Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kabelboom - rode Main draden vs doorverbinden
#1
Video 
Hoi,

Ik ben bezig met een nieuwe kabelboom installatie in een 1200 1975 Spaarkever.
Ik heb een alternator (dynamo met interne regulator), dus onder de achterbank moet ik de blauwe draad doorverbinden met de groene draad en deze gaat naar de D+ van de alternator.
Verder moet ik de rode draad, komend van de voorzijde van de kever (main), met een T-splitter doorverbinden naar de rode die naar de alternator B+ gaat EN een rode die naar de accu gaat (laden).
Maar er komt nog een rode draad van de voorzijde (main), vanaf de ignition switch, die via verbinder T14 naar de startmotor #50 gaat, dit is een vlakstekker aansluiting (#30 is een bout aansluiting, die gaat direkt naar de accu)

Mijn probleem is: omdat ik geen externe regulator heb, moet ik enkele draden doorverbinden, en nu gaat het me om de rode draden.
De 1e rode (main) is namelijk dikker dan bv de blauwe en zwarte (reserve) en bruine draden en heeft een 6,3mm vlakstekker (als ik het goed heb of een ring).
En de 2e rode (main) is nog dikker en heeft een hele grote vlakstekker (denk 9,6mm), maar ik zou niet weten waar deze op moet, zie nergens een tegen-connector hiervoor.

Op de + accuklem zit ook een 6,3mm vlakstekker aansluiting
Zoals aangegeven in de handleiding is de rode draad (in sleeve) komend vanaf de startmotor 920mm lang en heeft aan beide zijden een 6,3mm vlakstekker (1 op #50).

Welke rode draden vanuit de main moet nu doorverbonden worden naar de startmotor #50 en welke naar de accu/alternator?
Want qua dikte en aansluiting lijkt dit niet te kloppen.

Hoop dat het enigszins duidelijk is Smile 

Vriendelijke groet
Antwoord
#2
Om te beginne..
De rode draad van de startmotor heeft niets met aansluitingen op de spanningsregelaar te maken. Die rode draad gaar "rechtstreeks" naar je contactslot.
Hij wordt onder de achterbank door gekoppeld ,met zo'n doorzichtige vierkant/langwerpige isolator waar de ander draad in zit, met een rood/zwarte draad die naar je contactslot gaat (contact 50 op contactcolt) 
Die dikke rode draad met een 8mm oog gaar rechtstreeks van af de startmotor naar de plus 12volt accu klem. Let op deze draad is dus niet afgezekerd en in geval van sluiting tegen massa gaat dit behoorlijk vonken tot zelfs branden!! \dus let hier wel mee op.

Dan heb je het over je alternator met ingebouwde spanningsregelelaar. 
Ik neem aan dat je dus van een gelijkstroon dynamo/alternator naar een wisselstroom exemplaar overgestapt bent.
En ja dan kloppen de stekkers en draaddiktes niet echt meer met elkaar. 


Als dat idd zo is dan als volgt aansluiten.

de blauwe draad die eerst naar de 61 op de spanningsregelaar zat moet nu rechtstreeks naar de D+ aansluiting op de alternator. (vermoedelijk een groene draad die eerst op de Df aansluiting op de spanningsregelaar zat.
De rode/witte draad met 6.3mm stekker van af de accu plus klem moet samen met de rode draad (komende van af het laadstroomlampje in je km/u teller) en de Rood/witte draad die vanaf zekering (dacht 9) komt en eerst op contact B1 op de stanningsregelaar zaten. Deze drie draden moeten gezamenlijk op contact D- op de alernator worden aangesloten. Dit zal een dikke rode draad zijn die eerst op de D= van de de spanningsregelaar zat zijn.   Makkelijkste doorverbinden van deze verschillenden diktes vind ik dit door de huidige stekkertjes te vervangen door stekkertjes met oogjes en dan mbv een boutje en moertje ze met elkaar te verbinden en het geheel daarna met krimpkous te isoleren.

Succes.
Antwoord
#3
Hoi
Even een toelichting met foto's. Geeft hopelijk een beter beeld.
Ik ben niet overgestapt naar een alternator (dynamo met interne regulator), maar heb een geheel nieuwe kabelboom.
In deze kabelboom gaan ze er van uit dat je een externe regulator onder de achterbank hebt zitten.
Omdat dit niet zo is, moet ik een aantal doorverbindingen maken.
Van de Main kabelboom, komend vanaf de voor/stuurzijde, heb ik draad A (
Verder zijn niet alle draden hetzelfde, bv qua dikte, maar volgens mij ook niet qua draad codering, want volgens mij heb ik geen rood/witte draad, maar enkel rood.
En ook de vlakstekkers of ring aansluitingen zijn iets anders (lijkt), daarom ook mijn verwarring.

