Kever Forum Site
Verlaagde spindels - Afdrukversie

+- Kever Forum Site (https://www.keverforum.nl)
+-- Forum: Luchtgekoelde Chat (https://www.keverforum.nl/forumdisplay.php?fid=46)
+--- Forum: Type1 (Kevers) (https://www.keverforum.nl/forumdisplay.php?fid=6)
+---- Forum: Vooras en stuurinrichting (https://www.keverforum.nl/forumdisplay.php?fid=39)
+---- Topic: Verlaagde spindels (/showthread.php?tid=177)

Pagina's: 1 2 3 4


RE: Verlaagde spindels - scrapheap - 15-09-2021

Geen molybdeenvet in voorwiellagers.
Lagers moeten rollen!
Met Molbdeen gaan ze glijden (dat is te glad)


RE: Verlaagde spindels - Stephan - 17-09-2021

Zo, Kevertje is subtiel verlaagd. Ik moet er wel smallere voorbandjes opzetten en de voorwielen opnieuw laten uitlijnen. Welke voorbanden zouden jullie mij aanbevelen? 145-65-15? Of zelf 140 of 135? Moet ik eerder denken aan een lagere wanghoogte? Nog een specifiek merk die qua prijs/kwaliteit aan te bevelen zijn?

[Afbeelding: screenshot-9.png]

Ik zit zelf te denken aan de 310 135R15 72S van Toyo. Passen die op de standaard 15" wielen van de Kever? Nu zitten er namelijk ook Toyo 310's onder.


RE: Verlaagde spindels - Stephan - 17-09-2021

En het verschil:

[Afbeelding: screenshot-10.png]

En na wat gezoek heb ik de volgende alternatieven om het schuren tegen de spatborden tegen te gaan:
- De huidige bandjes behouden en camber regelaars (klikkerdeklik) monteren.
- Bandjes monteren met de maat 135/70 15
- Bandjes monteren met de maat 145/65 15

Ik ben er nog niet over uit. Ik neig naar de bandjes van 145/65 15. Iemand nog een leuk adresje en een bepaald merk/type?


RE: Verlaagde spindels - Stephan - 28-09-2021

Nou het is gelukt. Spindeltjes eronder, nieuwe bandjes (toch de 145/65 R15) erop en proefritje gemaakt. ...drempeltjes moeten nu wel veel voorzichtiger genomen worden. ;-)

[Afbeelding: screenshot-23.png]

En dan op korte termijn een afspraak maken om de voorwielen opnieuw uit te lijnen voor de zekerheid.


RE: Verlaagde spindels - scrapheap - 28-09-2021

Ben zelf niet zo van verlagen maar moet wel toegeven dat dit er erg goed uitziet!!


RE: Verlaagde spindels - Stephan - 29-09-2021

Dank je!


RE: Verlaagde spindels - Stephan - 12-10-2021

...en nu de bekend keerzijde van verlaagde spindels in combinatie met kleinere voorbanden. Big Grin 

[Afbeelding: screenshot-21.png]

Het laagste punt van de vooras hangt nu een kleine 8 cm boven de grond. Ik weet niet wat standaard is?
Bij het maken van deze foto is de benzinetank bijna vol en zitten er geen personen in de Kever. Bij een belading van twee personen, zoals wij meestal rijden, zal de Kever nog iets verder zakken uiteraard.

Dit betekent dat je uiterst voorzichtig drempels en andere obstakels moet nemen. Want bij dergelijke hindernissen zal de Kever nog eens verder inveren. En we willen 'm wel heel houden.

We gaan het komend seizoen (2022) eens aankijken. Maar als het een te grote handicap wordt, dan gaan snel de oude originele spindels en de originele maat banden er weer op. Smile


RE: Verlaagde spindels - scrapheap - 12-10-2021

Ja wie "mooi" wilt wezen moet iets inleveren..

Zoals ik al schreef.. verlagen is niet mijn ding maar de stand van de Kever zier er zo wel mooi uit.
Je kan proberen of het plaatsen van schokbrekers met hulpveren (coilover) hem wel op een gewenste hoogte kan brengen..
Moet je vermoedelijk wel weer hogere banden gaan plaatsen anders ziet het er weer niet niet uit

8cm is niet veel maar heb wel verder verlaagde exemplaren gezien..


Zelf staat mijn Baja iets verhoogd op zijn assen.  Ik heb onder de torens nog 32cm bodem speling Smile    


RE: Verlaagde spindels - Stephan - 12-10-2021

We gaan er maar eens rijervaring mee op doen. Big Grin

...bedankt voor je tip over die schokbrekers met hulpveren.


RE: Verlaagde spindels - Stephan - 13-10-2021

Net even een rit van 100km door dorpjes en over provinciale wegen gereden. Best wel wat drempels tegen gekomen. Maar het valt allemaal wel mee met het rijden. Geen spijt dus.

Vanmorgen de voorwielen laten uitlijnen door Oldtimerparts in Etten-Leur. Fijn zaakje. Ik kon er op wachten onder het genot van een kopje koffie.

Het was overigens nog donker toen ik vanmorgen de weg op ging en, wat ik al vermoedde, de koplampen staan nu te laag afgesteld. Daar moet ik ook nog even aan werken.