Kever Forum Site
stoterstangpijpjes - Afdrukversie

+- Kever Forum Site (https://www.keverforum.nl)
+-- Forum: Luchtgekoelde Chat (https://www.keverforum.nl/forumdisplay.php?fid=46)
+--- Forum: Type1 (Kevers) (https://www.keverforum.nl/forumdisplay.php?fid=6)
+---- Forum: Motoren (standaard) (https://www.keverforum.nl/forumdisplay.php?fid=32)
+---- Topic: stoterstangpijpjes (/showthread.php?tid=355)



stoterstangpijpjes - andre - 03-07-2024

Mijn motorblok is voorzien van niet standaard stoterstangpijpjes zoals op de foto.  Hotrod heeft deze al eens onderhanden gehad vanwege lekkage langs de O-ring in het midden waarna het bijna een jaar goed ging. Ze lekken opnieuw, voor nieuwe originele moet het hele blok eruit.   Is er iemand die een goede methode heeft om deze telescopische pijpjes toch dicht te krijgen?
[Afbeelding: IMG-20210603-WA0010.jpg]


RE: stoterstangpijpjes - bord4kop - 04-07-2024

Wel vreemd dat ze na een jaar alweer lekken  Angry
Dat zou eigenlijk niet mogen..


Hot Rod is helaas niet meer, dus terug kun je niet. 

Hoe erg is het? Druppels overal of een klein drupje op één of twee?
En weet je zeker dat het van de stoterstangen komt?


RE: stoterstangpijpjes - Splitrazor - 04-07-2024

Al die deelbare dingen lekken helaas. De enige oplossing is koppen eraf en stoterstangpijpjes uit één geheel monteren, met de betere afdichtingen van siliconen. Die moet je apart bijbestellen.


RE: stoterstangpijpjes - scrapheap - 05-07-2024

Helaas hebben deze pijpjes idd de naam om altijd te lekken.
Maar de vraag is waar lekken ze? 
Op de rubber afdichtingen tussen het blok of de kop  en de pijpjes?
Of op de overgang tussen het blauwe en "goudkleurige" deel van die pijpjes?

De rubbers tussen de pijpjes en de kop/blok kunnen van een verkeerd soort rubber zijn dan gaan ze idd lekken. Vervang ze dan door de silicone uitvoering!
Lekken ze op de overgang tussen blauw en goud dan dan zullen de rubber O-ringen die er in zitten niet meer goed zijn. Deze zijn vervangbaar.

Overigens is wel zo dat je deze pijpjes als je gaan lekken na kunt/moet stellen door de moer strakker aan te draaien.
Mocht dit niet helpen dan kan je het nog proberen door de pijpjes even te demonteren en dan de overgang tussen blauw en goud met Loctite 510 extra af te dichten. 

Succes.



Angry
even een aanvulling... zag nu pas op de foto dat je pijpjes met veren ipv moeren hebt!
Ik dacht bij het lezen van de post (niet echt naar de foto gekeken)  dat het ging op pijpjes zoals die als bv paruzzi nr 0176


RE: stoterstangpijpjes - andre - 17-07-2024

(04-07-2024, 18:18)bord4kop schreef: Wel vreemd dat ze na een jaar alweer lekken  Angry
Dat zou eigenlijk niet mogen..


Hot Rod is helaas niet meer, dus terug kun je niet. 

Hoe erg is het? Druppels overal of een klein drupje op één of twee?
En weet je zeker dat het van de stoterstangen komt?

Het is misschien maar een drupje olie per dag, maar daardoor is mijn kever verbannen van het oprit. Hat zo goed als zeker de stoterstang pijp die lekt.  Het blok heeft wat problemen gehad waardoor het onregelmatig liep, na lang zoeken bleek de as van stroomverdeler te veel speling te hebben.  Dit onregelmatige lopen lijkt de oorzaak van de lekkage.

(05-07-2024, 19:11)scrapheap schreef: Helaas hebben deze pijpjes idd de naam om altijd te lekken.
Maar de vraag is waar lekken ze? 
Op de rubber afdichtingen tussen het blok of de kop  en de pijpjes?
Of op de overgang tussen het blauwe en "goudkleurige" deel van die pijpjes?

