de as geheel schoon was deze op de plaatsten waar de lak beschadigd was opnieuw beschermt met een grondlaag die gelijk tegen roest beschermt en daarna de hele as opnieuw zwart gelakt en in een antie steenslag gespoten.
Alleen waar het stuurhuis komt en waar de as mee tegen het chassis komt daar afgeplakt zodat daar geen anti steenslag tussen komt te zitten.
De draagarmen komen nog nieuwe fusee kogels in en de schijven moet ik nog een keer goed opschuren zodat de wat dikkere vliegroest er weer af is. Schijven lijken verder nog goed bruikbaar maar kans is groot dat ik toch nog nieuwe ga monteren. eerst maar eens een geer goed opschuren of laten afdraaien en kijken hoe ze er dan uitzien.
Kwam met het schoonmaken van de as nog wel een veel voorkomend probleem met het verwijderen van de schokbrekers tegen.
Het stalen busje uit het rubber zit vast op de onderste bevestiging as.
Hier voor heb ik mbv een schuurschijf het busje dunner geslepen.
Als je dit rustig zonder hard duwen doe zie je aan het busje wanneer deze bijna door is. dan wordt het staal Blauw waar hij het dunst is en dan weet je dat je er bijna ben en zo niet te ver slijp en de bevestiging beschadigt.
Dan een paar tikken met een stevige schroevendraaier of (beter) beiteltje en het buisje slijt open en je kan hem er zo afhalen.
Tipje: smeer altijd wat kopervet of zo op de bevestgings-asjes, dan roesten ze nooit meer vast.
En gelijk door met update over de achter-as.
Jaren geleden een IRS achter-brug met draagarmen gekocht en hier tussen de voorraad op zolder gelegd.
Deze as moet dus onder de B1 komen.
Daarvoor de draagarmen gaan opknappen.
Maar het bekenden probleem met oude onderdelen,, Roest.
Om te beginnen kwamen de naafmoeren met geen mogelijkheid los. Ook niet met een verlengpijp van 1.5 meter op de dop.
Dus dan maar de moer doorslijpen en breken.
Daarna de trommels er af gehaald en deze bleken totaal versleten en onbruikbaar te zijn.
het als de ankerplaten. daar was alles zo vast geroest dag deze nu in de oud ijzer bak liggen. Echt alles zat zo vast dat het echt niet meer los kwam.
Zelfs alle remvoeringen lagen los in de trommels.
Daarna de Draagarmen kompleet roest vrij gemaakt en in een roest omzettende grondlak gespoten.
En toen die goed droog was twee lagen zwarte lak
Dit ook bij de vervangende remankerplaten gedaan (buitenkant) en nieuwe lagers en afdichtingen gemonteerd,
Remankerplaten weer gemonteerd en de hele draagarmen ook weer in de anti steenslag gespoten.
Dan zijn deze klaar voor montage waar ik rond de kerst tijd voor hoop te vinden.
Remcilinders, remschoenen en trommels zet ik over van de huidige as die nu onder de B1 zit. Deze zijn nog zo goed als nieuwe en hebben weinig kilometers gereden.
Nu nog een mal maken om de extra IRS draaipunten goed te kunnen inlassen en dan ook deze uitslijpen en klaar voor montage maken.
Wordt weer vervolgd!
De B1 gaat omhoog om de grotere wielen kwijt te kunnen dus de verlaagde vooras met trommelremmen
wordt vervangen door een standaard as met schijfremmen.
en de pendel-as achteras en bak worde vervangen door IRS.
Daarvoor een harde vooras schoongemaakt. Alle oude beschermmiddelen die er ooit opgespoten zijn er af gehaald maar de oude originele zwarte lak zoveel mogelijk laten zitten!
Kwamen nog wat stempels tevoorschijn.
Nadat de as geheel schoon was deze op de plaatsten waar de lak beschadigd was opnieuw beschermt met een grondlaag die gelijk tegen roest beschermt en daarna de hele as opnieuw zwart gelakt en in een antie steenslag gespoten.
Alleen waar het stuurhuis komt en waar de as mee tegen het chassis komt daar afgeplakt zodat daar geen anti steenslag tussen komt te zitten.
De draagarmen komen nog nieuwe fusee kogels in en de schijven moet ik nog een keer goed opschuren zodat de wat dikkere vliegroest er weer af is. Schijven lijken verder nog goed bruikbaar maar kans is groot dat ik toch nog nieuwe ga monteren. eerst maar eens een geer goed opschuren of laten afdraaien en kijken hoe ze er dan uitzien.
Kwam met het schoonmaken van de as nog wel een veel voorkomend probleem met het verwijderen van de schokbrekers tegen.
Het stalen busje uit het rubber zit vast op de onderste bevestiging as.
Hier voor heb ik mbv een schuurschijf het busje dunner geslepen.
Als je dit rustig zonder hard duwen doe zie je aan het busje wanneer deze bijna door is. dan wordt het staal Blauw waar hij het dunst is en dan weet je dat je er bijna ben en zo niet te ver slijp en de bevestiging beschadigt.
Dan een paar tikken met een stevige schroevendraaier of (beter) beiteltje en het buisje slijt open en je kan hem er zo afhalen.
Tipje: smeer altijd wat kopervet of zo op de bevestgings-asjes, dan roesten ze nooit meer vast.
En gelijk door met update over de achter-as.
Jaren geleden een IRS achter-brug met draagarmen gekocht en hier tussen de voorraad op zolder gelegd.
Deze as moet dus onder de B1 komen.
Daarvoor de draagarmen gaan opknappen.
Maar het bekenden probleem met oude onderdelen,, Roest.
Om te beginnen kwamen de naafmoeren met geen mogelijkheid los. Ook niet met een verlengpijp van 1.5 meter op de dop.
Dus dan maar de moer doorslijpen en breken.
Daarna de trommels er af gehaald en deze bleken totaal versleten en onbruikbaar te zijn.
het als de ankerplaten. daar was alles zo vast geroest dag deze nu in de oud ijzer bak liggen. Echt alles zat zo vast dat het echt niet meer los kwam.
Zelfs alle remvoeringen lagen los in de trommels.
Daarna de Draagarmen kompleet roest vrij gemaakt en in een roest omzettende grondlak gespoten.
En toen die goed droog was twee lagen zwarte lak
Dit ook bij de vervangende remankerplaten gedaan (buitenkant) en nieuwe lagers en afdichtingen gemonteerd,
Remankerplaten weer gemonteerd en de hele draagarmen ook weer in de anti steenslag gespoten.
Dan zijn deze klaar voor montage waar ik rond de kerst tijd voor hoop te vinden.
Remcilinders, remschoenen en trommels zet ik over van de huidige as die nu onder de B1 zit. Deze zijn nog zo goed als nieuwe en hebben weinig kilometers gereden.
Nu nog een mal maken om de extra IRS draaipunten goed te kunnen inlassen en dan ook deze uitslijpen en klaar voor montage maken.
Wordt weer vervolgd!