Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Het grote Baja-topic: wat maakt het een baja!?
#1
Het vuurtje begint weer een beetje te branden en nu krijg ik een Baja project aangeboden. De komende tijd ga ik wat vaker in de garage kunnen zijn en ik zit een beetje te dubben over wat ik hier mee ga kunnen? Zodoende zoek ik wat meer info over Baja's in het algemeen (foto hieronder voor de aandacht). Mijn indruk is nu:
- Verhoogd
- Korter van de voorkant & achterkant
- Polyester voor/achterzijde
- Open motor, met iets andere uitlaat ivm bodemvrijheid

[Afbeelding: ?u=https%3A%2F%2Fsilodrome.com%2Fwp-cont...ipo=images]

Er zit een voorkant op waar de spatborden en kofferklep uit een stuk bestaan. Ik ben benieuwd wat daar de kwaliteit van is.

Verder zal ik de auto moeten bekijken en bedenken of ik er iets mee kan. Het is verder niet een bijzondere kever (1980), waar al aan begonnen is. Meer details volgen binnenkort wel.
Antwoord
#2
Altijd leuk een Baja Project!

Wat is een Baja? En zijn oorsprong?

Een Baja is het resultaat van Amerikanen die probeerden om een Kever off-road geschikt te maken voor Woestijn race's!
En omdat die Woestijn de Baja (zeg BAHA) hete is deze kever vorm een Baja gaan heten.
Begin met het op de hoeken van de carrosserie plaatsen van de wielen.  En zaag daarom de voorkant en achterkant zo ver mogelijk af. en dan wat hogeren banden er op en je kan er al heel behoorlijk mee off-road rijden.
Verhoog de voor en achteras en het gaat nog beter.

Hier zijn de meeste Baja kevers alleen gebouwd voor het uiterlijk. hoewel er ook diverse zijn die er ook echt grof off-road mee gaan.

Zo'n voorkant uit 1 stuk heet een flip front. en de kwaliteit ligt echt aan de maker/fabrikant wat materiaal dikte betreft.. maar zeker ook aan de construktie van het scharnier punt waar de klep op bevestigd zit.  Over het algemeen zijn deze flipfronten wel degelijk.

Banden en as hoogte kan je zo gek maken als je wil/mooi vind of het budget toelaat.

Heb vroeger zelf een mat zwarte Baja gehad.. zo gekocht en veel lol mee gehad als tweede auto in ons gezin. Regelmatig mee op treffens geweest tot hij wegens tijd gebrek stil kwam te staan en we er in drie jaar nog geen 250km mee gereden hadden. toen hebben we hem "helaas" verkocht.


[Afbeelding: Zwarte-Baja-2.jpg]


[Afbeelding: Zwarte-Baja-3.jpg]


[Afbeelding: Zwarte-Baja-1.jpg]

En in 2017 kreeg ik bij Toeval de mogelijkheid om in het bezit van een Gebruikt Baja ombouw set te komen. Tegelijk kreeg ik van een vriend een Kever aangeboden voor een prijs die ik niet kon afslaan.


[Afbeelding: kever-voor-Baja-bouw.jpg]


Zeker geen perfecte Kever maar ik kreeg deze Kever al ruim 10 jaar steeds weer voor hem door de APK dus wist precies wat ik kocht.
en een nieuw project was geboren.

Doel een Anders dan normaal Baja bouwen.

Dus opzoek naar stel velgen en wielen..
en dat zijn deze geworden


[Afbeelding: kever-voor-Baja-bouw-met-grote-wielen.jpg]


En toen begon het geknutsel.

met als resultaat.


[Afbeelding: baja-1.jpg]


[Afbeelding: baja-foto-Howygraphx.jpg]


[Afbeelding: baja-3.jpg]

400MM spoorverbrede voor en achteras en achter totaal 205cm breed. 
RDW goed gekeurd met een spoorbreedte van 175 op kenteken.

Dus wat is een Baja ... Dat maak je er zelf van net naar wat jij leuk/mooi vind.

Succces met je project en hoop hier je werkzaamheden te kunnen gaan volgen Smile
Antwoord
#3
Tof! Wat ik er eigenlijk wel leuk aan vind is de creativiteit van het type. Je kunt er als eigenaar helemaal op los gaan. ?

Ik ben ook wel benieuwd hoe de constructie wordt als je boel wilt verhogen. Heb je daar toevallig foto's van @scrapheap?
Antwoord
#4
heel gaaf!

