Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Slecht weggedrag Vw t2b
#1
Toen ik in januari mijn bus kocht vond ik al dat de besturing van de bus best slecht was 

Als ik op een rechte weg rijdt en het stuur stil houd gaat de bus na een paar meter ineens een stukje naar links of naar rechts 
Om dat op te vangen moet ik dan een klein beetje tegensturen 

Dit heeft dus als resultaat dat ik constant aan het sturen ben om rechtdoor te gaan 

Nou heb ik al het een en ander nagekeken en vervangen zoals 

Nieuwe banden 
Uitgelijnd
Stuurstang vervangen ( van stuurhuis naar pitman arm)
Spoorstang vervangen en fuseekogels vervangen 
Hulpstuuras vervangen ( waar de pitman arm opzit
Stuurhuis afgesteld
Wielspeling nagekeken ( is ok) 

Na dit alles is het wel wat verbeterd maar hij dweilt nog steeds een beetje over de weg 

Weet iemand hier waar dit aan zou kunnen liggen ?
Ik ben echt helemaal door mijn ideeen heen

Vw t2b 1979
Antwoord
#2
Poeh! Je hebt volgens mij alles gehad.. je weet zeker dat alle spelingen eruit zijn? Dus nergens speling op kogels, stuurhuis, ophang bussen enz? Dan schiet mij nog maar 1 ding te binnen: heb je je bus laten uitlijnen door een bedrijf die ervaring heeft met oldtimers/vw bussen? Ik weet namelijk dat de meeste bedrijven, als ze al beschikken over de geschikte apparatuur voor onze oldtimers, vaak de goede tabellen met waardes niet in hun bezit hebben en dus niet alle wielstanden correct afstellen zoals vw adviseerde (om nog maar niet te spreken over de kennis van oldtimers die er vaak niet is)..
Antwoord
#3
Spelingen op de ophang bussen heb ik eigenlijk nog niet gecontroleerd,dat kan ik nog wel eens doen 

Is het uitlijnen van zo,n bus dan anders dan een nieuwere transporter of vergelijkbare bus ?
Ik heb hem hier naar de plaatselijke banden verkoper gebracht die ook uitlijnt/balanceert
Hij stond toen wel gewoon in hun programma van de uitlijnbank dus ik gare vanuit dat het goed gebeurd is
Antwoord
#4
Er is echt wel een verschil tussen uitlijnen en uitlijnen. Ik heb tenminste de ervaring (en ook begrepen van een luchtgekoelde specialist) dat niet ieder uitlijn bedrijf beschikt over de fabrieksinformatie en dus de juiste afstelgegevens. Wat je dan nog wel eens ziet is dat alleen de sporing wordt afgesteld maar de overige waarden (bijv camber, caster enz) niet of onjuist wordt afgesteld.
Antwoord
#5
Misschien dat ik het dan in die richting verder moet zoeken
Ik zal wel eens wat proberen
Bedankt voor de hulp
Antwoord
#6
Geen dank, heel veel succes!
Antwoord
#7
stuurdemper.
Antwoord
#8
Al wat wijzer?
Antwoord
#9
(20-05-2021, 19:01)Splitrazor schreef: Al wat wijzer?

Eigenlijk heb ik er niet veel meer aan gedaan 

Ik wou pasgeleden weg met de bus maar toen ik hem probeerde te starten sloeg de startmotor niet aan 
Na herhaaldelijk de sleutel omdraaien deed hij het ineens wel weer 

Daarna deed de bus het een week of 2 goed totdat hij ineens weer niet wou starten 
Ik heb toen de startmotor gedemonteerd en alle aansluitpunten van de kabels schoongemaakt ook op de kabels zelf 
de accu klemmen zijn vernieuwd en de Polen wat opgeschuurd 

Voor nu doet hij t goed maar heb t vermoeden dat ik de bekabeling ook eens na moet kijken want ze hebben ooit wat kabels van de dynamo en startmotor vervangen en volgens mij is dat niet gebeurd op de manier zoals het hoort 

Maar zodoende ben ik niet meer verder gegaan met het weggedrag 

Ik heb nog wel met iemand gesproken die wel een goede opmerking maakte 

Vroeger was het vrij gewoon om in een kever wat gewicht voor in de auto te leggen omdat de auto bij hogere snelheden begon te dweilen op de weg 
Dit kwam omdat bij hogere snelheid de wind die onder de auto door ging,de auto optilde en daardoor de voorwielen minder goed grip hadden op het asfalt 

Aangezien mijn bus het eigenlijk alleen maar doet als hij harder rijdt zou dit misschien wel de reden kunnen zijn 
Ik zal binnenkort eens wat gewicht voor in de bus leggen en dan eens eens een rondje rijden om te kijken of het wat verschil uitmaakt
Antwoord
#10
Dus naast het probleem met weggedrag ook iets met het startcircuit. We blijven bezig met onze oldtimers hé haha.

Dat verhaal van de kevers ken ik. Of dat ook voor bussen geldt weet ik niet. Ik persoonlijk heb er nog geen bus eigenaar over gehoord, maar het is het proberen waard.

In je startpost schreef je dat je je bus vanaf januari hebt. Heb je wel ervaring met bussen bedacht ik me ineens? Is het niet gewoon normaal stuurgedrag? Mijn T1 zwabbert ook over de weg maar dat hoort gewoon bij die bussen haha..
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)