Kever Forum Site
Wat is dit op mijn carburateur? - Afdrukversie

+- Kever Forum Site (https://www.keverforum.nl)
+-- Forum: Luchtgekoelde Chat (https://www.keverforum.nl/forumdisplay.php?fid=46)
+--- Forum: Type1 (Kevers) (https://www.keverforum.nl/forumdisplay.php?fid=6)
+---- Forum: Brandstof, verwarming en uitlaat systemen (https://www.keverforum.nl/forumdisplay.php?fid=34)
+---- Topic: Wat is dit op mijn carburateur? (/showthread.php?tid=107)



Wat is dit op mijn carburateur? - JohanV - 19-02-2021

Wie kan mij vertellen wat het omcirkelde deel (zie bijlage) op mijn carburateur is?
Hoort hier een slangetje op of iets dergelijks?

Enige tijd geleden viel me al op dat er een sterke benzinelucht uit mijn motorruimte komt en nu ontdekte ik dat het uit dit deel druppelt.
Ik vraag me dus af of hier iets van een slang of dop op hoort te zitten.

Alvast bedankt voor de hulp

Groeten,
Johan


RE: Wat is dit op mijn carburateur? - Harmen_Vm - 13-03-2021

(19-02-2021, 20:53)JohanV schreef: Wie kan mij vertellen wat het omcirkelde deel (zie bijlage) op mijn carburateur is?
Hoort hier een slangetje op of iets dergelijks?

Enige tijd geleden viel me al op dat er een sterke benzinelucht uit mijn motorruimte komt en nu ontdekte ik dat het uit dit deel druppelt.
Ik vraag me dus af of hier iets van een slang of dop op hoort te zitten.

Alvast bedankt voor de hulp

Groeten,
Johan
Hallo, Johan.


Dit is een vacuüm klepje die de acceleratiepomp bedient op je carburateur.

Er hoort inderdaad een slangetje op te zitten.
Vanaf de carburateur gaat er een slangetje naar een thermoswitch in je luchtfilter box en vanaf die thermoswitch gaat er een slangetje naar het vacuüm klepje op de Carburateur. (op uw foto)

De acceleratiepomp spuit een kleine hoeveelheid benzine in als je gas geeft. 1,7-1,9 ml bij een koude motor, 1,1-1,3 ml bij een warme motor wat resulteert in een beter brandstofmengsel.

Bij het oudere type carburateur (PICT-3) was de capaciteit minder van de acceleratiepomp, Die ging maximaal tot 1.6 ML.
dus dat was een verbetering van de PICT-4 voor een beter brandstofmengsel bij gasgeven.


Groet,
Harmen


RE: Wat is dit op mijn carburateur? - JohanV - 15-03-2021

(13-03-2021, 23:09)Harmen_Vm schreef:
(19-02-2021, 20:53)JohanV schreef: Wie kan mij vertellen wat het omcirkelde deel (zie bijlage) op mijn carburateur is?
Hoort hier een slangetje op of iets dergelijks?

Enige tijd geleden viel me al op dat er een sterke benzinelucht uit mijn motorruimte komt en nu ontdekte ik dat het uit dit deel druppelt.
Ik vraag me dus af of hier iets van een slang of dop op hoort te zitten.

Alvast bedankt voor de hulp

Groeten,
Johan
Hallo, Johan.


Dit is een vacuüm klepje die de acceleratiepomp bedient op je carburateur.

Er hoort inderdaad een slangetje op te zitten.
Vanaf de carburateur gaat er een slangetje naar een thermoswitch in je luchtfilter box en vanaf die thermoswitch gaat er een slangetje naar het vacuüm klepje op de Carburateur. (op uw foto)

De acceleratiepomp spuit een kleine hoeveelheid benzine in als je gas geeft. 1,7-1,9 ml bij een koude motor, 1,1-1,3 ml bij een warme motor wat resulteert in een beter brandstofmengsel.

Bij het oudere type carburateur (PICT-3) was de capaciteit minder van de acceleratiepomp, Die ging maximaal tot 1.6 ML.
dus dat was een verbetering van de PICT-4 voor een beter brandstofmengsel bij gasgeven.


Groet,
Harmen

Hallo Harmen,

Hartelijk dank voor uw uitgebreide reactie.
Ik vermoed dat er bij restauratie van mijn kever dan enkele onderdelen bij elkaar gekomen zijn die niet voor elkaar bedoeld zijn.
Deze carburateur is inderdaad een PICT-4, alleen zit er bij mij geen luchtfilterbox op maar een "ouderwetse" oliebadfilter.
Dus vandaar dat dit vacuümklepje niet is aangesloten.
Dat andere slangetje op de foto loopt naar m'n vacuümdoos (of hoe heet dat ding?).
Overigens heb ik tot nu toe prima kunnen rijden zonder dat het vacuümklepje gebruikt wordt.
Ik neem aan dat het dus geen kwaad kan om dit zo te laten? Of is het verstandiger om op zoek te gaan naar een bijbehorend luchtfilter?