Altijd al een zwak gehad voor Baja 's  Cool
Antwoord
#5
Verhogen van je kever/Baja?

Heel simpel gezegd omgekeerd van verlagen!
 
En dat kan op diverse manieren.
1 achter de veerplaten verstellen, voor de vooras aanpassen met een as versteller in de as inlassen, alleen dan niet naar beneden verstellen maar omhoog.
2 een versnellingsbak met vertragingskaste en een vooras van een 181 (kubel) plaatsen dan is de bodemvrijheid gelijk 8cm meer.
3 achter ombouwen naar IRS ophanging (1302/1302, automaat kever) 

en voor het uiterlijk is het mogelijk een lift kit tussen de bodem en de carrsserie.

en ja veel is mogelijk maar niet alles is toegestaan.
Antwoord
#6
Top! Dat zijn overzichtelijke mogelijkheden! ?? Dan weet ik even wat de opties zijn. Ik heb al in een aantal topics van je, wat dingen voorbij zien komen.

Het enige wat ik nu even moet hebben is geduld.... Mocht het iets zijn, kan het pas in April uit de stalling....
Antwoord
#7
Geeft je de tijd om rond te kijken. 
Ga je voor 181 assen dan succes met zoeken. Moet je geluk of "veel" geld voor hebben.
Ombouw naar IRS is te doen als je goed oplet en/of mallen gebruik.
Een liftkit is relatief makkelijk zelf te maken alss je netjes werk en kan lassen.

Overigens een 181 vooras is altijd met trommelremmen.. daar is wel als je netjes werk een adapter voor schijfremmen voor te maken.

En ga je voor grotere (hogere) achterbanden ga dan niet voor een lange bak (lange overbrenging)  door de grotere band omtrek werkt dat dus niet. Gewoon een korte bak (kleine overbrenging) meer dan genoeg. Of je moet en heel krachtige motor gaan plaatsen.
Antwoord
#8
Heb even moeten zoeken maar hier foto's

[Afbeelding: B1-liftkit-9.jpg]


[Afbeelding: B1-liftkit-11.jpg]

lift kit Van mijn B1. Deze loopt schijn omhoog van 2cm voor naar 10 achter. maar kan natuurlijk ook overal even hoog zijn.
Dan komt de carrosserie dus hoger tov de bodem te staan.  Bodemvrijheid blijft dan wel gelijk.



[Afbeelding: 181-versnellingsbak-met-vertragingskasten-1.jpg]


181 versnellingsbak met vertragingskasten.  Geven dus 8 cm meer bodemvrijheid


[Afbeelding: B-irs-achterbrug-draaipunt.jpg]


voor IRS ombouw moet dit draaipunt voor de nieuwe achter ophanging in gelast worden.

[Afbeelding: B1-achteras-afmonteren-4.jpg]

zo dus. overigens moeten ook de versnellingsbak ophangbeugels/vorken worden aan gepast aan de ruimte die de homokineten nodig hebben.

mocht ik nog meer foto's tegen komen plaats ik die ook nog wel.
Antwoord
#9
Ik ben vanochtend wezen kijken naar het baja project wat mij werd aangeboden. Conclusie: ik ga er nog even over nadenken.
[Afbeelding: image.png]

Het was een project wat verstopt was geraakt achterin een loods waar die ook niet even 1-2-3 uit kon komen. Het flipfront zat er bij, maar om eerlijk te zijn ben ik daar niet zo gecharmeerd van. De achterspatborden waren gemaakt van de voorspatborden, niet zo heel chique. Maw: er zou een bajabugkit bijgezocht moeten worden. Verder was er geen interieur en best wel wat laswerk. Tegelijkertijd ben ik daar niet zo bang voor.

Ik heb nog even voordat de auto er uit mag, dus ook om na te denken over of ik het wil of niet.


Wel leuk ....Wink
Antwoord
#10
Volgens mij ben ik ook ooit een paar jaar geleden bij deze "Baja" wezen kijken Big Grin
Is idd een behoorlijke klus om af te bouwen. Maar alles ligt aan de prijs en wat je zelf wil/kan doen en hoeveel tijd je hebt!
Even ter info een kompleet nieuwe Baja set.. kofferklep, neusstuk, twee voorschermen en twee lamppotten voor daarin, twee brede achter schermen en het Baja motor afdekstukje kost direct van de "fabrikant" 1400Euro.   
Rest moet je daar zelf bij zoeken.. Donor kever, velgen/banden, uitlaat, motorkooi en wat je verder nodig hebt en/of wilt hebben.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)