05-07-2020, 13:08
Jaren geleden heb ik mijn 1303 een paar weken uitgeleend aan een kennis. Toen is de snelheidsmeter kapot gegaan en hij heeft er een 2e hands klok in gezet, zover prima.
Alleen de benzinemeter deed het af en toe wel maar meestal niet.
Pas nu begon ik me er aan te ergeren, slecht weer, je zoekt wat te doen. Dus weerstand op de tank doorgemeten, had iets van 26 ohm, klinkt aannemelijk.
Als ik de draad tegen de massa hou zou hij nul ohm weerstand moeten hebben dus vol aan moeten geven, dat doet hij dus niet.
Conclusie, hoogstwaarschijnlijk benzinemeter kapot. Kennis uit eerste zin neemt volgende week mijn oude teller mee dan zal ik die over zetten.
Maar, wat veel erger is is dat nu het knipperlichtrelais staat te zoemen als de knippers niet aan staan. Pas als ik de knippers aanzet, links, rechts of alarmlichten, stopt het relais met zoemen en knippert alles zoals het moet knipperen. Zekeringen gecontroleerd, zien er goed uit, diverse aardingen gecheckt, nieuw stekkertje aangeknepen maar het gezoem blijft.
Ook als ik aan de richtingaanwijzerschakelaar loopt te frummelen blijft hij constant zoemen, geen enkele hapering.
Het groene knipperlampje in de klok brand ook, niet 100%, maar hij mag natuurlijk helemaal niet branden zonder knippers aan.. Als ik dat stekkertje van dat lampje loshaal is het gezoem over en werken de knipper normaal maar dat is niet de bedoeling.
En, het gaat van kwaad tot erger, nu doet de claxon het ook al niet meer... Dus wat m`n ogen zien slopen m`n handen, in dit tempo start de motor morgenmiddag ook niet meer. Dus ik had een prima kever met zonder benzinemeter, nu heb ik een kever zonder benzinemeter, met zoemend geluid, zonder claxon en een dashboard wat ontploft lijkt.
Heeft iemand misschien een idee waar mijn kever mee bezig is ? Ik heb wat in zitten lezen en het zou aan de richtingaanwijzerschakelaar kunnen liggen maar dan is die van het ene op het andere moment van 100% goed naar 100% slecht gegaan, vind ik ook niet logisch. Weet iemand hoe je grote deksel van het stuur afhaalt, youtube is daar niet duidelijk over.
Alleen de benzinemeter deed het af en toe wel maar meestal niet.
Pas nu begon ik me er aan te ergeren, slecht weer, je zoekt wat te doen. Dus weerstand op de tank doorgemeten, had iets van 26 ohm, klinkt aannemelijk.
Als ik de draad tegen de massa hou zou hij nul ohm weerstand moeten hebben dus vol aan moeten geven, dat doet hij dus niet.
Conclusie, hoogstwaarschijnlijk benzinemeter kapot. Kennis uit eerste zin neemt volgende week mijn oude teller mee dan zal ik die over zetten.
Maar, wat veel erger is is dat nu het knipperlichtrelais staat te zoemen als de knippers niet aan staan. Pas als ik de knippers aanzet, links, rechts of alarmlichten, stopt het relais met zoemen en knippert alles zoals het moet knipperen. Zekeringen gecontroleerd, zien er goed uit, diverse aardingen gecheckt, nieuw stekkertje aangeknepen maar het gezoem blijft.
Ook als ik aan de richtingaanwijzerschakelaar loopt te frummelen blijft hij constant zoemen, geen enkele hapering.
Het groene knipperlampje in de klok brand ook, niet 100%, maar hij mag natuurlijk helemaal niet branden zonder knippers aan.. Als ik dat stekkertje van dat lampje loshaal is het gezoem over en werken de knipper normaal maar dat is niet de bedoeling.
En, het gaat van kwaad tot erger, nu doet de claxon het ook al niet meer... Dus wat m`n ogen zien slopen m`n handen, in dit tempo start de motor morgenmiddag ook niet meer. Dus ik had een prima kever met zonder benzinemeter, nu heb ik een kever zonder benzinemeter, met zoemend geluid, zonder claxon en een dashboard wat ontploft lijkt.
Heeft iemand misschien een idee waar mijn kever mee bezig is ? Ik heb wat in zitten lezen en het zou aan de richtingaanwijzerschakelaar kunnen liggen maar dan is die van het ene op het andere moment van 100% goed naar 100% slecht gegaan, vind ik ook niet logisch. Weet iemand hoe je grote deksel van het stuur afhaalt, youtube is daar niet duidelijk over.