Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
achterwielen staan schuin
#1
Hoi,

De kever is geheel uit elkaar geweest en de carrosserie zit er weer op, net als het motorblok.
Wat nu opvalt, is dat de achterwielen niet recht staan, maar aan de onderzijde (raakvlak vloer) naar binnen en aan de bovenzijde naar buiten gericht.
Geld voor beide wielen hetzelfde.
Er komt weinig extra gewicht achterin bij.
Is dit normaal? 
Gaat dit vanzelf recht staan, nadat er mee gereden gaat worden?
Of heeft dat met afstellingen te maken?

Ben benieuwd en hoop dat jullie me gerust kunnen stellen.

Vriendelijke groet

Misschien had deze bij onderwerp Wielen gemoeten, maar ik zie niet hoe ik hem kan verplaatsen
Antwoord
#2
Als de Kever van de grond is geweest, dan staan de wielen inderdaad naar binnen. Even rijden of een paar meter heen en weer rollen en ze gaan weer mooi recht staan.
Antwoord
#3
Ah, dat maakt het weekend weer prettig. Dank
Antwoord
#4
Je schrijft dat de Kever geheel uit elkaar is geweest. 
Zijn ook de veerplaten van de achteras los geweest?  Zo ja dan kan het zijn dat deze niet geheel juist terug gezet zijn. 
Als de veerplaten niet los geweest zijn dan dan helpt het idd hem even een stukje te verrijden/rollen. 

Overigens geld dit alleen voor Kevers met pendel-assen.. Bij IRS assen dus niet.
Antwoord
#5
Oef, dat is erg lang geleden. Ik ga dat van het weekend bekijken. Volgens mij heb ik wel de pendel-assen.
Ga sowieso ook even testen of op en neer rollen iets doet.
Antwoord
#6
Als je geen automaat of 1302/3 kever hebt heb je pendelassen!
Of je kever moet ooit omgebouwd zijn/niet meer origineel!
Antwoord
#7
Heb inderdaad pendelassen.
Sta helaas met de kever vast tussen een muur en een andere auto, dus moet even wachten tot die opgehaald wordt.
Is het dan zo, dat iedere keer dat je de auto met de wielen van de grond haalt (bv krik), ze scheef gaan staan?
Is dat dan alleen als je ze beide van de grond haalt, of ook als je 1 zijde omhoog krikt, bv bij een wiel vervangen?
Antwoord
#8
Elke keer dat je een Kever achterwiel met pendelassen van de grond hebt op gehaald krijgt je dit!

Tenminste als je je Auto met een krik onder de bodem optil.
Zet je de krik onder de as (dan wel zo dicht mogelijk bij het wiel)  dan heb je hier geen "last" van Smile

Geen krik onder de as-buis zelf zeten, dan heb je kans dat deze vervormd. Zet hem dan onder de schokbreker bevestiging!


Even beetje extra uitleg 

Een pendel-as beweegt alleen bij de versnellingsbak.
Dus als het wiel in of uit veert maakt deze tov de bak een deel van een cirkel beweging
even heel simpel uitgelegd.

Neem even een bv Bierviltje in gedachte.
Denkbeeldige lijn lijn van af het midden van het viltje naar buitenkant van het viltje
Buiten kant van het viltje is het wiel dat haakt op de denkbeeldige lijn staan.

Al de as in veert (zwaarder belast) dan gaat het uiteinde van de  as tov de versnellingsbak naar boven, 
En het wiel haaks op die as dus aan de bovenkant naar binnen en onderaan iets naar buiten.

Krik je je Kever nu op dan zakt die as naar beneden tov de versnellingsbak..
En komt je wiel dus aan de bovenkant naar buiten en benen naar binnen.

Nu laat je krik weer zakken en komt het wiel met de onderkant naar binnen weer op de grond.
en blijft het wiel zo staan. 

Rol je je je kever iets naar voor/achter dan rolt dat wiel weer naar neutraal een staat de as weer recht.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)