Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
versnellingsbak blokkeert
#1
Na enige tijd stilstand wilde ik weer met mijn Volkswagen gaan toeren. Toen ik na het starten de versnelling in de 1 zette kwam er een gillend geluid uit en sloeg de auto na een schok af. Zitten de tandwielen wellicht vast?
Alvast bedankt voor jullie antwoord.
Antwoord
#2
Klinkt inderdaad alsof de er iets niet helemaal lekker zit of blijft hangen?

Misschien kun je -met de motor uit!- de versnelling in de één zetten en dan de auto met de hand proberen te duwen.
Probeer dat ook in z'n twee en drie. En dan voelen en luisteren wat hij doet. Misschien schiet hij dan los.
Antwoord
#3
Ik zou het meer zoeken in de koppeling als ik het zo lees. Door lange stilstand blijft ie wel eens plakken door corrosie. Motor af en in z’n 1 wat heen en weer bewegen van de auto wil wel eens helpen. Een wat meer risicovolle manier is de auto starten in z’n 1 en gaan rijden (in een lege straat als die mogelijkheid er is). Vaak komt ie dan los. In het ergste geval moet de motor eruit.
Antwoord
#4
Klinkt idd meer naar een vastgeplakte koppeling dan een bak probleem.
Maar het is redelijk eenvoudig om dit te testen.
Zet de auto in zijn vrij en motor uit en duw hem een stukje naar voren. Draait dan de motor alsnog mee staat er toch een versnelling ingeschakeld.
Dan heb je een versnellingsbak probleem.
Draait de motor niet mee dan in zijn 1 zetten en iemand de koppeling laten intrappen en de kever weer naar voren duwen. Draait dan de motor mee dan blijft je koppelingsplaat plakken.
Antwoord
#5
(02-09-2024, 22:28)scrapheap schreef: Klinkt idd meer naar een vastgeplakte koppeling dan een bak probleem.
Maar het is redelijk eenvoudig om dit te testen.
Zet de auto in zijn vrij en motor uit en duw hem een stukje naar voren. Draait dan de motor alsnog mee staat er toch een versnelling ingeschakeld.
Dan heb je een versnellingsbak probleem.
Draait de motor niet mee dan in zijn 1 zetten en iemand de koppeling laten intrappen en de kever weer naar voren duwen. Draait dan de motor mee dan blijft je koppelingsplaat plakken.

Bedankt voor je antwoord!!
De acties die ik deed:
1. motor starten (nog niets aan de hand)
2. Koppeling indrukken (nog steeds niet aan de hand)
3. Versnelling in achteruit zetten 
4. Koppeling loslaten (motor sloeg af, beweging auto en gillend geluid)

Ik dacht, dan rijd ik naar voren. In de eerste versnelling gebeurde precies hetzelfde.
Ik ben acuut gestopt ter voorkoming van (verdere) schade.
Toen ik de auto in de vrij zette kon ik m gewoon naar voren duwen. In de vier gaat het moeizamer. In de 1 blokkeert de auto. Uiteraard met motor uit.

(02-09-2024, 20:32)bord4kop schreef: Klinkt inderdaad alsof de er iets niet helemaal lekker zit of blijft hangen?

Misschien kun je -met de motor uit!- de versnelling in de één zetten en dan de auto met de hand proberen te duwen.
Probeer dat ook in z'n twee en drie. En dan voelen en luisteren wat hij doet. Misschien schiet hij dan los.

Bedankt voor je antwoord!! Zie mijn reactie bij reactie 3.

(02-09-2024, 22:03)Splitrazor schreef: Ik zou het meer zoeken in de koppeling als ik het zo lees. Door lange stilstand blijft ie wel eens plakken door corrosie. Motor af en in z’n 1 wat heen en weer bewegen van de auto wil wel eens helpen. Een wat meer risicovolle manier is de auto starten in z’n 1 en gaan rijden (in een lege straat als die mogelijkheid er is). Vaak komt ie dan los. In het ergste geval moet de motor eruit.

Bedankt voor je reactie!! Zie mijn reactie bij reactie 3.
Antwoord
#6
Zoals je het nu omschrijf klinkt het mij als een zwaar versleten druklager in combinatie met een vervuilde/oude brandstof carburateur (slecht lopende motor)
Probeer het nog eens met een behoorlijk verhoog toerental en Laat je koppeling op en schrik dan niet van het geluid maar kijk of de Kever dan wel voor uit gaat op het moment dat je de koppeling dan geheel opgelaten heb en de Kever rolt en het geluid dan weg is weet je dat je druklager vervangen moet worden.. Kan dan voor kleine stukjes rijden overige geen kwaad naar ga geen grote ritten of file rijden.
Je brandstof vervangen en je tank filters en Brandstofslangen vervangen is in jou geval wel iets wat ik overigens als eerste zou aanpakken.. en de stalen leiding van voor onder de kant naar achter bij de versnellingsbak zou ik even goed door blazen/reinigen.
Antwoord
#7
Volgens mij heb je gelijk. Alleen gaf ik ook al tot 2 keer toe flink gas en toen kreeg ik dat gillende geluid nadat ik de koppeling liet opgaan. Ik ga het op jouw advies opnieuw proberen zodra ik weer terug ben. Ik hoop alleen dat ik dan niets beschadig. Het geluid wat toen werd geproduceerd klonk niet echt OK. Overigens loopt de motor redelijk mooi alhoewel je m.b.t. de carburateur wel degelijk een punt hebt. Na enige tijd start ie namelijk moeilijk. Super dat je meedenkt!
Antwoord
#8
Eens met scrapheap. In je eerste post schreef je dat hij gelijk uit sloeg met een schok. Zoals je het later omschrijft klinkt het inderdaad meer als een druklager/toplager. Dan moet de motor er uit om dat op te lossen.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)