Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Taxatie vs reële verkoopprijs
#1
Zoals jullie elders (klikkerdeklik) hebben kunnen lezen, hebben we onze Kever weer uit de verkoop gehaald.
 
Het heeft ons echter wel doen twijfelen over wat een periodieke taxatie eigenlijk voor zin heeft. Vorig jaar stond onze Kever getaxeerd op 16.000,- Euro. Gezien de lijn in de taxaties door de jaren heen zou de waarde momenteel alweer zelfs op 17.000,- Euro moeten zitten. Dat is natuurlijk nooit de verkoopprijs. Daarom zaten we daar ver onder in onze advertentie. Maar ik betaal ondertussen wel de volle allrisk verzekeringspremie naar deze waarde. Is het dat wel waard dan? Ik overweeg dan ook om de Kever alleen maar WA te verzekeren. Dit scheelt ons een kleine 300,- Euro per jaar. Een afweging daarbij is ook dat we ook slechts 1000 kilometer per jaar rijden met de Volkswagen en dat deze de rest van de tijd veilig, warm en droog binnen gestald staat.

Wat zouden jullie doen?
Antwoord
#2
Kan niet in jou/jullie hoofd en portemonee kijken, maar hoe ik het zie;

Wat is de waarde (vervangingswaarde c.q. tegenwaarde voor mij) als de kever verloren gaat?

Als dat gelijk is aan 16.000 verzeker ik hem voor dat bedrag (dus ongeveer €25 p/mnd).
Als het mij niet zoveel kan boeien en ik wil erop gokken dat ik alles kwijt kan zijn, zoek ik de goedkoopste manier.

Op die manier kun je een afweging maken t.a.v. de kosten

NB:
- misschien kun je goedkoper verzekeren? Check even op hoeveel km p/jr hij nu staat, Misschien kan het lager.
- Misschien zijn er andere goedkopere verzekeringspartijen?
- vraag eens bij de taxateur om advies?
- kever schorsen, dan kijk hij misschien bij de inboedel meeverzekerd? (geen idee of dat zo werkt)
Antwoord
#3
Kijk, mooie input.

Wat is inderdaad de vervangingswaarde of de dagwaarde? Soortgelijke Kevers (zo op het eerste oog) worden aangeboden voor rond de 10.000,- Euro. Mocht er nou iets mis gaan als brand, diefstal of total loss (afkloppen), keert een verzekeraar dan de taxatiewaarde of de dagwaarde uit? Want daar zit dan al een gat van 6000,- Euro tussen.

We betalen nu (incl. inzittende verzekering) ongeveer 30,- Euro per maand. Alleen WA (incl. inzittende verzekering) kost ons dan ongeveer 7,- Euro. Met een maximum van 5000 km. Minder konden we niet aanvinken.

Schorsen is geen optie, want we willen er wel minimaal 1x per maand mee rijden.

Het blijft uiteindelijk een afweging van de kosten tegenover de aanvaardbaarheid van het risico.
Antwoord
#4
Verzekeren blijft altijd een persoonlijk gevoel.
Gebeurd er niets dan had WA genoeg geweest.
Gebeurd er wel wat dan baal je met een WA verzekering dat je hem uit de duurdere verzekering hebt gehaald.

Ik persoonlijk heb al mijn luchtgekoelde voertuigen (alles eigenbouw) wa inzittende verzekerd schade los ik zelf wel op.
maar een kever van 16.000 taxartie... zou ik die paar extra euro verzekering zeker meer betalen.
Zeker als hij maar weinig gebruikt wordt. Zal zeker niet de eerste oldtimer zijn die na een winter stalling bij de eerste rit afbrand omdat er bv een brandstofleiding lekt/los schiet. Heb het zelf dit jaar nog met mijn Baja gehad dat er een draad van de Dynamo losgebroken was en dat daardoor een brandje op mijn dynamo/kabelboom ontstond. Gelukkig rij ik met een open motor en werd ik direct door een mede weggebruiker gewaarschuwd waardoor de schade redelijk beperkt gebleven is, Met een standaard kever was hij kompleet afgebrand. daar ben ik zeker van.

Maar mijn dagelijkse auto (VW Touran 2005) is nog wel altijd all-risk verzekerd> heb 75% no clame en betaal er daarom maar zo weinig meer voor tov wa dat ik in bv een geval van 1 keer ruitschade de meer kosten er al uit heb.

In jullie geval met de Kever.. 1 keer met bv de Bumper ergens tegen aanrijden of aangereden worden en geen dader bekend.. is die 216 euro verschil per jaar "terug verdiend"
Maar goed ook ik kan niet in jullie portemonnee kijken. 1
Antwoord
#5
Bedankt voor jouw reactie. Wat je schrijft klopt helemaal over de keuze voor WA of All-Risk. Lastige afweging en blijft persoonlijk. We gaan er nog eens goed over nadenken.

Die taxatie van 16.000 Euro zit me alleen wat dwars. De verkoopprijs van onze Kever zou nog niet eens in de richting komen van dit bedrag. Ik begin me af te vragen of deze wel realistisch is. Maar hij wordt elke drie jaar door een erkende taxateur getaxeerd en daar wordt dan ook door de verzekeraar de premie naar berekend. Mijn onderliggende vraag is dan ook eigenlijk; hoe komt het dat deze twee bedragen zo ver uit elkaar liggen? Ik zie dit namelijk ook regelmatig bij andere Kevers die te koop staan. De taxatie is dan soms duizenden Euro's meer dan de vraagprijs.
Antwoord
#6
Klopt
Maar taxatie gaat er ook vanuit wat het kost om een gelijkwaardig voertuig door een erkend bedrijf te laat opbouwen tot dezelfde kwaliteit.
En dat is dus nooit wat je voor een voertuig krijg. Je Kever laten restaureren kost meer dan wat hij daarna extra opbrengt bij een verkoop.
Uitgezonderd heel zeldzame voertuigen. En een Kever is nu niet bepaald zeldzaam.
Antwoord
#7
Ah, dat is dus het criterium. Bedankt voor de uitleg!
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 6 gast(en)