De rubbers tussen de pijpjes en de kop/blok kunnen van een verkeerd soort rubber zijn dan gaan ze idd lekken. Vervang ze dan door de silicone uitvoering!
Lekken ze op de overgang tussen blauw en goud dan dan zullen de rubber O-ringen die er in zitten niet meer goed zijn. Deze zijn vervangbaar.

Overigens is wel zo dat je deze pijpjes als je gaan lekken na kunt/moet stellen door de moer strakker aan te draaien.
Mocht dit niet helpen dan kan je het nog proberen door de pijpjes even te demonteren en dan de overgang tussen blauw en goud met Loctite 510 extra af te dichten. 

Succes.



Angry
even een aanvulling... zag nu pas op de foto dat je pijpjes met veren ipv moeren hebt!
Ik dat bij het leven van de post (niet echt naar de foto gekeken)  dat het ging op pijpjes zoals die als bv paruzzi nr 01762

Je schrijft dat de O-ringen vervangbaar zijn, volgens mij moet dan wel de cilinderkop gedemonteerd worden. Of heb ik dit mis?


RE: stoterstangpijpjes - Splitrazor - 18-07-2024

Klopt. Wil je er vanaf, die deelbare gewoon vervangen en de nieuwe monteren met siliconen pakkingen. Anders blijf je aan de gang.


RE: stoterstangpijpjes - scrapheap - 19-07-2024

Nee de cilinderkoppen hoeven niet gedemonteerd te worden!  Maar je moet wel de tuimel-assen in de koppen demonteren en de stoterstangen er uithalen.
Deze stoterstangpijpjes kan je indrukken (daarom zit die veer er) en dan kan je ze er zo tussen uit halen en terug zetten. Tuurlijk is daar wel enige kracht voor nodig.

En als je dan de stoterstangen in de juiste volgorde hou kan je ze op dezelfde plaats terug zetten en hoef je daarna ook minder je kleppen opnieuw te stellen.
Let op zeg minder!! niet dat dit dan niet nodig is!!

Voor het op volgorde houden van die stoterstangen vind ik zelf een kartonnen doos waar je 4 gaten in druk en de pijpjes in de juiste volgorde in steek het makkelijkste.


Maar!!
je schrijft....

Het is misschien maar een drupje olie per dag, maar daardoor is mijn kever verbannen van het oprit. Hat zo goed als zeker de stoterstang pijp die lekt.  Het blok heeft wat problemen gehad waardoor het onregelmatig liep, na lang zoeken bleek de as van stroomverdeler te veel speling te hebben.  Dit onregelmatige lopen lijkt de oorzaak van de lekkage.

Van onregelmatig lopen gaat de motor niet lekken!

Lekken alle pijpjes of alleen die aan de bestuurderskant en dan vooral de middelste twee?  In dat geval kan het ook zijn dat je oliekoeler lekt! deze zit in de koeltunnel en heeft een paar rubber O-ringen die voor afdichting zorgen. Deze willen ook wel eens gaan lekken. Moet helaas wel je motor er voor uit en voor een grootdeel het plaatwerk gedemonteerd worden.


RE: stoterstangpijpjes - andre - 03-08-2024

Als ik me goed herrinner zijn de afdichtingen tussen cilinderkop en pijpjes met de motor revisie enkele jaren geleden volgens mij vervangen door silicone versie.

De problemen met de stroomverdeler maakten dat de motor soms op 2 of 3 cilinders liep, de rechterzijde van het blok deed regelmatig niet mee waardoor het blok nogal trilde. Waardoor ik aannam dat deze trillingen misschien de oorxzaak kon zijn dat er een o-ring van de stoterstangpijpejs ging lekken.

Je laatst bericht mbt de lekkende oliekoeler zet me wel aan het denken, de lekkage is namelijk links.  Ik weet nog niet of het inderdaad de middelste pijpejes zijn. Dit ga ik komende winter uitzoeken. 

Bedankt voor je advies.