Hoi (vorige post ging te snel)

Even een toelichting met foto's. Geeft hopelijk een beter beeld.
Ik ben niet overgestapt naar een alternator (dynamo met interne regulator), maar heb een geheel nieuwe kabelboom.
In deze kabelboom gaan ze er van uit dat je een externe regulator onder de achterbank hebt zitten.
Omdat dit niet zo is, moet ik een aantal doorverbindingen maken.
Van de Main kabelboom, komend vanaf de voor/stuurzijde, heb ik draad A (rood, diameter 5,5mm en grote vlakstekker), draad B (rood,diameter 4mm en vlakstekker 4mm) en draad C (zwart = reserve) en draad D (blauw)
Van de startmotor #50 komt draad E (rood in zwarte sleeve 920mm diameter 5,5mm, vlakstekker 6,3 beide zijden) en draad F (oude bestaande draad diameter 4mm vlakstekker 6,3mm aan beide zijden, grijze sleeve)
Van de kabelboom vanuit de motorruimte (door gat naar achteren) draad G (rood diameter 5,5mm met ringtong en draad H (groen met vlakstekker 6,3mm) en draad J (bruin met ringtong)
Tevens een foto van de alternator met aansluitingen D+ (vlakstekker) en B+ (bout) en geen massa aansluiting
In de kabelboom van de Main zie ik geen rood/wit, volgens mij gaat het verloop van rood naar rood/wit pas bij het stuur, maar moet dan wel weten welke diameter ik van de 2 ik hiervoor moet gebruiken.
Zoals te zien komen niet alle connectoren (vlakstekker 6,3 en groter en ringtongen) overeen om door te verbinden.
Hopelijk kunnen jullie goed aangeven welke draden waarmee verbonden moet worden en eventueel op welke aansluiting (markering alternator/startmotor)?
[Afbeelding: Kabelboom-Main.png]

[Afbeelding: Dynamo-1-jpg.png]

[Afbeelding: Dynamo-2-jpg.png]

[Afbeelding: Kabelboom-Motorruimte.png]

[Afbeelding: Kabels-Accu-Startmotor.png]
Antwoord
#4
Oke duidelijke foto's 
En ja dit is duidelijk een wisselstroom dynamo. Herkenbaar aan het verdikte stuk behuizing. Gelijkstroom exemplaren zijn over de hele behuizing even dik.
Maar wat kabel/aders betreft is het zo voor mij ook even niet helemaal duidelijk. En zal ik er eens op mijn gemak met een schema erbij naar moeten kijken. 
Helaas nu geen tijd voor maar hoop later in het wekend wel even wat tijd hiervoor  kunnen vinden.
Antwoord
#5
Ik zag vandaag dat bij een 1300 blok, op de regulator op de dynamo, een grote (>6,3) dubbele vlakstekker aansluiting zit.
Antwoord
#6
Klopt!  bij een gelijkstroom dynamo heb je een externe spanningsregelaar (onder de achterbank of ooit op een ander plaats gemonteerd zoals op de dynamo) en daar heeft de B+ aansluiting idd die dubbele grote vlakstekker aansluiting.  behalve als je een moderne elektronische spanningsregelaar koop dan kan het zijn dat er alleen alleen draadeindjes met moertjes als aansluiting op zitten en dat er losse smalle vlakstekkeraansluitingen bij geleverd worden.  (kijk maar bij het Projecten topic van Brandje Baja daar heb ik op zo'n elektronische regelaar de grote dubbele aansluiting van een originele daarop gemonteerd.

Als ik de foto's bekijk kom ik tot de volgende aansluiting/doorverbindingen die nodig zijn. (maar even slag op de arm dit is naar aanleiding van de foto's wel even controleren)
Het "probleem" is dat je dus een wisselstroom dynamo hebt en een kabelboom voor een gelijkstroom dynamo met externe spanningsregelaar onder de achterbank hebt.

Draad  A, F en G mogen aan elkaar gemonteerd worden (andere kant van de G zal nu al op de B+ op de dynamo zitten)

Draad  B (komt van contactslot/Start contact) met E (naar startmotor) doorverbinden.

Draad C  (komt van contact slot) naar aansluiting 15 op de bobine 

Draad D naar D+ op dynamo (kan eventueel via de groene draad H)

blijft draad J (bruin/wit) over.  kleur Bruin/wit wordt alleen voor de binnenverlichting gebruikt volgens mijn schema's. snap daar dan alleen het oogstekkertje niet van. 
Maar nogmaals kan dus ook zijn dat die draad ergens anders naar toe gaat. 

Zou ze zelf nog wel even doormeten of de draden ook idd daarvandaan komen zoals ik verwacht/ geschreven heb.

Succes met aansluiten.
Antwoord
#7
Hoi, dank voor uw antwoord.
Klopt allemaal grotendeels, behalve de zwarte, dit is volgens het schema een reserve draad, maar er gaat ook een zwarte direkt door naar de bobine #15
De bruine (ringtong) wordt aan het chassis verbonden op de plek waar de regulator normaal zit. Het is dus geen bruin/wit.
Blauw met groen doorverbinden.
E doorverbinden met B (dunne rood en kleine vlakstekker) en naar startmotor #50
A en F en G doorverbinden
Antwoord
#8
Mooi dat je uit ben hoe en wat waar moet.
Even voor de duidelijkheid.  
Alle geheel Bruine draden zijn Massa!

Maar op de foto lijkt het net of er een witte rand aan die Bruine draad zit. 
Dat was een van de punten (samen met die zwarte draad) waarom ik het even niet doorhad hoe en wat waar naartoe moest. 

Dat is dus ook gelijk het probleem van een storing aan de hand van foto's "oplossen".
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)