14-02-2023, 11:33
Hoi forumleden,
ik heb een issue met de achteruitrijschakelaar van mijn dochter haar 1302 uit 1972 waar ik niet uit kom. Wanneer de motor niet draait of nog koud is en in zijn achteruit wordt gezet branden de achteruitrijlampen en gaan keurig uit wanneer er weer een andere versnelling gekozen wordt.
Bij een warme motor blijven de achteruitrijlampen na achteruit rijden vaak branden, ongeacht welke versnelling daarna gekozen wordt.
Als je de auto wegzet en laat afkoelen gaan de lampen vanzelf weer uit.
Ik heb de schakelaar op de bak en de olie vervangen. De bak schakelt super, maar soms uit het niets is het niet meer mogelijk om de tweede versnelling te selecteren, hij wil er gewoon niet in (wordt geblokkeerd). Het probleem gaat altijd vanzelf weer over en kan soms dagen wegblijven.
Ik dacht zelf aan de synchromesh ringen maar dan zou het volgens mij altijd niet goed moeten gaan.
Ik weet niets anders dan om de bestaande bak te reviseren of op zoek te gaan naar een goede vervanger. Probleem is dat ik niet weet welke bak er nu onder zit. Het opschrift is nagenoeg niet leesbaar. Het begint met AH 47 xxx. Ik denk dan ook dat het een 1600 bak is.
De motornummer zelf is helaas ook niet leesbaar. Het nummer is er uit gevijld. Er is alleen nog te zien dat de eerste letter een A is geweest. Ik weet dus niet of ik een 1600 of 1300 blok heb.
Mijn vragen:
Bedankt voor het meedenken
Jeroen
ik heb een issue met de achteruitrijschakelaar van mijn dochter haar 1302 uit 1972 waar ik niet uit kom. Wanneer de motor niet draait of nog koud is en in zijn achteruit wordt gezet branden de achteruitrijlampen en gaan keurig uit wanneer er weer een andere versnelling gekozen wordt.
Bij een warme motor blijven de achteruitrijlampen na achteruit rijden vaak branden, ongeacht welke versnelling daarna gekozen wordt.
Als je de auto wegzet en laat afkoelen gaan de lampen vanzelf weer uit.
Ik heb de schakelaar op de bak en de olie vervangen. De bak schakelt super, maar soms uit het niets is het niet meer mogelijk om de tweede versnelling te selecteren, hij wil er gewoon niet in (wordt geblokkeerd). Het probleem gaat altijd vanzelf weer over en kan soms dagen wegblijven.
Ik dacht zelf aan de synchromesh ringen maar dan zou het volgens mij altijd niet goed moeten gaan.
Ik weet niets anders dan om de bestaande bak te reviseren of op zoek te gaan naar een goede vervanger. Probleem is dat ik niet weet welke bak er nu onder zit. Het opschrift is nagenoeg niet leesbaar. Het begint met AH 47 xxx. Ik denk dan ook dat het een 1600 bak is.
De motornummer zelf is helaas ook niet leesbaar. Het nummer is er uit gevijld. Er is alleen nog te zien dat de eerste letter een A is geweest. Ik weet dus niet of ik een 1600 of 1300 blok heb.
Mijn vragen:
- Heeft iemand dit ook eens meegemaakt?
- Welke versnellingsbak kan ik gebruiken? Kan ik een bak van een 1300 ook op een 1600 blok monteren of geeft dit problemen?
- Hoe zou ik kunnen zien welk blok er nu in zit. Ik voel er ook niets voor om het blok uit elkaar te halen om te zien of er dubbele spoelpoorten aanwezig zijn
Bedankt voor het meedenken
Jeroen